Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Alternativ können Sie versuchen, selbst über Ihren lokalen Bibliothekskatalog auf das gewünschte Dokument zuzugreifen.
Bei Zugriffsproblemen kontaktieren Sie uns gern.
19 Ergebnisse
Sortierung:
World Affairs Online
In: Third world thematics: a TWQ journal, Band 3, Heft 1, S. 98-115
ISSN: 2379-9978
In: Studies in conflict and terrorism, Band 41, Heft 5, S. 388-407
ISSN: 1521-0731
In: Lateinamerika-Analysen, Band 19, S. 177-187
ISSN: 1619-1684
World Affairs Online
In: Lateinamerika-Analysen, Heft 1, S. 125-147
ISSN: 1619-1684
World Affairs Online
In: Comparative Political Studies
World Affairs Online
In: Politics and governance, Band 10, Heft 3
ISSN: 2183-2463
In this article, we demonstrate that the ocean is a space of politics and explore the what, who, and how of ocean governance. We first sketch the governance architecture and examine challenges and shortcomings concerning political authority. Starting from a definition of "ocean governance," we highlight that two fundamentally different regulatory approaches are applied to the ocean: a spatial ordering on the one hand and a sectoral segmentation on the other. States are the central actors regulating the use and protection of marine areas, but state sovereignty is stratified, with diminishing degrees of authority farther from the shoreline. As vast marine spaces are beyond the exclusive control of any given territorial state, political authority beyond areas of national jurisdiction must first be created to enable collective decision-making. Consequently, a multitude of authorities regulate human activities in the ocean, producing overlaps, conflicting policies, and gaps. Based on recent contributions to the fast-growing ocean governance research field, we provide a thematic overview structured along the dimensions of maritime security, protection of the marine environment, and economics to unveil patterns of authority in ocean governance.
In: Canadian journal of political science: CJPS = Revue canadienne de science politique, Band 52, Heft 2, S. 385-403
ISSN: 1744-9324
AbstractStudies of public contentious action in response to mineral resource extraction have rarely employed quantitative methods. In a highly disaggregated statistical analysis we examine local protest dynamics in Bolivia and argue for a political conditioning of the so-called resource curse. We find that mineral gas resources spark disputes over both extraction and rent redistribution at the local level, and that this relationship is especially pronounced where the population has highly heterogenous political values and interests. In contrast, where the population is relatively united in their political views, significantly fewer protests occur.
In: Aus Politik und Zeitgeschichte: APuZ, Band 67, Heft 51/52, S. 4-9
ISSN: 0479-611X
Wie die Global Governance ist auch die Ocean Governance von einer ausgeprägten Mehrebenenpolitik gekennzeichnet. Lokale, nationale und globale Strukturen wirken zusammen, und es ist eine Vielzahl an staatlichen und nichtstaatlichen Akteuren beteiligt. (APuZ)
World Affairs Online
In: Comparative political studies: CPS, Band 48, Heft 3, S. 301-332
ISSN: 1552-3829
World Affairs Online
In: Zeitschrift für internationale Beziehungen: ZIB, Band 29, Heft 1, S. 126-140
ISSN: 0946-7165
World Affairs Online
In: Zeitschrift für internationale Beziehungen: ZIB, Band 29, Heft 1, S. 126-140
ISSN: 0946-7165
Dieser Beitrag fokussiert die Entwicklung der Konzeptionen (indigener) Souveränität und die der Governance von Territorialität im Kontext des regionalen Forums des Arktischen Rates, welcher von Beobachter*innen immer wieder als Vorbild für politische Partizipation und Interessenvertretung indigener Akteur*innen für die globale Governance-Ebene betrachtet wird. Die Analyse umfasst einen Vergleich der offiziellen Konzeptionen des Arktischen Rates einerseits und der des Inuit Circumpolar Council (ICC) andererseits. Ziel der Analyse ist die genauere Erfassung und Typologisierung der jeweiligen Souveränitätskonzeptionen, um so herauszuarbeiten, inwiefern indigene Konzeptionen Eingang in die politischen Diskussionen innerhalb des Rates finden beziehungsweise seinen politischen Output beeinflussen. Darauf aufbauend wird im Rahmen einer erweiterten Perspektive der wechselseitige Einfluss zwischen dem Arktischen Rat, globalen Konventionen und transnationalen Akteur*innen in Form des ICC analysiert. Damit kann deren jeweilige Rolle bezüglich der (Weiter-)Entwicklung von Souveränitätskonzeptionen herausgearbeitet und nicht zuletzt geklärt werden, inwieweit der Arktische Rat in diesem Themenfeld als ein Normunternehmer betrachtet werden kann.
In: The journal of development studies: JDS, Band 50, Heft 1, S. 51-63
ISSN: 0022-0388
World Affairs Online
In: Lateinamerika-Analysen, Heft 16, S. 93-241
ISSN: 1619-1684
World Affairs Online
In: Development and cooperation: D+C, Band 39, Heft 6, S. 232-251
ISSN: 0723-6980
World Affairs Online