Suchergebnisse
Filter
7 Ergebnisse
Sortierung:
Health innovation and family planning: a study in eight Indian villages
In: Research report / Project on the Diffusion of Innovations in Rural Societies 21, 18
Attributes of Innovations as Factors in Diffusion
In: The American journal of sociology, Band 72, Heft 3, S. 235-248
ISSN: 1537-5390
A Summary of Some Research Studies concerning the Female Athlete
In: Frontiers: a journal of women studies, Band 3, Heft 1, S. 14
ISSN: 1536-0334
Environmental Pollution: Is There Enough Public Concern to Lead to Action?
In: Environment and behavior: eb ; publ. in coop. with the Environmental Design Research Association, Band 7, Heft 4, S. 455-471
ISSN: 1552-390X
MESSAGE DISTORTION AND THE DIFFUSION OF INNOVATIONS IN NORTHERN INDIA
In: Sociologia ruralis, Band 11, Heft 2, S. 178-192
ISSN: 1467-9523
SummaryMESSAGE DISTORTION AND THE DIFFUSION OF INNOVATIONS IN NORTHERN INDIAThis study investigates message distortion in an analysis of data gathered in the context of planned change, agricultural development in northern India. Data were obtained from professional change agents, respondents in frequent contact with these agents, and respondents having little or no such contact. It was hypothesized that perceptions of innovations would differ most from their original form at the beginning of the informal communication network through which they were transmitted. The hypothesis was supported. The data showed a pronounced cleavage in perceptions of innovations between change agents and their farmer clients, especially those in close contact with the agents. Implications of differences in perceptions of innovations between change agents and their clientele are discussed in terms of diffusion theory and change program success.RésuméDISTORSION DU MESSAGE ET DIFFUSION DES INNOVATIONS DANS l'INDE DU NORDCette étude a pour objet la distorsion du contenu d'un message grâce à l'analyse de données recueillies dans un processus d'évolution planifiée.Ces données ont été recueillies auprès d'agents responsables de ce développement, d'agriculteurs en contact plus ou moins fréquent avec ces agents, voire méme sans contact aucun.l'hypothèse émise était que la perception des innovations differa sensiblement du message originel en fonction du réseau de communications informel, au moyen duquel il est véhiculé.Cette hypothèse a été confirmée. Les données montrent un clivage très net dans les perceptions de l'innovation entre les responsables du développement et les agriculteurs, en particulier ceux qui sont en contact étroit avec ces responsables.Les implications de ces différences de perception entre responsables et clients sont ici analysés en fonction de la théorie de la diffusion et de la réussite du plan de transformation.ZusammenfassungENTSTELLUNG VON MITTEILUNGEN BEI DER VERBREITUNG VON NEUERUNGEN IN NORD‐INDIENIn der Studie wird die Entstellung von Mitteilungen anhand von Daten untersucht, die im Zusammenhang mit geplantem Wandel der landwirtschaftlichen Entwicklung in Nord‐Indien gesammelt wurden. Die Daten kommen von hauptberuflichen Beratern, von Befragten mit häufigem Kontakt zu den Beratern und solchen mit seltenerem oder fehlendem Kontakt. Die Hypothese lautete: Die Aufnahme von Neuerungen unterscheidet sich zu Beginn des informalen Kommunikationsnetzes, durch das die Neuerungen vermittelt werden, am stärksten von ihrer ursprünglichen Form. Die Hypothese wurde bestätigt. Die Daten zeigen ausgesprochene Unter‐schiede in der Aufnahme von Neuerungen zwischen Beratern auf der einen Seite und ihren bäuerlichen Klienten, besonders jenen, die in engem Kontakt mit den Beratern standen, auf der anderen Seite. Die Folgerungen aus diesen Unterschieden in der Aufnahme von Neuerungen zwischen Beratern und ihrer Klienten werden anhand der Diffusionstheorie und im Hinblick auf den Erfolg des Wandlungsprogramms diskutiert.