This report "Higher Education and the Labour Market" builds upon the previous report and aims to digging a bit deeper into some themes in the countries Belgium, Denmark, England, Finland, Germany, Sweden and the United States, and update developments since the first review in 2011. The following themes will be guiding in this report: labour market relevance, steering instruments of the government, involvement of employers, labour market information and public-private providers. The focus of this study is the extent to which labour market considerations are taken into account in decisions on educational provision.
- Ein umfassender einführender Überblick über klassische und zeitgenössische Theorien. - Nicht nach Schulen aneinander gereiht, sondern systematisch und historisch werden die einzelnen Ansätze anhand ihrer jeweiligen "Diagnose" der Moderne vorgestellt. Dadurch werden Zusammenhänge und Unterschiede deutlich. (Verlagstext)
• Ein umfassender einführender Überblick über klassische und zeitgenössische Theorien.• Nicht nach Schulen aneinander gereiht, sondern systematisch und historisch werden die einzelnen Ansätze anhand ihrer jeweiligen "Diagnose" der Moderne vorgestellt. Dadurch werden Zusammenhänge und Unterschiede deutlich.• Das Buch richtet sich an Studienanfänger ohne fachspezifische Vorkenntnisse und an alle, die einen Einblick in die soziologische Theorie gewinnen wollen.• Zusammenfassungen, Begriffsdefinitionen und Hintergrundinformationen erleichtern das Lernen• zahlreiche Tabellen und Abbildungen machen Zusammenhänge sichtbar• Lernkontrollfragen fördern das Verständnis• mit weiterführenden Literaturangaben• Sach- und Personenregister bieten zusätzliche Orientierung• ideal für die Prüfungsvorbereitung
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
In the winter term 2013 a total of 27,634 doctoral students were enrolled at Austrian universities and a total of 2,165 students obtained a doctoral degree; thereof 204 (9.4%) students graduated in a PhD Programme. In total 7,158 doctoral students were employed at Austrian universities in 2012. These numbers include those doctoral students with temporary positions who were funded by competitive means, as provided by the funding programmes of the FWF. In total the FWF as the most important funding agency for basic research in Austria funded 1,967 doctoral candidates in 2013. In the period from 2004 to 2013 the FWF Doctoral Programme funded 1,121 doctoral candidates. From these 302 (27%) have already successfully completed their doctoral degree, while 756 doctoral candidates had the status of an 'on-going' student at the time of data collection. In this period the FWF received about 135 DK proposals, from these 42 were selected for funding in an international peer review. The budget for these 42 Doktoratskollegs (DK) amounts to 130.6 million Euros. In the recent years the number of first proposals for the DK Programme has been increasing. This is also due to a change in the governmental steering of higher education: Different incentives to increase the acquisition of competitive means have been implemented. However, as the FWF has to face serious budget constraints the approval rate of new proposals has been strongly decreasing in the recent years. In 2013 the approval rate of proposals for the first funding period was at 31% related to the number of proposals that have been handed in. Looking at the budget that has been applied for about 24% have been funded in 2013. A special characteristic of the FWF DK programme (compared to other FWF funding schemes) is that it is the only programme that funds excellent research as well as the training of young researchers. The funding of the training of young researchers aims in particular at establishing a well-functioning and excellent training environment for the most ...
In: Die Natur der Gesellschaft: Verhandlungen des 33. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Kassel 2006. Teilbd. 1 u. 2, S. 3557-3577
"Inwiefern tragen wissenschaftliche Leistungen, wie Publikationen oder Konferenzteilnahme während der Promotionsphase zu einem erfolgreichen Verlauf der weiteren Berufslaufbahn bei? Wie ist der Einfluss dieser Faktoren im Vergleich zu anderen Größen wie beispielsweise der sozialen Herkunft zu bewerten? Der Beitrag wird diesen Fragen nachgehen. Berufserfolg wird dabei mit objektiven auf die Berufslaufbahn bezogenen Dimensionen gemessen. Die erste Dimension umfasst die Stabilität des Berufsverlaufs, verstanden als dauerhafter Verbleib in einer wissenschaftsnahen Tätigkeit. Als zweite Dimension wird die Richtung des Berufsverlaufs, verstanden als Aufstieg in höhere berufliche Positionen, herangezogen. Aus diesen beiden Dimensionen werden vier unterschiedliche Typen von Berufserfolg gewonnen, für die mit Hilfe einer Diskriminanzanalyse der Einfluss von Leistung und anderen Faktoren gemessen werden soll. Grundlage für diese Analyse ist ein Datensatz mit ehemaligen Doktoranden, die in den 90er Jahren in Deutschland ihre Promotion abgeschlossen haben. Dieser Datensatz, der insgesamt 4.676 Respondenten umfasst, stammt aus einer im Jahr 2005 von CHEPS durchgeführten Befragung, die sich an zwei Teilgruppen richtete: Zum einen richtete sich die Befragung an die ehemaligen Doktoranden, die zwischen 1990 und 2000 an einem der DFG-Graduiertenkollegs teilgenommen haben. Zum anderen waren ehemalige Doktoranden aus neun verschiedenen Fächern - Biologie, Chemie, Geschichte/ Kunstwissenschaften, Informatik/ Elektrotechnik, Mathematik, Physik, Sozialwissenschaften, Sprach- und Literaturwissenschaften und Wirtschaftswissenschaften - die in den Jahren 1994/1995 bzw. 1999/2000 promoviert hatten, in die Untersuchung einbezogen. Der Einfluss von Leistung soll insbesondere für diese beiden Teilgruppen, aber auch für die unterschiedlichen Abschlusskohorten und für das Geschlecht genauer betrachtet werden." (Autorenreferat)
Improving completion and reducing dropout in higher education are key concerns for higher education in Europe. This study on dropout and completion in higher education in Europe demonstrates that national governments and higher education institutions use three different study success objectives: completion, time-to-degree and retention. To address these objectives policy makers at national and institutional level apply various policy instruments. These can be categorized under three main policy headings: financial incentives; information and support for students; and organizational issues. The evidence indicates that countries that have more explicit study success objectives, targets and policies are likely to be more successful. Particularly if the policy approach is comprehensive and consistent. As such, it is important that study success is an issue in the information provision to (prospective) students, in financial incentives for students and institutions, in quality assurance, and in the education pathways offered to students. Furthermore, increasing the responsibility of higher education institutions for study success, for example in the area of selecting, matching, tracking, counselling, mentoring and integrating students in academic life is clearly effective. Finally, to support the policy debate and monitoring of study success evidence, there is a need for more systematic international comparative data and thorough analysis of the effectiveness of study success policies