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Performative updates and the modeling of speech acts
In: Synthese: an international journal for epistemology, methodology and philosophy of science, Band 203, Heft 1
ISSN: 1573-0964
AbstractThis paper develops a way to model performative speech acts within a framework of dynamic semantics. It introduces a distinction between performative and informative updates, where informative updates filter out indices of context sets (cf. Stalnaker, Cole (ed), Pragmatics, Academic Press, 1978), whereas performative updates change their indices (cf. Szabolcsi, Kiefer (ed), Hungarian linguistics, John Benjamins, 1982). The notion of index change is investigated in detail, identifying implementations by a function or by a relation. Declarations like the meeting is (hereby) adjourned are purely performative updates that just enforce an index change on a context set. Assertions like the meeting is (already) adjourned are analyzed as combinations of a performative update that introduces a guarantee of the speaker for the truth of the proposition, and an informative update that restricts the context set so that this proposition is true. The first update is the illocutionary act characteristic for assertions; the second is the primary perlocutionary act, and is up for negotiations with the addressee. Several other speech acts will be discussed, in particular commissives, directives, exclamatives, optatives, and definitions, which are all performative, and differ from related assertions. The paper concludes a discussion of locutionary acts, which are modelled as index changers as well, and proposes a novel analysis for the performative marker hereby.
Das mehrsprachige Klassenzimmer: über die Muttersprachen unserer Schüler
Dieses sehr ambitionierte und gut lesbare Buch möchte insbesondere Lehrkräfte für den Sprachenreichtum in gemischtsprachigen multikulturellen Klassen sensibilisieren. Nach einer Einführung in die Grundlagen der Sprachwissenschaft mit Hinweisen auf Forschungsergebnisse zum Sprachenerwerb werden die Besonderheiten der häufigsten Migrantensprachen vorgestellt. Die Geschichte der Sprache, ihre Eigenheiten und die Schwierigkkeiten beim Erlernen des Deutschen als Zweitsprache, die sich daraus ggf. ergeben, werden erläutert. Das Werk, das unter Federführung von Professor Manfred Krifka, Leiter des Zentrums für Allgemeine Sprachwissenschaft an der Humbold-Universität zu Berlin, von Experten geschrieben wurde, kann je nach Interesse auch wie ein Nachschlagewerk genutzt werden. Auch für Lehramtsstudenten, die sich mehr theoretisches Wissen erschliessen wollen, ist das Werk zu empfehlen. Wer Feuer gefangen hat und sein Wissen vertiefen möchte, findet zudem viele Hinweise auf weiterführende Literatur. Ein vergleichbarer Titel ist nicht bekannt