The following links lead to the full text from the respective local libraries:
Alternatively, you can try to access the desired document yourself via your local library catalog.
If you have access problems, please contact us.
16 results
Sort by:
World Affairs Online
In: Nashim: a journal of Jewish women's studies & gender issues, Volume 42, Issue 1, p. 109-121
ISSN: 1565-5288
Abstract: The following essay describes a typical uneasiness with regard to the reception of the intellectual legacy of German-Jewish women thinkers like Hannah Arendt, Bertha Pappenheim, Regina Jonas and Margarete Susman. The material reality of the large role played by such Jewish women thinkers may have vanished in the Shoah. Their Jewish intellectual descendants in Germany today have built upon their work, but that work takes place in contested territory, where other, non-Jewish scholars also lay claim to this legacy. In this personal reflection, I analyze the different motivations of non-Jewish and Jewish feminists in post-Shoah Germany to engage with Jewish thinkers. Certainly, the conflicts are also about academic power and the control of interpretation. Yet, they have a political quality that is interesting in and of itself, one that underlines the far-reaching impact of the intellectual legacy of Jewish women thinkers in societal discourse in Germany today.
In: Jüdische Memoiren
In: Sonderband
In: Machloket Band 4
Es ist kein neues Fach. Neu ist nur die Debatte über Jüdische Religionslehre als allgemeines Schulfach. In Zusammenarbeit mit jüdischen Gemeinden und Religionslehrern haben einige Schulministerien entsprechende Lehrpläne entwickelt. Das heutige Schlagwort heißt "kompetenzorientiert". Innerjüdisch besteht die Herausforderung darin, wie durch kompetenzorientierten Unterricht die Pluralität des Judentums den Schülerinnen und Schülern dahingehend vermittelt wird, eigenständig mit der jüdischen Tradition umgehen und ihr religiöses Selbstverständnis gestalten zu können. Gegenüber der allgemeinen Gesellschaft stellt sich wiederum die Frage, wie der jüdische Religionsunterricht die Schülerinnen und Schüler befähigt, selbstbewusst ihr Judentum als Teil einer multireligiösen und pluralistischen Wirklichkeit zu leben. Zu diesen Fragen nehmen Bruno Landthaler, Mitherausgeber der Kinder-Tora "Erzähl es deinen Kindern", und Rosa Rappoport, Mitverfasserin des Lehrplans in Nordrhein-Westfalen, im Gespräch mit Elisa Klapheck Stellung.
In: Machloket Band 5
In: Machloket Band 2
Auftakt: die politische Tradition des Judentums / Elisa Klapheck -- Covenantal society : das politische Vermächtnis der Tora lebt in den USA, nicht aber in Europa / Hannes Stein -- Europa ist auf dem Weg zur "Bundesgesellschaft" / Elisa Klapheck -- Jüdische Politik : und die Pflicht zu bürgerschaftlichem Engagement / Stephan J. Kramer -- Ausblick / Elisa Klapheck
In: Quaestiones disputatae 303