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Working paper
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Non‐additivity and the Salience of Marginal Productivities: Experimental Evidence on Distributive Fairness
In: Economica, Band 84, Heft 336, S. 587-610
ISSN: 1468-0335
We investigate the relevance of different distributive fairness norms in a team production process in which the team members' contributions to the joint output are not necessarily additive. In some of the cases of non‐additivity, the individual marginal contributions to the output are not salient. We vary the salience and investigate how third parties allocate the joint output to the team members. We find that the prevalent norm is to hold others responsible only for their inputs rather than for the incremental increase in the output. The marginal productivities are taken into account only when they are made readily apparent.
SSRN
How Do Consumers Choose Health Insurance? – An Experiment on Heterogeneity in Attribute Tastes and Risk Preferences
Recent health policy reforms try to increase consumer choice. We use a laboratory experiment to analyze consumers' tastes in typical contract attributes of health insurances and to investigate their relationship with individual risk preferences. First, subjects make consecutive insurance choices varying in the number and types of contracts offered. Then, we elicit individual risk preferences according to Cumulative Prospect Theory. Applying a latent class model to the choice data, reveals five classes of consumers with considerable heterogeneity in tastes for contract attributes. From this, we infer distinct behavioral strategies for each class. The majority of subjects use minimax strategies focusing on contract attributes rather than evaluating probabilities in order to maximize expected payoffs. Moreover, we show that using these strategies helps consumers to choose contracts, which are in line with their individual risk preferences. Our results reveal valuable insights for policy makers of how to achieve efficient consumer choice. ; Jüngste Gesundheitsreformen versuchen, Wahlmöglichkeiten für Konsumenten zu verbessern. Wir verwenden ein Laborexperiment, um die Präferenzen von Konsumenten für typische Vertragsattribute von Krankenversicherungen zu analysieren und um ihre Beziehung zu individuellen Risikopräferenzen zu untersuchen. Zuerst treffen Teilnehmer aufeinanderfolgende Versicherungsentscheidungen, die in der Anzahl und der Art der angebotenen Verträge variieren. Anschließend erheben wir individuelle Risikopräferenzen im Sinne der kumulativen Prospect Theory. Ein auf die Entscheidungsdaten angewandtes Latent Class Modell kann fünf Klassen von Konsumenten mit einer beachtlichen Heterogenität in Präferenzen für Vertragsattribute identifizieren. Davon ausgehend leiten wir spezifische Verhaltensstrategien für jede Klasse ab. Die Mehrheit der Teilnehmer wendet Minimax-Strategien an und konzentriert sich auf Vertragsattribute, anstatt Wahrscheinlichkeiten zu bewerten um die erwartenden Auszahlungen zu maximieren. Ferner zeigen wir, dass die Anwendung dieser Strategien Konsumenten hilft, Verträge zu wählen, die mit ihren individuellen Risikopräferenzen übereinstimmen. Unsere Ergebnisse liefern wertvolle Einsichten für politische Entscheidungsträger, wie sie effiziente Wahlmöglichkeiten für Konsumenten erreichen können.
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Physician performance pay: Evidence from a laboratory experiment
We present causal evidence from a controlled experiment on the effect of pay for performance on physicians' behavior and patients' health benefits. At a within-subject level, we introduce performance pay to complement either fee-for-service or capitation. Performance pay is granted if a health care quality threshold is reached, and varies with the patients' severity of illness. We find that performance pay significantly reduces overprovision of medical services due to fee-for-service incentives, and underprovision due to capitation; on average, it increases the patients' health benefit. The magnitude of these effects depends, however, on the patients' characteristics. We also find evidence for a crowding-out of patient-regarding behavior due to performance pay. Health policy implications are discussed. ; Mit Hilfe eines kontrollierten Experiments präsentieren wir kausale Evidenz zur Wirkung einer leistungsbasierten Vergütung (Pay-for-Performance) auf das Arztverhalten und den Patientennutzen. Auf individueller Ebene führen wir Pay-for-Performance entweder basierend auf einer Einzelleistungsvergütung oder einer Kopfpauschale ein. Die leistungsbasierte Vergütung, die an den Schweregrad der Erkrankung angepasst ist, wird ausgezahlt, sobald die Behandlungsqualität einen bestimmten Schwellenwert erreicht. Wir beobachten, dass Pay-for-Performance die mit der Einzelleistungsvergütung verbundene Überversorgung und die mit der Kopfpauschale verbundene Unterversorgung signifikant reduziert sowie die Patientennutzen im Durchschnitt erhöht. Die Stärke dieser Effekte variiert jedoch mit den Patientencharakteristika. Darüber hinaus finden wir Hinweise darauf, dass Pay-for-Performance Patienten-orientiertes Verhalten verdrängen kann. Implikationen für die Gesundheitspolitik werden diskutiert.
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Working paper
Quality competition and hospital mergers - an experiment
In: Ruhr economic papers #609
Physicians' incentives, patients' characteristics, and quality of care: A systematic experimental comparison of fee-for-service, capitation, and pay for performance
This paper systematically studies how performance pay, complementing either baseline feefor-service or capitation, affects physicians' medical service provision and the quality of care. Using a series of controlled experiments with physicians and students, we test the incentive effect of performance pay at a within-subject level. A discrete bonus is granted if a quality threshold is reached, which varies with the patients' severity of illness. We find that performance pay significantly reduces non-optimal service provision and enhances the quality of care. Effect sizes depend on the patients' severity of illness and whether the baseline is fee-for-service or capitation. Health policy implications, including a cost benefit analysis of introducing performance pay, are discussed. ; In diesem Beitrag wird systematisch untersucht, wie sich eine leistungsbasierte Vergütung (Pay-for-Performance), die entweder ergänzend zur Einzelleistungsvergütung oder zur Kopfpauschale eingeführt wird, auf die medizinische Leistungserbringung von Ärzten und die Qualität der Versorgung auswirkt. Insbesondere testen wir auf Basis kontrollierter Experimente mit Ärzten und Studenten den Anreizeffekt der leistungsbasierten Vergütung unter Verwendung eines Within-Subject Designs. Die Bonuszahlung wird gewährt, sobald die Versorgungsqualität einen bestimmten Schwellenwert erreicht hat, der mit dem Schweregrad der Erkrankung der Patienten variiert. Wir beobachten, dass durch die leistungsbasierte Vergütung die nicht-patientenoptimale Leistungserbringung reduziert wird und die Qualität der Versorgung steigt. Die Stärke der Effekte hängt dabei von dem Schweregrad der Erkrankung der Patienten und der zugrundeliegende Vergütungsform (Einzelleistungsvergütung oder Kopfpauschale) ab. Gesundheitspolitische Implikationen einschließlich einer Kosten-Nutzen-Analyse der Einführung von Leistungsvergütungen werden diskutiert.
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Working paper
Physicians' Incentives, Patients' Characteristics, and Quality of Care a Systematic Experimental Comparison of Fee-for-Service, Capitation, and Pay for Performance
In: JEBO-D-22-00689
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A New Look at Physicians' Responses to Financial Incentives: Quality of Care, Practice Characteristics, and Motivations
In: JHLTHEC-D-23-00128
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