Using the example of various representatives of the Frankfurt School, the book works out a normative orientation that is to be understood here as "Critical Humanism". The author argues that Critical Humanism is not a contemplative appropriation of a humanistic culture, but a political practice of critical social research.
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Intro -- Acknowledgments -- Contents -- Introduction -- Postcolonial Deconstruction -- Postcolonialism Reconstruction -- Why Octavio Paz? -- This Book -- 1 Two Sociological Traditions in Latin America -- Abstract -- 1.1 Deprovincializing Social Theory -- 1.2 The Limits of "Academic Sociology" in Mexico, and Why They Must Be Transcended -- 1.3 The Geographic-Epistemic Shift in Gino Germani's Theory of Modernization -- 1.4 Dependency Theory: An Incomplete Critique of Modernization Theory -- 1.5 Positivism as Ideology -- 1.6 Towards a New Culture Under the Sign of Humanism -- 2 Octavio Paz: A Critique of Sociology or a Critical Sociology? -- Abstract -- 2.1 An Approach to the Sociology of Octavio Paz -- 2.2 The Mexican Revolution and the Experience of a Postcolonial Modernity -- 2.3 A Humanist-Sociological Critique of Sociology -- 2.4 The Collège de Sociologie and the Heterological Sociology of the Sacred -- 3 From Poetic Experience to Poetic Sociology -- Abstract -- 3.1 The Epistemological Dimension of Poetic Experience -- 3.2 The Poetic Experience as Experience of Otherness and Its Normative Consequences -- 3.3 The Poetic Sociology of Global Modernity -- References.
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Aktuelle Theorien der Moderne gehen von einer Vielfalt der Moderne(n) aus. Dabei werden die Unterschiede häufig als institutionelle und kulturelle Unterschiede verstanden. Auch wenn es sich dabei um durchaus sinnvolle Unternehmen handelt, kommen die jeweils provozierten »menschlichen Konsequenzen« zu kurz. Genau darum ging es aber jener Denktradition, die heute unter dem Namen der Kritischen Theorie bekannt ist. In dem vorliegenden Buch soll an diesem Anspruch festgehalten werden. Die Frage, der das Buch nachgehen will, lautet: Welche Erfahrungen machen Menschen mit und in der globalen Moderne? Dabei wird es auch darum gehen, auf Affinitäten und Unterschiede dieser Erfahrungen gleichermaßen aufmerksam zu machen. Auch in der Tradition der Kritischen Theorie ging es vor allem um westliche Erfahrungen mit und in der Moderne. Dieser zu enge Rahmen soll in diesem Buch gesprengt werden. Prof. Dr. Oliver Kozlarek lehrt und forscht an der Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo in Morelia, Mexiko.
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Oliver Kozlarek arbeitet die Grundlagen einer innovativen Sozialtheorie der globalen Moderne heraus, die neue theoretisch-begriffliche Impulse (Weltbewusstsein, Humanismus) zu setzen und die Soziologie in origineller Weise mit Diskursen etwa des Postkolonialismus und einer Poetik der Erfahrung zu verbinden vermag. Dieser eigenwertige Beitrag soll nicht zuletzt der Soziologie neue Reflexionschancen in ihrem möglichen Übergang zu einer vielstimmigen, aber an Übersetzungschancen ausgerichteten »Weltsoziologie« eröffnen. Einen ersten Schritt in diese Richtung geht der Autor, indem er zeigt, was di
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Oliver Kozlarek arbeitet die Grundlagen einer innovativen Sozialtheorie der globalen Moderne heraus, die neue theoretisch-begriffliche Impulse (Weltbewusstsein, Humanismus) zu setzen und die Soziologie in origineller Weise mit Diskursen etwa des Postkolonialismus und einer Poetik der Erfahrung zu verbinden vermag. Dieser eigenwertige Beitrag soll nicht zuletzt der Soziologie neue Reflexionschancen in ihrem möglichen Übergang zu einer vielstimmigen, aber an Übersetzungschancen ausgerichteten "Weltsoziologie" eröffnen.
Frontmatter --Content --Foreword /Kozlarek, Oliver --Introduction: Crossing Borders, Reaching Humanity /Kozlarek, Oliver --Theodor W. Adorno and Octavio Paz -- A Comparison of their Early Cultural-Philosophical Writings Published after the Second World War /Söllner, Alfons --Theodor W. Adorno and Octavio Paz: Two Critiques of the Same Modernity /Kozlarek, Oliver --Socialism in One Person: Specter of Marx in Octavio Paz's Political Thought /Grenier, Yvon --Octavio Paz reads Moses and Monotheism /Gallo, Rubén --Octavio Paz, Mexican Muralist /Echeverría, Bolívar --On Visual Modernity and Poetic Critique, between Octavio Paz and Walter Benjamin /Vázquez, Rolando --Duchamp According to Octavio Paz /Fidalgo, Juan Álvarez-Cienfuegos --The Sociology of Octavio Paz /Kozlarek, Oliver --The Walls of the Labyrinth: Mapping Octavio Paz's Sociology through Georg Simmel's Method /Capetillo-Ponce, Jorge --Luz inteligente: The Anthropological Dimension in Octavio Paz's First Essays /Weinberg, Liliana --Octavio Paz's Poetic Reply to Hegel's Philosophical Legacy /Moreno, Hugo --To Hear the Inaudible, To See the Imperceptible: Modernity and Otherness in Octavio Paz /Ledesma, Xavier Rodríguez --The Blue Fire of the Double Flame /Valenzuela, Juliana González --Notes on Contributors --Index of Names.
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In: Der Mensch im Netz der Kulturen - Humanismus in der Epoche der Globalisierung / Being Human: Caught in the Web of Cultures - Humanism in the Age of Globalization, 5
Octavio Paz is one of the most recognized Latin American writers. His essays offer a sophisticated critique of global modernity. Although his work has advanced many of the arguments that orient our contemporary debates in the social sciences and in philosophy, it has hardly ever been seriously taken into consideration in these disciplines. The volume suggests that this may have been a mistake. Its authors indicate ways in which Paz' essays can be read as substantial contributions to the contemporary debates in various fields. The aim of this book is to present to a non-Spanish speaking audience some of the discussions about Paz' offerings to the ongoing debates. It also wants to make a clear statement: a critique of our contemporary modernity must go hand in hand with a non-exclusive intercultural understanding of Humanism.
Following Max Horkheimer, I will first attempt to reconstruct an anthropology that essentially wants to be understood as critical social research. I will then pursue the question of humanism in critical theory. In doing so, I want to show that a reference to a normatively substantive humanism does actually exist in critical theory. On the other hand, I want to show that this humanism is anything but unambiguously and systematically formulated but has been reflected and articulated differently by different representatives of critical theory. The two examples I will refer to here are Theodor W. Adorno and Erich Fromm. I will define Adorno's humanism as 'dialectical humanism', whereas Fromm's humanism could be described as 'emphatic humanism'. My reading, however, attempts to interrogate the two positions as to their complementarity. Not 'Adorno or Fromm', but 'Adorno and Fromm' is the motto that guides me. Finally, I will relate this complementary reading of both approaches in such a way that the possibility of a 'Critical Humanism' can be derived from it, which above all also wants to be understood as a sociological research program.