This book is the shortened and revised version of the authors' volume 'Fortresses and Fortress Garrisons in Ottoman Hungary I-III', published in Hungarian by the Institute of History, Hungarian Academy of Sciences (Budapest, 2007). This revised version contains considerable alterations in order to suit better for the needs of non-Hungarian readers. However, the book maintains the original structure: the first part is a monograph about the Ottoman border defense system and its garrison troops, the second part is a data collection concerning Ottoman fortresses. This collection is based on a wide range of sources like Ottoman pay lists (mevacib defterleri) that are kept in archives of Vienna, Istanbul, Berlin, Budapest etc., records of the treasury house that contain pay accounts (hazine defterleri), estate records (icmal defterleri) and tax censuses (mufassal defterleri).The border of the Ottoman Empire and the Habsburg Kingdom of Hungary remained a battlefield during the sixteenth-seventeenth centuries. Fights persisted even in-between officially declared wars, effective truces were absent in those decades in Hungary. The parties strove for expanding their influence over greater territories and above all to collect taxes. Garrison troops were assigned to ravage the other's lands by both parties therefore the significance of these fortresses remained high even in times of formal peace.
Based on original Ottoman sources, the author traces the transformation of the financial and administrative system of the Ottoman Empire at the turn of the 17th century. The changes were made necessary by the burgeoning budget deficit, a consequence of overspending by the oversized Ottoman state. The author proves that the phenomena previously thought to be signs of decline were in fact aspects of a well-considered reform program, dismantling step by step the centralized redistributive system. As part of this process, most of the state functions were privatised, and the officials were forced to undertake their jobs as private entrepreneurs. Meanwhile, a radical overhaul of the taxation system provided the extra resources needed for the maintenance of the system, with the reforms being largely financed by the working and tax-paying population. An important conclusion of the book, with relevance beyond Ottoman history, is that while a state can be modernised without modernising society, such a course will diminish the capacity for renewal in the long run. The volume provides useful information and insights not only for specialists in Ottoman history but also for those who are interested in the Islamic world, the state and modernisation.
"Wie liessen sich die laizistische Ideologie Atatürks, der Kemalismus, und der Islam in den frühen Jahren der Türkischen Republik miteinander verbinden? Wer das spannungsgeladene Verhältnis dieser beiden ideologischen Variablen historisch untersucht, wird unweigerlich auf einen Namen stossen: Elmalili Muhammed Hamdi Yazir (1878-1942). Berühmt wurde der islamische Gelehrte für seinen Korankommentar Hak Dini Kur'an Dili (Die Religion der Wahrheit, die Sprache des Koran), der 1925 vom Staat in Auftrag gegeben und in den Jahren 1935-1938 von der türkischen Religionsbehörde veröffentlicht wurde. Elmalilis Korankommentar geniesst über das gesamte ideologische Spektrum der Türkei hinweg eine grenzüberschreitende Popularität. Im kemalistischen Milieu hat ihm der staatliche 'Segen' zu Ansehen verholfen, denn bis heute steht Hak Dini Kur'an Dili in dem Ruf, auf persönlichen Wunsch Atatürks hin angefertigt worden zu sein. Konservativ-islamische Kreise dagegen schätzen Elmalili für seine traditionelle Gelehrsamkeit. Elmalilis Koranübersetzung ist heute in der Türkei in fast jeder konventionellen Buchhandlung erhältlich. Hier wird das Verhältnis von Islam und Kemalismus bzw. Laizismus in der Türkei am Beispiel Elmalilis historisch aufgearbeitet. Als einer der herausragenden islamischen Gelehrten des Präsidiums für Religionsangelegenheiten (damals Diyânet Isleri Riyâseti) eignet sich Elmalili besonders gut, um die komplexen Beziehungen zwischen säkularer kemalistischer Staatselite und traditionellem islamischen Gelehrtenmilieu in der jungen Türkischen Republik zu durchleuchten. Wie konnten sich islamische Gelehrte in einer Zeit radikaler säkularer Reformen artikulieren? Unter dieser Fragestellung wird Elmalilis Werk gelesen. Dabei werden vor allem Themenkomplexe ins Auge gefasst, von denen man annimmt, dass sie in diesem politischen Kontext besonders konfliktträchtig waren."--Cover