Domestic effects of international norms: EU development policy principles in France, Germany and Spain
In: Entwicklungstheorie und Entwicklungspolitik, volume 23
20 Ergebnisse
Sortierung:
In: Entwicklungstheorie und Entwicklungspolitik, volume 23
World Affairs Online
Am 22. Januar 2019 unterzeichneten Frankreich und Deutschland den Vertrag von Aachen. 56 Jahre nach dem Elysée-Vertrag bekräftigten die beiden Länder darin ihre Unterstützung für Multilateralismus, nachhaltige Entwicklung und Entwicklungszusammenarbeit. Trotz der zum Ausdruck gebrachten Ambitionen bietet die Unterzeichnung des Vertrags auch einen Denkanstoß: inwieweit führen derartige Abkommen tatsächlich zu gemeinsamen operativen Ansätzen und wie wirken sie sich auf die deutsch-französische Zusammenarbeit aus? Um diese Frage zu beantworten, analysiert dieses Papier die Hindernisse für eine engere deutsch-französische Zusammenarbeit für eine nachhaltige internationale Entwicklung. Im Mittelpunkt steht die Frage, wie auf höchster Ebene Vereinbartes in der politischen Koordination und Projektdurchführung umgesetzt wird. Die Analyse basiert auf rund 20 Interviews mit Vertretern deutscher und französischer Ministerien, Durchführungsorganisationen und Think Tanks. Sie kommt zu dem Schluss, dass die politische Koordinierung die größte Herausforderung darstellt. Das Papier benennt drei wesentliche Hindernisse: leicht abweichende strategische Visionen; eine mangelnde Kompatibilität der institutionellen Strukturen hinsichtlich des Spezialisierungsgrades und der Mandate der für Entwicklungszusammenarbeit zuständigen Ministerien sowie der Beteiligung der Durchführungsorganisationen an der strategischen Entscheidungsfindung; und kulturelle Besonderheiten wie Kommunikationsformen und Zeitmanagement. Das Papier formuliert fünf Empfehlungen:Das Erreichte bewahren: Die Intensität der Abstimmung zwischen Frankreich und Deutschland auf der politischen und Projektebene ist einzigartig in einem internationalen Kontext, in dem sich Akteure mehr und mehr auf nationa-le Interessen konzentrieren. Eine solche Zusammenarbeit sollte daher weiter unterstützt und verstärkt werden.Die politische Dynamik auf die Arbeitsebene übertra-gen: um die bilaterale Koordinierung zu intensivieren, könnten die beiden Länder einen regelmäßigen Follow-up-Mechanismus zu jeder Vereinbarung einrichten, der gemeinsame Aktionen, Ziele und Meilensteine enthält.Gegenseitiges Wissen und Vertrauen fördern: Ein Per-sonalaustausch zwischen den Ministerien sowie intensive Austauschformate (deep dive) zu den Aktivitäten und Strategien beider Länder würden es ermöglichen, das gegenseitige Verständnis zu verbessern.Austausch über bewährte Praktiken: Eine ausgewogene und respektvolle deutsch-französische Zusammenarbeit würde von einem Austausch von Best Practices in Berei-chen profitieren, in denen ein Land weiter fortgeschritten oder besser positioniert ist als das andere (wie die franzö-sische interministerielle Koordination oder deutsche Pro-jektmonitoring- und -evaluierungsverfahren).Gemeinsam handeln oder die Arbeit aufteilen: Im Vorfeld jedes gemeinsamen deutsch-französischen Engage-ments sollte abgewogen werden, ob die beiden Länder ein Interesse haben, gemeinsam zu handeln oder arbeitsteilig vorzugehen. Mittels Spezialisierung oder Zusammenarbeit würde somit die Wirkung maximiert.
BASE
On 22 January 2019, France and Germany signed the Aachen Treaty. Therein, 56 years after the Elysée Treaty, re-emphasising their support for multilateralism, sustainable development and development cooperation. Despite the ambitions expressed in this document, the signing of the Treaty calls for reflection: to what extent does this type of agreement indeed lead to joint operational approaches and have a real impact on French–German cooperation? To answer this question, this Briefing Paper analyses the obstacles to a closer French–German cooperation in the field of sustainable international development. It focuses on how these commitments are put into practice at the level of political coordination and project implementation. The analysis is based on about 20 interviews with representatives of French and German ministries, development agencies and think tanks. It finds that things get most complicated at the level of political coordination. Three main obstacles are identified: slightly diverging strategic visions; an incompatibility between institutional structures concerning the degree of specialisation and the mandates of the ministries responsible for steering aid, as well as the degree to which development agencies are involved in strategic decision-making; and cultural particularities regarding communication and time management. Five recommendations are proposed:Protect what has been achieved: the alignment between France and Germany at the political and project implementation levels is an asset in an international context where the focus on national interests is increasing. Such cooperation should thus continue to be supported and reinforced.Channel the political momentum to the working level: in order to reinforce their coordination, the two countries could establish a solid and regular follow-up mechanism for each commitment, detailing joint actions, shared objectives and milestones.Promote mutual knowledge and trust: personnel exchange between the departments, as well as deep dive sessions on the two countries' activities and strategies would allow increased understanding of each other.Share best practices: a balanced and respectful French–German collaboration could be encouraged by the sharing of practices for which one country is more advanced or better positioned than the other (such as the French interministerial coordination or the German project evaluation and monitoring procedures).Act jointly or divide the work: in the run-up to each joint Franco-German action, make a deliberate and conscious decision whether the two countries have an interest to act jointly or to divide the work. This decision would allow maximisation of the impact, either by specialising or by working together.
BASE
Le 22 janvier 2019, la France et l'Allemagne ont signé le traité d'Aix-la-Chapelle. Cinquante-six ans après le traité de l'Elysée, les deux pays y rappellent leur soutien au multilatéralisme, au développement durable et aux politiques de coopération et de développement. Malgré les ambitions exprimées dans ce document, la signature du traité appelle à la réflexion : dans quelle mesure ce type d'accord se traduit-il par des approches opérationnelles communes et des impacts réels sur la coopération franco-allemande ? Pour répondre à cette question, ce Briefing Paper analyse les obstacles au renforcement de la coopération franco-allemande dans le domaine du développement durable international. L'étude se concentre sur la manière dont ces engagements sont déclinés au niveau de la coordination politique et de la mise en œuvre des projets. L'analyse se fonde sur une vingtaine d'entretiens avec des représentants de ministères, d'agences de développement et de think tanks allemands et français. L'étude conclut que c'est au niveau de la coordination politique que les choses se compliquent le plus. Trois principaux facteurs de blocage y sont identifiés : des visions stratégiques légèrement divergentes ; une incongruence entre structures institutionnelles liée aux degrés de spécialisation et mandats des ministères en charge du pilotage de l'aide, ainsi qu'au niveau d'implication des agences dans la prise de décisions stratégiques ; et des particularités culturelles, liées aux habitudes de communication et à la gestion du temps. Cinq recommandations sont proposées :Préserver les acquis : l'alignement entre la France et l'Allemagne au niveau politique et au niveau de la mise en œuvre des projets sont des atouts dans un contexte international d'intérêts nationaux croissants. Ce type de collaboration devrait continuer à être défendu et renforcé.Traduire la dynamique politique à un niveau opérationnel : pour renforcer leur coordination, les deux pays pourraient établir un mécanisme de suivi solide et régulier de chaque engagement pris, détaillant les actions conjointes, les objectifs partagés et les étapes qui en découlent.Promouvoir la connaissance et la confiance mutuelle : des échanges de personnel entre administrations ainsi que des séances « approfondies » (deep dive) portant sur les activités et les stratégies des deux pays permettraient d'augmenter la connaissance de l'Autre.Partager les bonnes pratiques : une collaboration franco-allemande équilibrée passerait par l'échange de pratiques pour lesquelles un pays est plus avancé ou mieux positionné que l'autre (comme la coordination interministérielle française ou le suivi des résultats des projets allemand).Agir conjointement ou se répartir le travail : décider consciemment et de manière délibérée en amont de chaque engagement franco-allemand si les deux pays ont intérêt à unir leurs efforts ou à se répartir le travail. Ce choix permettrait d'optimiser l'impact, soit en se spécialisant, soit en travaillant ensemble.
BASE
On 22 January 2019, France and Germany signed the Aachen Treaty. Therein, 56 years after the Elysée Treaty, re-emphasising their support for multilateralism, sustainable development and development cooperation. Despite the ambitions expressed in this document, the signing of the Treaty calls for reflection: to what extent does this type of agreement indeed lead to joint operational approaches and have a real impact on French-German cooperation? To answer this question, this Briefing Paper analyses the obstacles to a closer French-German cooperation in the field of sustainable international development. It focuses on how these commitments are put into practice at the level of political coordination and project implementation. The analysis is based on about 20 interviews with representatives of French and German ministries, development agencies and think tanks. It finds that things get most complicated at the level of political coordination. Three main obstacles are identified: slightly diverging strategic visions; an incompatibility between institutional structures concerning the degree of specialisation and the mandates of the ministries responsible for steering aid, as well as the degree to which development agencies are involved in strategic decision-making; and cultural particularities regarding communication and time management. Five recommendations are proposed: Protect what has been achieved: the alignment between France and Germany at the political and project implementation levels is an asset in an international context where the focus on national interests is increasing. Such cooperation should thus continue to be supported and reinforced. Channel the political momentum to the working level: in order to reinforce their coordination, the two countries could establish a solid and regular follow-up mechanism for each commitment, detailing joint actions, shared objectives and milestones. Promote mutual knowledge and trust: personnel exchange between the departments, as well as deep dive sessions on the two countries' activities and strategies would allow increased understanding of each other. Share best practices: a balanced and respectful French-German collaboration could be encouraged by the sharing of practices for which one country is more advanced or better positioned than the other (such as the French interministerial coordination or the German project evaluation and monitoring procedures). Act jointly or divide the work: in the run-up to each joint Franco-German action, make a deliberate and conscious decision whether the two countries have an interest to act jointly or to divide the work. This decision would allow maximisation of the impact, either by specialising or by working together.
BASE
Am 22. Januar 2019 unterzeichneten Frankreich und Deutschland den Vertrag von Aachen. 56 Jahre nach dem Elysée-Vertrag bekräftigten die beiden Länder darin ihre Unterstützung für Multilateralismus, nachhaltige Entwicklung und Entwicklungszusammenarbeit. Trotz der zum Ausdruck gebrachten Ambitionen bietet die Unterzeichnung des Vertrags auch einen Denkanstoß: inwieweit führen derartige Abkommen tatsächlich zu gemeinsamen operativen Ansätzen und wie wirken sie sich auf die deutsch-französische Zusammenarbeit aus? Um diese Frage zu beantworten, analysiert dieses Papier die Hindernisse für eine engere deutsch-französische Zusammenarbeit für eine nachhaltige internationale Entwicklung. Im Mittelpunkt steht die Frage, wie auf höchster Ebene Vereinbartes in der politischen Koordination und Projektdurchführung umgesetzt wird. Die Analyse basiert auf rund 20 Interviews mit Vertretern deutscher und französischer Ministerien, Durchführungsorganisationen und Think Tanks. Sie kommt zu dem Schluss, dass die politische Koordinierung die größte Herausforderung darstellt. Das Papier benennt drei wesentliche Hindernisse: leicht abweichende strategische Visionen; eine mangelnde Kompatibilität der institutionellen Strukturen hinsichtlich des Spezialisierungsgrades und der Mandate der für Entwicklungszusammenarbeit zuständigen Ministerien sowie der Beteiligung der Durchführungsorganisationen an der strategischen Entscheidungsfindung; und kulturelle Besonderheiten wie Kommunikationsformen und Zeitmanagement. Das Papier formuliert fünf Empfehlungen: Das Erreichte bewahren: Die Intensität der Abstimmung zwischen Frankreich und Deutschland auf der politischen und Projektebene ist einzigartig in einem internationalen Kontext, in dem sich Akteure mehr und mehr auf nationa-le Interessen konzentrieren. Eine solche Zusammenarbeit sollte daher weiter unterstützt und verstärkt werden. Die politische Dynamik auf die Arbeitsebene übertragen: um die bilaterale Koordinierung zu intensivieren, könnten die beiden Länder einen regelmäßigen Follow-up-Mechanismus zu jeder Vereinbarung einrichten, der gemeinsame Aktionen, Ziele und Meilensteine enthält. Gegenseitiges Wissen und Vertrauen fördern: Ein Personalaustausch zwischen den Ministerien sowie intensive Austauschformate (deep dive) zu den Aktivitäten und Strategien beider Länder würden es ermöglichen, das gegenseitige Verständnis zu verbessern. Austausch über bewährte Praktiken: Eine ausgewogene und respektvolle deutsch-französische Zusammenarbeit würde von einem Austausch von Best Practices in Bereichen profitieren, in denen ein Land weiter fortgeschritten oder besser positioniert ist als das andere (wie die französische interministerielle Koordination oder deutsche Projektmonitoring- und -evaluierungsverfahren). Gemeinsam handeln oder die Arbeit aufteilen: Im Vorfeld jedes gemeinsamen deutsch-französischen Engage-ments sollte abgewogen werden, ob die beiden Länder ein Interesse haben, gemeinsam zu handeln oder arbeitsteilig vorzugehen. Mittels Spezialisierung oder Zusammenarbeit würde somit die Wirkung maximiert.
BASE
On 22 January 2019, France and Germany signed the Treaty of Aachen, which – among other things – foresees a stronger coordination and cooperation in the field of development policy. Against the backdrop of the Agenda 2030, the need for collective action has rarely been higher. Yet, although formal agreements on Franco-German cooperation were initially made in the 1963 Élysée Treaty, preliminary research insights point to the fact that cooperation has so far been driven more by opportunity than by strategy. That is why this study seeks to analyse the main obstacles to Franco-German cooperation in global development and how these play out in practice. To this end, it provides an assessment of Franco-German cooperation in support of global sustainable development in general, as well as in two particular cases. These are the Sahel Alliance, founded on a French initiative and confirmed by France, Germany and the European Union in 2017 with a view to increasing coordination and effectiveness to the benefit of development and security in five Sahel countries; and a second initiative providing assistance to developing and emerging countries in conceiving and implementing their nationally determined contributions (NDCs), the NDC Partnership. The NDC Partnership was launched at the 22nd Conference of the Parties of the United Nations Framework Convention on Climate Change (COP22) in Marrakesh in 2016 on an initiative by Germany, Morocco and the World Resources Institute (WRI). Against this backdrop, the study formulates policy recommendations as to how Franco-German cooperation could be enhanced to the benefit of global development.
BASE
On 22 January 2019, France and Germany signed the Treaty of Aachen, which – among other things – foresees a stronger coordination and cooperation in the field of development policy. Against the backdrop of the Agenda 2030, the need for collective action has rarely been higher. Yet, although formal agreements on Franco-German cooperation were initially made in the 1963 Élysée Treaty, preliminary research insights point to the fact that cooperation has so far been driven more by opportunity than by strategy. That is why this study seeks to analyse the main obstacles to Franco-German cooperation in global development and how these play out in practice. To this end, it provides an assessment of Franco-German cooperation in support of global sustainable development in general, as well as in two particular cases. These are the Sahel Alliance, founded on a French initiative and confirmed by France, Germany and the European Union in 2017 with a view to increasing coordination and effectiveness to the benefit of development and security in five Sahel countries; and a second initiative providing assistance to developing and emerging countries in conceiving and implementing their nationally determined contributions (NDCs), the NDC Partnership. The NDC Partnership was launched at the 22nd Conference of the Parties of the United Nations Framework Convention on Climate Change (COP22) in Marrakesh in 2016 on an initiative by Germany, Morocco and the World Resources Institute (WRI). Against this backdrop, the study formulates policy recommendations as to how Franco-German cooperation could be enhanced to the benefit of global development.
BASE
In: Journal of European integration, Band 41, Heft 4, S. 429-445
ISSN: 0703-6337
World Affairs Online
In: Journal of European integration: Revue d'intégration européenne, Band 41, Heft 4, S. 429-445
ISSN: 1477-2280
In: Mediterranean politics, Band 23, Heft 2, S. 197-222
ISSN: 1354-2982, 1362-9395
World Affairs Online
In: Mediterranean politics, Band 23, Heft 2, S. 197-222
ISSN: 1743-9418
In: Mediterranean politics, S. 1-26
ISSN: 1354-2982, 1362-9395
In: L' Europe en formation: revue d'études sur la construction européenne et le fédéralisme = journal of studies on European integration and federalism, Band 371, Heft 1, S. 9-25
ISSN: 2410-9231
Le Printemps arabe constitue un défi pour l'Europe et la pousse à redéfinir ses politiques envers ses voisins du Sud. Pour comprendre l'évolution de l'action européenne dans cette région, nous adoptons la perspective de celle-ci. Notre cadre d'analyse « perceptionniste » associe des concepts issus de la littérature sur la perception externe de l'Union européenne, sur l'analyse de la politique étrangère et sur l'européanisation. Notre étude examine le cas de la Tunisie et repose sur une méthodologie qualitative basée sur des entretiens. Elle démontre que, malgré les fréquentes critiques envers la réponse européenne au Printemps arabe, les représentants de la société civile constatent un changement clair dans les relations euro-tunisiennes depuis 2011 et apprécient le soutien de l'Europe dans le processus de démocratisation. De surcroît, la politique européenne en Tunisie n'est pas associée nécessairement à l'Union européenne mais avant tout à la nouvelle présence et l'activisme accru de divers États membres.
In: Entwicklungstheorie und Entwicklungspolitik Volume 23
In: Nomos eLibrary
In: Politikwissenschaft
Die EU und ihre Mitgliedsstaaten formulieren in der Entwicklungspolitik ehrgeizige gemeinsame Prinzipien, die nationale Umsetzung hinkt aber oft hinterher. Welche Faktoren spielen dabei eine Rolle? Mit Frankreich, Deutschland und Spanien untersucht die Studie drei langjährige EU-Mitgliedsstaaten. Sie nutzt einen sozialkonstruktivistischen Normenansatz und entwirft ein Modell für das Verständnis der bislang oft unterbelichteten institutionellen Verankerung und Internalisierung internationaler Normen. In zwei Fallstudien werden Armutsorientierung und gebergemeinsame Ansätze untersucht. Auf Basis zahlreicher Interviews sowie umfassenden weiteren Quellen wird deutlich, dass sowohl länder- als auch fallspezifische Faktoren eine Rolle spielen.