Federalism at war: Putin's blame game, regional governors, and the invasion of Ukraine
In: Post-Soviet affairs, Band 40, Heft 4, S. 262-277
ISSN: 1938-2855
16 Ergebnisse
Sortierung:
In: Post-Soviet affairs, Band 40, Heft 4, S. 262-277
ISSN: 1938-2855
In: Regional & federal studies, S. 1-25
ISSN: 1743-9434
In: Zeitschrift für Politikwissenschaft: ZPol = Journal of political science, Band 33, Heft 1, S. 103-120
ISSN: 2366-2638
AbstractThis literature review unpacks the state of the art in Russian studies regarding regime dynamics and the functioning of authoritarian institutions. It covers three major fields of scientific debate in the discipline: 1) the role of structural and agency-driven factors in explaining failed democratization and complete autocratization in Russia; 2) the conceptualization of the Russian regime between electoral authoritarianism and personalist rule; 3) the development of authoritarian institutions under Vladimir Putin and the process of institutional degradation. It also outlines the promising research avenues of studying Russian authoritarianism, which can be relevant not only for the scientific community but also for the practitioners, especially in the context of the Russian war against Ukraine.
In: Publius: the journal of federalism, Band 53, Heft 2, S. 301-324
ISSN: 1747-7107
AbstractSince the revival of direct gubernatorial elections in 2012, regional governors in Russia have two formal principals: the president and the people of the region. The principal–agent theory defines this situation as a common agency problem. In the context of authoritarian federalism, direct elections pose a two-fold challenge to Vladimir Putin's vertical power. First, even if manipulated, elections can lead to unpredictable outcomes for the federal center. Second, in the long run, popular legitimacy incentivizes regional leaders to become more independent from the Kremlin. This study argues that the federal center in Russia has addressed the common agency problem not only by limiting the freedom of choice for the local populations through restrictive electoral law, but also by adopting a recruitment pattern that prefers outsider governors who lack personal connection to the regions of service. An original dataset on regional governors' selection in 2012–2018 provides empirical evidence for this claim.
In: Europe Asia studies, S. 1-24
ISSN: 1465-3427
In: Problems of post-communism, Band 71, Heft 1, S. 1-12
ISSN: 1557-783X
In: Russian analytical digest: (RAD), Band 254, S. 7-10
ISSN: 1863-0421
World Affairs Online
In: Russian analytical digest: (RAD), Heft 254, S. 7-10
ISSN: 1863-0421
In Russia's regions, companies closely collaborate with state administrations in the field of corporate social responsibility (CSR). Different forms of interaction have emerged, including the so-called "socio-economic cooperation agreements" (SECAs). These greements between business actors and governors define mutual responsibilities with regard to regional development and regulate the companies' social and ecological investments in their territories of presence. In addition, business and state actors collaborate in joint investment projects, public-private partnerships, working groups and charity activities. Business-state collaboration is characterized by interdependence: companies need licenses and administrative support for business operations, while state actors seek additional financing for welfare provision and regional infrastructure. For companies, CSR has become an important tool to institutionalize their charity activities and determine their social obligations towards the state.
In: Russland-Analysen, Heft 376, S. 2-5
ISSN: 1613-3390
Die großen Herausforderungen der Zukunft – Klimawandel, nachhaltiges Wachstum und soziale Gerechtigkeit – können nur in Zusammenarbeit mit der Wirtschaft gemeistert werden. Die Debatten um die gesellschaftliche Verantwortung von (Groß-)Unternehmen sind inzwischen auch in Russland angekommen. Russische Unternehmen sind Teil globaler Wertschöpfungsketten und beteiligen sich an internationalen Netzwerken zur sozialen und ökologischen Unternehmensverantwortung (in der englischen Fachliteratur: Corporate Social Responsibility, CSR). In diesem Beitrag untersuchen wir, wie Staat und Wirtschaft auf dem Gebiet der gesellschaftlichen Unternehmensverantwortung in Russland zusammenarbeiten. Hierbei zeigt sich, dass russische Firmen besonders in den Regionen auf sowjetische und vorsowjetische Traditionen der Unternehmensverantwortung und Wohltätigkeit zurückgreifen können. Daneben lässt sich ein zunehmender Druck internationaler Märkte beobachten, der Unternehmen auf die Einhaltung menschenrechtlicher und ökologischer Standards verpflichtet. Warum sich russische Unternehmen im Bereich CSR engagieren und wie sich ihre Zusammenarbeit mit dem Staat in diesem Bereich entwickelt, bleibt jedoch weiterhin Gegenstand der Debatte.
Forschungsstelle Osteuropa
In: Russland-Analysen, Band 376, S. 2-5
ISSN: 1613-3390
World Affairs Online
In: Russland-Analysen, Heft 376, S. 2-5
Die großen Herausforderungen der Zukunft – Klimawandel, nachhaltiges Wachstum und soziale Gerechtigkeit – können nur in Zusammenarbeit mit der Wirtschaft gemeistert werden. Die Debatten um die gesellschaftliche Verantwortung von (Groß-)Unternehmen sind inzwischen auch in Russland angekommen. Russische Unternehmen sind Teil globaler Wertschöpfungsketten und beteiligen sich an internationalen Netzwerken zur sozialen und ökologischen Unternehmensverantwortung (in der englischen Fachliteratur: Corporate Social Responsibility, CSR). In diesem Beitrag untersuchen wir, wie Staat und Wirtschaft auf dem Gebiet der gesellschaftlichen Unternehmensverantwortung in Russland zusammenarbeiten. Hierbei zeigt sich, dass russische Firmen besonders in den Regionen auf sowjetische und vorsowjetische Traditionen der Unternehmensverantwortung und Wohltätigkeit zurückgreifen können. Daneben lässt sich ein zunehmender Druck internationaler Märkte beobachten, der Unternehmen auf die Einhaltung menschenrechtlicher und ökologischer Standards verpflichtet. Warum sich russische Unternehmen im Bereich CSR engagieren und wie sich ihre Zusammenarbeit mit dem Staat in diesem Bereich entwickelt, bleibt jedoch weiterhin Gegenstand der Debatte.
In: East European politics, Band 39, Heft 1, S. 15-38
ISSN: 2159-9173
World Affairs Online
In: East European politics, Band 39, Heft 1, S. 57-79
ISSN: 2159-9173
World Affairs Online
In: East European politics, Band 39, Heft 1, S. 57-79
ISSN: 2159-9173
In: East European politics, Band 39, Heft 1, S. 15-38
ISSN: 2159-9173