Post-Philosophical Sociology: Eliasian Perspectives on the Sociology of Knowledge
In: Classical and Contemporary Social Theory Series
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In: Classical and Contemporary Social Theory Series
In: Routledge library edtitions. Gramsci, Volume 2
This sociological critique of the 'philosophy of praxis' looks at the importance of the concept in the social theory of leading influential Western Marxists such as Lukács, Gramsci, Korsch, Horkheimer, Marcuse and Adorno in the inter-war period. It offers a detailed critique of Marx and Hegel, and explores the validity and implications for sociology of two of Marx's ideas which the later theorists made the centre piece of their social theory: first, that true theory is authenticated by praxis, and second, its corollary that certain major social transformations should and would in practice rend.
In: British journal of sociology of education, Band 42, Heft 3, S. 437-439
ISSN: 1465-3346
In: Philosophy of the social sciences: an international journal = Philosophie des sciences sociales, Band 45, Heft 4-5, S. 497-507
ISSN: 1552-7441
This article responds to Philip Walsh's defence (in the March 2014 issue, Vol. 44 (2): 179-200) of the traditional Lockean "underlaborer" conception of the role of philosophy against Norbert Elias's sociology of knowledge. The article argues, contra Walsh, that the "post-philosophical" status of sociology is already a historical fait accompli. The author challenges Walsh's contention that Elias's perspectival sociological theory of knowledge is fatally flawed by its improper use of the concept of process as a central principle. The response concludes that Walsh's article is a formidable mobilization of logical, conceptual, analytical, and other theoretical resources tacitly designed to save the autonomy of philosophy at all costs in the face of the advanced sociology of knowledge of Elias.
In: Sociology: the journal of the British Sociological Association, Band 27, Heft 2, S. 346-347
ISSN: 1469-8684
In: Sociology: the journal of the British Sociological Association, Band 26, Heft 3, S. 561-563
ISSN: 1469-8684
In: Sociology: the journal of the British Sociological Association, Band 24, Heft 2, S. 325-327
ISSN: 1469-8684
In: Sociology: the journal of the British Sociological Association, Band 22, Heft 4, S. 664-666
ISSN: 1469-8684
In: Sociology: the journal of the British Sociological Association, Band 19, Heft 4, S. 628-630
ISSN: 1469-8684
In: Sociology: the journal of the British Sociological Association, Band 17, Heft 3, S. 399-402
ISSN: 1469-8684
In: Sociology: the journal of the British Sociological Association, Band 16, Heft 1, S. 138-140
ISSN: 1469-8684
In: Utopieforschung: interdisziplinäre Studien zur neuzeitlichen Utopie. 1, S. 64-96
"Die drei Teile dieses Aufsatzes haben die folgenden Themen: Teil a) enthält ein Manifest für einen soziologischen Ansatz beim Studium von Utopien. Zu diesem Zweck versuche ich, angesichts neuerer Debatten in England über die Verbindung von Soziologie und Geschichte, eine methodologische Kritik des Standardwerks Utopian Thought in the Western World von Frank E. Manuel und Fritzie P. Manuel zu leisten. Beispielhaft verglichen wird ihr eher in der Tradition der Geschichtswissenschaft stehender Versuch, den geschichtlichen Kontext von Thomas Morus' Utopia zu interpretieren, mit einer soziologischen Skizze über denselben Autor von Norbert Elias. Teil b) bietet einen kurzen Überblick über wichtige Tendenzen der englischen und amerikanischen sozialwissenschaftlichen Utopieforschung, einschließlich para-soziologischer Betrachtungen, Futurologie und (im Rekurs auf Karl Mannheim) Theorien über die katalytische Funktion von Utopien im gesellschaftlichen Zusammenhang. Hier konzentriert sich der Aufsatz auf die Beiträge von Zygmunt Bauman und Ruth Levitas. Teil c) versucht, die zentrale Bedeutung der Realisation von Utopien (im Rahmen einer sozialwissenschaftlichen Gesellschaftstheorie) für den marxistischen Strang sozialistischen und kommunistischen Denkens darzustellen. Hier werde ich mich auf die Struktur der Annahmen in der Theorie von Marx selbst konzentrieren (besonders auf die philosophischen Reste), die später 'neo-utopische' Arbeiten, die in dieser Tradition standen, idealisierte und nicht zu verwirklichende Gesellschaftszustände fordern ließen. In dieser Perspektive leitet der letzte Teil zu einer Kritik an Jürgen Habermas' Version der Kritischen Theorie, an Baumans marxistischem Humanismus und an dem rationalistischen neuen Apriorismus von Karl-Otto Apel über." (Autorenreferat)