Wissenschaftliche Kritik verschont sich zunehmend selbst. Sie produziert gerne vorschnelle Generalisierungen und wohlfeile Bewertungen. Reflexionsverweigerung fördert dabei Konformismus und Halbbildung. Diese Schonstellungen ersparen der Kritik die mühselige Arbeit der Selbstkritik - Zwischentöne, Ambivalenzen und Widersprüche werden ausgeblendet. Benedikt Korf analysiert differenziert die sich daraus entwickelnden Schwierigkeiten. Am Beispiel der kritischen Geographie verdeutlicht er die oftmals hegemoniale Stellung des Begriffs »kritisch« in den Sozial- und Geisteswissenschaften
Wissenschaftliche Kritik verschont sich zunehmend selbst. Sie produziert gerne vorschnelle Generalisierungen und wohlfeile Bewertungen. Reflexionsverweigerung fördert dabei Konformismus und Halbbildung. Diese Schonstellungen ersparen der Kritik die mühselige Arbeit der Selbstkritik - Zwischentöne, Ambivalenzen und Widersprüche werden ausgeblendet. Benedikt Korf analysiert differenziert die sich daraus entwickelnden Schwierigkeiten. Am Beispiel der kritischen Geographie verdeutlicht er die oftmals hegemoniale Stellung des Begriffs "kritisch" in den Sozial- und Geisteswissenschaften.
Kritik verschont sich zunehmend selbst. Sie produziert gerne vorschnelle Generalisierungen und wohlfeile Bewertungen. Reflexionsverweigerung fördert dabei Konformismus und Halbbildung. Diese Schonstellungen ersparen der Kritik die mühselige Arbeit der Selbstkritik. Zwischentöne, Ambivalenzen und Widersprüche werden ausgeblendet. Benedikt Korf analysiert differenziert die sich daraus entwickelnden Schwierigkeiten, die er am Beispiel der kritischen Geographie aufzeigt - und darüber hinaus
PART I: INTRODUCING A BORDERLAND PERSPECTIVE 1. Border, Frontier, and the Geography of Rule at the Margins of the State-- Benedikt Korf and Timothy Raeymaekers 2. Geographies of Violence and Sovereignty: The African Frontier Revisited-- Tobias Hagmann, Martin Doevenspeck, and Benedikt Korf 3. Centering Borders and Borderlands: The Evidence from Africa-- Markus Virgil Hoehne and Dereje Feyissa PART II: THE BORDER'S ROUGH TERRAIN: VIOLENCE, SECURITY, AND THE BORDER 4. Treading a Fine Line: State Making and Conflict within Eastern Burma-- Sylvia Brown 5. Navigating the Urban 'In-Between Space': Local Livelihood and Identity Strategies in Exploiting the Goma/Gisenyi Border-- Karen Buscher and Gillian Mathys PART III: THE BORDER AS FRONTIER: STATES, SOVEREIGNTY, AND IDENTITY 6. Dangerous Divisions: Peace Building in the Borderlands of Post-Soviet Central Asia-- Christine Bichsel 7. State Making and the Suspension of Law in India's Northeast: The Place of Exception in the Assam-Nagaland Border Dispute-- Bert Suykens PART IV: "BRINGING THE STATE BACK IN": BORDERS, WAR ECONOMIES, AND PEACE ECONOMIES 8. Get It While You Can: Building Business and Bureaucracy between Wars in the Uganda-Sudan Borderland-- Wolfgang Zeller 9. When Civil Wars Hibernate in Borderlands: The Challenges of the Casamance 'Forgotten Civil War' to Cross-Border Peace and Security-- Aboubakr Tandia Epilogue: The View from the Border-- Jonathan Goodhand
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The present paper investigates how ethnic violence and civil war in Sri Lanka have affected local property rights institutions . I use local case studies to analyze the institutional relations and alliances between civilians and combatants in the emergent society of violence that shapes local communities in civil war. My focus will be on how civilians from different ethnic groups utilize social and political capital assets to secure entitlements to natural resources. The findings of my research suggest that resource entitlements in Trincomalee are ethnicised in the sense that opportunities and access to resources are unequally distributed among the three ethnic groups (Sinhalese, Tamils, Muslims), because these groups are unequally endowed with political capital. Patron-client networks based on ethnicity shape the relative bargaining power of local actors. This system reproduces perceived grievances among the different ethnic groups and thus reproduces the conditions for ethnic violence.
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Dieser Beitrag setzt sich kritisch mit der Kritik linker Theoretiker (v. a. Giorgio Agamben, Byung-Chul Han) an den politischen Maßnahmen zur Eindämmung der Pandemie auseinander, die in der Pandemie nur noch das Wirken einer dystopischen Biopolitik erkennen können. Ich zeige auf, wie in diesen Formen der Kritik ein Jargon der Eigentlichkeit ("Ausnahmezustand") zum Tragen kommt, der die eigene Theoriesprache bestätigt, ohne sich von empirischen Eigenheiten der Pandemie erschüttern zu lassen. Gegen diese "unkritische" Kritik plädiere ich für mehr Nachdenklichkeit. (DIPF/Orig.) ; In this paper, I formulate a critique of the critical interventions of left theorists (esp. Giorgio Agamben, Byung-Chul Han), who claimed that the political measure to confine the pandemic were simply the work of dystopian global biopolitics. I show how these forms of critique are mobilizing a jargon of authenticity ("state of exception"), which confirms the propositional language of Theory, but is unable to absorb the unsettling empirical specifics of the current pandemic. Against this "uncritical" critique, I propose a disposition of thoughtfulness. (DIPF/Orig.)
This article argues that, in the current peace process in Sri Lanka, powerful actors from all three ethnic groups, namely Singhalese, Tamils and Muslims, use rogue images of the ethnic "other" to delegitimise the political claims and weaken the bargaining power of these "others" in the current peace negotiations. The article describes the major discursive arguments advanced against political and territorial claims of the "others" and illustrates how those who wield power in all three ethnic communities use these arguments against the "other" to divert attention from internal rifts and contradictions within the "ethnic self'. In addition, the rogue logic suggests territorial solutions to social conflicts based on ethnically homogeneous entities, while a solution should rather be sought in the reform of political institutions. The paper concludes that the rogue logic continues to be a serious impediment to democratic peace in Sri Lanka, because it frames solutions in "win-lose" terms and thus reduces the willingness to compromise with the "ethnic other".
Der Beitrag setzt sich kritisch mit der These auseinander, dass Klimakriege die Kriege der Zukunft sind. Hinter der Hypothese der Klimakriege steht eine simple Prämisse: Knappe Ressourcen erhöhen die Gefahr gewalttätiger Konflikte. Trotz aller Plausibilitäten hält der Autor die Hypothese "Klimakriege sind die Kriege der Zukunft" für falsch und gefährlich. Der Autor widmet sich der Semantik der Knappheit, geht auf die politische Ökologie von Umweltkonflikten ein und zeigt schließlich die Probleme auf, die die Klimakriegsthese beinhaltet. (ICB2)