Network economics: principles, strategies, competition policy
In: Springer texts in business and economics
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In this paper the potentials for shared mobility services based on ICT innovations are charac-terized, requiring a paradigm shift from intramodal transportation markets to intermodal shared mobility markets. Heterogeneous ICT innovations are described, entailing various combinations of app-based mobile communications, (camera-based) sensor networks and big data processing. The potentials of shared mobility concepts to avoid traffic collapse and sig-nificantly reduce congestion and pollution in cities are considered, referring to different simu-lation studies on the impact of complete or partial replacement of private vehicles in a city with shared mobility services. Furthermore, the changing role of regulations in the context of the transition from traditional intramodal transportation markets to intermodal shared mobility services markets is considered. Firstly, it is necessary to abolish legal entry barriers to the lo-cal taxi market and the public transit market. Secondly, competition for subsidies of politi-cally desired non-cost covering (shared) mobility services should be symmetrical for all active and potential providers of shared mobility services. Thirdly, technical regulation and con-sumer protection including privacy and cybersecurity for the shared mobility markets should be applied symmetrically and consistently. Finally, the role of pilot projects to establish shared mobility concepts are demonstrated.
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Recently the importance of public investment in the EU digital internal market has been increasingly stressed. The paper analyses how government subsidies for ICT investments should be assessed from an economic point of view. The focus is on the limits of financing ICT via usage-dependent user fees in broadband communication systems and in global navigation satellite systems. Both have the character of a General Purpose Technology (GPT), and they form the basis for a multitude of applications that are important in the 'App economy'.
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The aim of this paper is to analyze the liberalization of the aviation value chain and the remaining role of government policy. In particular, the role of sector-specific regulation of monopolistic bottleneck components of the air traffic value chain is analyzed. For competition on air transport markets and groundhandling services to operate efficiently, non-discriminatory access to complementary monopolistic airport infrastructures must be guaranteed. In particular, the evolution of market driven slot allocation and the role of airport regulation is analyzed. Finally, the issue of airport subsidies is taken into consideration.
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Die in der Novelle des Personenbeförderungsgesetzes vollzogene Marktspaltung in vor Marktzutritt geschütztem öffentlichem Personennahverkehr und wettbe-werblichem Linienbusfernverkehr ist willkürlich. Wettbewerbspotenziale zeigen sich bei freiem Marktzutritt sowohl im Fernverkehr als auch im Nahverkehr. Regulatorische Marktabgrenzungen hinsichtlich der Reisedistanz oder Reisezeit sagen weder etwas über die erforderlichen technischen Regulierungen, noch über den branchenspezifischen Verbraucherschutz oder über den verbleibenden Marktmachtregulierungsbedarf beim Zugang zu den erforderlichen Infrastruk-tureinrichtungen aus. Zudem gilt, dass nicht nur im Nahverkehr, sondern auch im Fernverkehr politisch gewünschte defizitäre Universaldienstleistungen im Ausschreibungswettbewerb bereitgestellt werden können.
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In diesem Aufsatz werden die drei grundlegenden Fragen behandelt, die sich bei der Ausgestaltung der Regulierung in den Netzsektoren Europas stellen. Warum soll reguliert werden, was und wie soll reguliert werden, welche institutionelle Lösung soll für die Regulierung gewählt werden? Die Potenziale für grenzüberschreitende Interoperabilität von Netzinfrastrukturen, für die marktkonforme Ausschreibung von Universaldienstleistungen sowie für die disaggregierte Regulierung verbleibender netzspezifischer Marktmacht werden aufgezeigt. Es gilt die Kompetenzen von Regulierungsbehörden mit Hilfe eines disaggregierten Regulierungsmandats zu beschränken, ohne den für eine ex ante Regulierung erforderlichen diskretionären regulatorischen Handlungsspielraum zu beseitigen.
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