Vernetzungsmuster und Innovationsverhalten von nicht forschungsintensiven Betrieben: empirische Ergebnisse aus der deutschen Industrie
In: ISI-Schriftenreihe Innovationspotenziale
14 Ergebnisse
Sortierung:
In: ISI-Schriftenreihe Innovationspotenziale
This book highlights the economic relevance of the so-called low-tech industries and firms. Non R&D intensive firms continue to be the economic backbone of several developed industrial countries. They form the core of National Innovation Systems and contribute significantly to growth and employment. However, due to their lack of R&D activity, they are easily overlooked in the general innovation debate. This book provides latest empirical findings on the current economic relevance and specific innovation strategies and management of non-R&D intensive firms in Germany. It discusses their future role in a knowledge driven economy as well as possible implications for innovation and technology policy. An outcome of several years of dedicated research conducted at the Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research (ISI), this book will prove of immense value to researchers and policy makers dealing with innovation and knowledge strategy
In: WSI-Mitteilungen: Zeitschrift des Wirtschafts- und Sozialwissenschaftlichen Instituts der Hans-Böckler-Stiftung, Band 63, Heft 2, S. 87-94
ISSN: 0342-300X
"Der Beitrag untersucht auf Basis von Unternehmensdaten, welchen Einfluss die Einbeziehung von Beschäftigten auf die betriebliche Innovationsfähigkeit hat. Zwei Wegen, auf denen dieser Einfluss erfolgen kann, gehen die Autoren nach: einerseits der breiten betrieblichen Verankerung von Innovationskompetenz und andererseits der Nutzung beteiligungsorientierter Organisations- und Managementkonzepte. Die Befunde zeigen, dass eine intensive Einbeziehung von Beschäftigten einen positiven Einfluss sowohl auf das betriebliche Innovationspotenzial als auch auf Innovationsergebnisse hat. Diese Ergebnisse untermauern somit die innovationsförderliche Wirkung einer stärkeren Beteiligung von Belegschaften. Die untersuchten Mechanismen stellen wirksame Möglichkeiten dar, wie das betriebsspezifische Wissen von Beschäftigten durch ihre stärkere direkte Beteiligung aktiviert, kanalisiert und für Innovationen genutzt werden kann. Allerdings zeigen die Daten auch, dass diese Formen bisher nur in einigen wenigen Betrieben in vollem Umfang genutzt werden." (Autorenreferat)
In: WSI-Mitteilungen: Zeitschrift des Wirtschafts- und Sozialwissenschaftlichen Instituts der Hans-Böckler-Stiftung, Band 63, Heft 2, S. 87-94
ISSN: 0342-300X
In: Research Policy, Band 38, Heft 3, S. 447-458
In: Forschung aus der Hans-Böckler-Stiftung 125
Nichtforschungsintensive Industrien und Betriebe haben in der wirtschafts- und innovationspolitischen Debatte bislang eine vergleichsweise untergeordnete Rolle gespielt. Durch die starke Fokussierung der politischen Diskussion auf forschungsintensive Bereiche wurde den Potenzialen der nichtforschungsintensiven Branchen und Betriebe für den Wirtschaftsstandort Deutschland in der Vergangenheit meist keine besondere Bedeutung zugesprochen. Ausgehend von wachstumstheoretischen Überlegungen wurde intensive Forschung und Entwicklung (FuE) üblicherweise mit höherem Wirtschaftswachstum und höherer internationaler Wettbewerbsfähigkeit assoziiert. Der vorliegende Bericht stellt nichtforschungsintensive Sektoren und Betriebe in den Mittelpunkt und beschäftigt sich mit der Frage, welche direkten und vor allem auch indirekten Beiträge diese Bereiche zur internationalen Wettbewerbsfähigkeit Deutschlands leisten und welche Zukunftspotenziale daraus resultieren. Es wird untersucht, welche Wettbewerbs- und Innovationsstrategien forschungsschwache Unternehmen verfolgen und inwiefern aktuelle wirtschaftliche Entwicklungen einen Veränderungsdruck erzeugen, der sich in Zukunft auf die Marktposition und auf die Überlebensfähigkeit forschungsschwacher Unternehmen auswirken könnte. Weiterhin wird der Frage nachgegangen, welche Entwicklungen hinsichtlich der Wettbewerbsfähigkeit und damit hinsichtlich Beschäftigungsmöglichkeiten in nicht forschungsintensiven Industrien absehbar sind. Schließlich wird geklärt, welche Auswirkungen auf die Qualifikationsanforderungen dieser Beschäftigten aufgrund aktueller Entwicklungen absehbar sind. Die Untersuchung der gesamtwirtschaftlichen Bedeutung von nichtforschungsintensiven Industrien erfolgt anhand amtlicher statistischer Daten auf nationaler und internationaler Ebene. Die Analysen auf betrieblicher Ebene basieren auf einer telefonischen Befragung von mehr als 200 nichtforschungsintensiven Betrieben und 88 besonders forschungsintensiven Betrieben des deutschen verarbeitenden Gewerbes. Ergänzende ...
BASE
Non-research-intensive industries and businesses have played a comparatively minor role in the economic and innovation policy debate so far. Due to the strong focus of the political discussion on research-intensive sectors, the potential of non-research-intensive industries and businesses for Germany as a business location was usually not attributed any particular significance in the past. Based on growth theory considerations, intensive research and development (R&D) was usually associated with higher economic growth and greater international competitiveness. This report focuses on non-research-intensive sectors and companies and addresses the question of what direct and, above all, indirect contributions these sectors make to Germany's international competitiveness and what future potential results from this. It examines the competitive and innovation strategies pursued by research-intensive companies and the extent to which current economic developments create pressure for change that could affect the market position and survival of research-intensive companies in the future. Furthermore, the question is addressed as to which developments are foreseeable with regard to competitiveness and thus with regard to employment opportunities in non-research-intensive industries. Finally, it is clarified which effects on the qualification requirements of these employees are foreseeable due to current developments. The analysis of the macroeconomic importance of non-research-intensive industries is based on official statistical data at the national and international level. The analyses at the company level are based on a telephone survey of more than 200 non-research-intensive companies and 88 particularly research-intensive companies in the German manufacturing sector. Supplementary evaluations are carried out using data from the survey "Modernisation of Production 2009" by the Fraunhofer ISI. The data includes information on topics such as the market environment, the competitive strategy, the specific innovation ...
BASE
Insgesamt gab es in Deutschland im Jahr 2008 über 72.000 Innovatoren ohne eigene FuE. Ihnen standen rund 54.000 forschende Innovatoren gegenüber. Gemessen an der Gesamtzahl von ca. 270.000 wirtschaftsaktiven Unternehmen im Jahr 2008 machen die Innovatoren ohne eigene FuE somit rund 27 % des Unternehmensbestands aus. Betrachtet man Industrie- und Dienstleistungssektor getrennt, so zählten im Jahr 2008 im Verarbeitenden Gewerbe rund 44 % aller innovierenden Unternehmen zur Gruppe der nicht forschenden Innovatoren. Im Dienstleistungssektor liegt diese Quote bei 68 %. Für Industrie und Dienstleistungen zusammen wiesen 57 % der Innovatoren keine interne FuE-Tätigkeit auf. Dieser Anteil der Innovatoren ohne eigene FuE ist über die betrachteten Jahre hinweg weitgehend stabil. Ihre Bedeutung für das Innovationsgeschehen in Deutschland ist gleichwohl nicht vernachlässigbar. 14 % des gesamten Neuproduktumsatzes in Deutschland im Jahr 2008 und immerhin 12 % des Umsatzes mit Marktneuheiten wurde von Innovatoren ohne eigene FuE-Tätigkeit erzielt. Ihr Beitrag zur Prozessinnovationstätigkeit ist noch deutlich höher. So geht über ein Viertel der durch neue Verfahren erreichten Kostensenkungen auf Innovatoren ohne eigene FuE zurück. Im europäischen Vergleich ist der für Deutschland zu beobachtende Anteil der Innovatoren ohne eigene FuE gemessen an allen Innovatoren eher niedrig. In den skandinavischen Ländern, sowie in Frankreich, den Niederlanden und Belgien betreibt der überwiegende Teil der innovativen Unternehmen selbst FuE. Die insgesamt höchsten Anteile von Innovatoren ohne FuE finden sich in den mittel- und osteuropäischen Ländern.
BASE
L'ouvrage doit être cité de la façon suivante:MEADOW Consortium (2010), The MEADOW Guidelines, Project funded within the 6th Framework Programme of the European Commission's DG Research, Grigny, France, http://www.meadow-project.eu/index.php?/Article-du-site/Guidelines.html ; International audience ; The MEADOW Guidelines propose a measurement framework for collecting and interpreting internationally harmonised data on organisational change and its economic and social impacts for both private and public sector organisations. Reliable harmonised statistics on organisational change would provide the basis for effective benchmarking through the exchange of information on best practices across EU-member states and in this way could contribute directly to the success of European policy initiatives aimed at increasing the fl exibility and adaptability of organisations and employees while simultaneously improving the quality of jobs during economic booms as well as downturns. The MEADOW project (MEAsuring the Dynamics of Organisations and Work) is a European Commission funded Coordinating Action that brought together a multidisciplinary consortium of 14 partners from 9 European countries. The Meadow consortium has been actively supported by a number of key European and international institutions with central responsibilities for data collection and dissemination, including the OECD, EUROSTAT, the European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, the European Agency for Safety and Health at Work, and DG Employment. MEADOW has been funded by the European Commission under priority 7 (Citizens and Governance) of the 6th RTD Framework Program. ; Les lignes directrices MEADOW proposent un cadre de mesure pour la collecte et l'interprétation de données harmonisées au niveau international sur le changement organisationnel et ses conséquences économiques et sociales pour les organisations des secteurs public et privé. Des statistiques harmonisées fiables sur le changement organisationnel fourniraient la base d'analyses comparatives permettant d'identifier les bonnes pratiques au sein des États membres de l'UE et de cette manière pourrait contribuer directement au succès des initiatives politiques européennes visant à accroître la flexibilité et l'adaptabilité des organisations et de leurs salariés tout en améliorant la qualité des emplois aussi bien en période d'expansion que de contraction de l'activité économique. Le projet MEADOW (mesurer la dynamique des organisations et du travail) est une action de coordination financée par la Commission européenne qui a réuni un consortium pluridisciplinaire de 14 partenaires issus de 9 pays européens. Le consortium MEADOW a été activement soutenu par des institutions européennes et internationales ayant des responsabilités centrales dans la collecte et la diffusion des données, comme l'OCDE, EUROSTAT, la Fondation européenne pour l'amélioration des conditions de vie et de travail, l'Agence européenne pour la sécurité et la santé au travail, et la DG emploi. MEADOW a été financé par la Commission européenne au titre de la priorité 7 (Citoyens et gouvernance) du 6ème programme-cadre de Recherche et développement.
BASE
L'ouvrage doit être cité de la façon suivante:MEADOW Consortium (2010), The MEADOW Guidelines, Project funded within the 6th Framework Programme of the European Commission's DG Research, Grigny, France, http://www.meadow-project.eu/index.php?/Article-du-site/Guidelines.html ; International audience ; The MEADOW Guidelines propose a measurement framework for collecting and interpreting internationally harmonised data on organisational change and its economic and social impacts for both private and public sector organisations. Reliable harmonised statistics on organisational change would provide the basis for effective benchmarking through the exchange of information on best practices across EU-member states and in this way could contribute directly to the success of European policy initiatives aimed at increasing the fl exibility and adaptability of organisations and employees while simultaneously improving the quality of jobs during economic booms as well as downturns. The MEADOW project (MEAsuring the Dynamics of Organisations and Work) is a European Commission funded Coordinating Action that brought together a multidisciplinary consortium of 14 partners from 9 European countries. The Meadow consortium has been actively supported by a number of key European and international institutions with central responsibilities for data collection and dissemination, including the OECD, EUROSTAT, the European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, the European Agency for Safety and Health at Work, and DG Employment. MEADOW has been funded by the European Commission under priority 7 (Citizens and Governance) of the 6th RTD Framework Program. ; Les lignes directrices MEADOW proposent un cadre de mesure pour la collecte et l'interprétation de données harmonisées au niveau international sur le changement organisationnel et ses conséquences économiques et sociales pour les organisations des secteurs public et privé. Des statistiques harmonisées fiables sur le changement organisationnel fourniraient la base d'analyses comparatives permettant d'identifier les bonnes pratiques au sein des États membres de l'UE et de cette manière pourrait contribuer directement au succès des initiatives politiques européennes visant à accroître la flexibilité et l'adaptabilité des organisations et de leurs salariés tout en améliorant la qualité des emplois aussi bien en période d'expansion que de contraction de l'activité économique. Le projet MEADOW (mesurer la dynamique des organisations et du travail) est une action de coordination financée par la Commission européenne qui a réuni un consortium pluridisciplinaire de 14 partenaires issus de 9 pays européens. Le consortium MEADOW a été activement soutenu par des institutions européennes et internationales ayant des responsabilités centrales dans la collecte et la diffusion des données, comme l'OCDE, EUROSTAT, la Fondation européenne pour l'amélioration des conditions de vie et de travail, l'Agence européenne pour la sécurité et la santé au travail, et la DG emploi. MEADOW a été financé par la Commission européenne au titre de la priorité 7 (Citoyens et gouvernance) du 6ème programme-cadre de Recherche et développement.
BASE