CHAPTER ONE Out of Ruins (1945-1950) -- CHAPTER TWO Defying Stasis (1950-1960) -- CHAPTER THREE The Clash of Generations (1960-1970) -- CHAPTER FOUR New Uncertainties (1970-1980) -- CHAPTER FIVE Retrenchment (1980-1990) -- Coda: After the West Germans -- Notes -- Archival Sources -- Bibliography -- Index.
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Culture was integral to the smooth running of the Third Reich. In the years preceding WWII, a wide variety of artistic forms were used to instill a Nazi ideology in the German people and to manipulate the public perception of Hitler's enemies. During the war, the arts were closely tied to the propaganda machine that promoted the cause of Germany's military campaigns. Michael H. Kater's engaging and deeply researched account of artistic culture within Nazi Germany considers how the German arts-and-letters scene was transformed when the Nazis came to power. With a broad purview that ranges widely across music, literature, film, theater, the press, and visual arts, Kater details the struggle between creative autonomy and political control as he looks at what became of German artists and their work both during and subsequent to Nazi rule
Culture was integral to the smooth running of the Third Reich. In the years preceding WWII, a wide variety of artistic forms were used to instill a Nazi ideology in the German people and to manipulate the public perception of Hitler's enemies. During the war, the arts were closely tied to the propaganda machine that promoted the cause of Germany's military campaigns. Michael H. Kater's engaging and deeply researched account of artistic culture within Nazi Germany considers how the German arts-and-letters scene was transformed when the Nazis came to power. With a broad purview that ranges widely across music, literature, film, theater, the press, and visual arts, Kater details the struggle between creative autonomy and political control as he looks at what became of German artists and their work both during and subsequent to Nazi rule.
Review quote. A quote from a review of the product: Pressestimme zur 3. Auflage: "Der erneute Nachdruck vermittelt nicht nur eine bedeutsame Arbeit aus der Frühzeit der Erforschung des Nationalsozialismus als Dokument der wissenschaftlichen Entwicklung, sondern auch eine Darstellung, die unbeschadet des Fortschreitens unserer Erkenntnis ihren Wert behalten hat und durch den Einblick in eine frühe Forschungssituation zugleich die gegenwärtige kritisch zu mustern hilft." Heinz Hürten in: Zeitschrift für bayerische Landesgeschichte 67,1 / 2004 Pressestimmen zur 1. Auflage: "Kater hat mit seiner Untersuchung über Himmlers Kulturpolitik ein Standardwerk der NS-Forschung vorgelegt." Frankfurter Allgemeine Zeitung vom 24.5.1974 "Michael H. Kater hat eine vorzügliche Arbeit geleistet. Auch seine präzisen Personen- und Institutsbeschreibungen zeigen ein immenses Quellenstudium und die Übersicht bis ins kleinste Detail." Süddeutsche Zeitung vom 12./13.7.1975 "Dem Verfasser ist es gelungen, durch seine dichte Darstellung ein Stück Wirklichkeit des Nationalsozialismus zur Anschauung zu bringen, die näher an des Verständnis des Phänomens heranführt als ein Dutzend Theorien über den Faschismus." Der Tagesspiegel vom 16.2.1975
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Childhood and apprentice years. Perleberg and Berlin ; Coming out in Hamburg -- Rise to fame in Vienna. From empire to republic ; A prima donna in the Staatsoper ; Private times -- Climax and crises. New challenges in Vienna ; Professional life and private affairs ; America -- Between Third Reich seduction and American opportunity. Lotte Lehmann, the lion, and the Third Reich ; New York -- Between touring and teaching, 1940-1950. Frances Holden, Santa Barbara, and the New World ; Professional tranformations -- Triumphs and burdens of old age, 1951-1976. The Music Academy of the West ; Master pupils ; At dusk ; Epilogue
Der Verf. erschloss viele neue Quellen und führte umfangreiche Gespräche und Briefwechsel mit Angehörigen, Kollegen, Freunden und Zeitgenossen der porträtierten 8 Komponisten. Ausgiebigste Fundgrube zum Thema, gründlichst recherchiert und auf über 100 Seiten Nachweisen belegt.