Wiederkehr und Verheissung: Dynamiken der Medialität in der Zeitlichkeit
In: Medienwandel - Medienwechsel - Medienwissen Bd. 16
16 results
Sort by:
In: Medienwandel - Medienwechsel - Medienwissen Bd. 16
In: Philologie der Kultur Bd. 1
In: Paragrana, Volume 21, Issue 2, p. 25-35
Abstract
The article traces the construction of the legend surrounding the mystery of Francis of Assisi's stigmata, which are said to have appeared two years before his death. Central to this analysis, which is underpinned by sign and media theory, is the Legenda maior, a description of the life of Francis, written by Bonaventura four decades later on the basis of older testimonies and legends. The focus is on those strategies which allow the change of events between mediation and immediacy, in that they, on the one hand, are dominated by a concrete, spacial framework and, on the other, by moments of that which is unverfügbar.
In: Historische Anthropologie: Kultur, Gesellschaft, Alltag, Volume 10, Issue 2, p. 305-307
ISSN: 2194-4032
In: Annales: histoire, sciences sociales, Volume 50, Issue 5, p. 1157-1190
ISSN: 1953-8146
En 1538, les frères Gaspar et Melchior Trechsel publièrent à LyonLes simulachres & historiées faces de la mort, avtant élégamment pourtraictes, que artificiellement imaginées: un nouveau type de danse macabre, rapidement fameux grâce aux gravures sur bois dessinées plus d'une décennie avant par Hans Holbein le Jeune et gravées par Hans Lützelburger. L'édition, qui donnait de fortes impulsions à la figuration et la méditation de la mort des siècles suivants, est précédée par une épître dédicatoire, due à l'écrivain lyonnais Jean de Vauzelles (« dun vray Zèle » ; 1495-avant 1559) qui s'occupa beaucoup d'oeuvres charitables.
In: Medieval media cultures
In medieval culture, media forms were placesof mediated immediacy. They transported apresence of the divine, but also knowledge ofits unattainability. This volume investigates the multi-layered and fascinatingapproaches of medieval authors to the wordand writing, the body and materiality, andtheir experimentation with the possibilitiesof media before the concept was invented.The book presents, for the first time, acoherent, tightly argued history of medievalmediality, which also casts a new light onmodern thinking about the medial
In: Cursor mundi Volume 32
In: Cursor Mundi Ser. v.32
"This interdisciplinary volume explores the ways in which time is staged at the threshold between the Middle Ages and the early modern period. Proceeding from the reality that all cultural forms are inherently and inescapably temporal, it seeks to discover the significance of time in mediations and communications of all kinds. By showing how time is displayed in diverse cultural strategies and situations, the essays of this volume show how time is intrinsic to the very concept of tradition. In exploring a variety of medial forms and communicative practices, they also reveal that while the beginning of the age of printing (around 1500) may mark a fundamental change in terms of reproduction and circulation, artefacts and other historical traditions continue to employ earlier systems and practices relating time and space. The volume features articles by leading researchers in their respective fields, including studies on mosaics as a medium reflecting space and time; the triptych's potential as a time machine; winged altarpieces mediating eternity; texts and images of the passion of Christ permeating past, present, and future; dimensions of time embedded in maps; a compendium of world knowledge organized by forms of time and temporality; the figuration of prophecy in times of crisis; the portrayal of time in architecture."--Back cover.
Eine Mediengeschichte anderer Art: Auf faszinierende Weise werden die Leser durch eine 2500-jährige Geschichte des Wechselspiels von Vermittlung und Unmittelbarkeit geführt. Mediengeschichte existiert seit bald einem Jahrhundert. Die meiste Zeit wurde sie als Geschichte von technischen Innovationen betrieben: der Schrift, des Buchdrucks, der Fotografie, des Films, des Radios, dann der elektronischen Medien. Die Autoren des vorliegenden Buchs suchen einen anderen Zugang: Sie fragen weniger danach, was Medien sind, als danach, was in welchen historischen Situationen zum Medium wurde. So entsteht eine Geschichte des Medialen - entlang an Konstellationen und Szenarien, die für das abendländische Imaginäre bestimmend geworden sind: von Moses, der auf dem Sinai die Gesetzestafeln empfängt, über den Höhlenbewohner, dessen Erfahrung sich bei Platon als medialer Schein entpuppt, zu Narcissus und Echo, bei denen die Abgründe von Stimme und Spiegel zum Ausdruck kommen, dann zu den mittelalterlichen Formen der Ekphrasis und der Körperschrift bis hin zu wichtigen Neuansätzen der Moderne - der Unterscheidung von Text und Bild bei Lessing oder der Spannung von spiritistischem und technischem Medium im frühen Film. "Beil und Kiening zeigen die Festtage des Medialen im Kalender der Mediengeschichte. Auratisierung, Historisierung und Diskreditierungen der Kommunikationsbedingungen sind dabei die entscheidenden Prozesse. Wer wissen will, wie sich der Medienwechsel in Platons Höhlengleichnis abspielt, was spätmittelalterliche Andachtsbilder mit filmischen Großaufnahmen des Gesichts zu tun haben und auf welche Weise im Film der 1920er-Jahre das spiritistische Medium zur Geltung kommt, der findet in diesem Buch reichlich Material" (literaturkritik.de)
In: Medienwandel - Medienwechsel - Medienwissen Band 42
In: Cursor mundi volume 32
This interdisciplinary volume explores the ways in which time is staged at the threshold between the Middle Ages and the early modern period. Proceeding from the reality that all cultural forms are inherently and inescapably temporal, it seeks to discover the significance of time in mediations and communications of all kinds.0By showing how time is displayed in diverse cultural strategies and situations, the essays of this volume show how time is intrinsic to the very concept of tradition. In exploring a variety of medial forms and communicative practices, they also reveal that while the beginning of the age of printing (around 1500) may mark a fundamental change in terms of reproduction and circulation, artefacts and other historical traditions continue to employ earlier systems and practices relating time and space.0The volume features articles by leading researchers in their respective fields, including studies on mosaics as a medium reflecting space and time; the triptych?s potential as a time machine; winged altarpieces mediating eternity; texts and images of the passion of Christ permeating past, present, and future; dimensions of time embedded in maps; a compendium of world knowledge organized by forms of time and temporality; the figuration of prophecy in times of crisis; the portrayal of time in architecture