Suchergebnisse
Filter
111 Ergebnisse
Sortierung:
Gemeindemonitoring 2009/2010: Bericht zur fünften gesamtschweizerischen Gemeindeschreiberbefragung
In: KPM-Schriftenreihe 48
Die Schweizer Gemeinden im Wandel: politische Institutionen und lokale Politik
In: Cahier de l'IDHEAP 237
Evaluation der Parlaments- und Verwaltungsreform: Neue Stadtverwaltung Bern NSB ; Schlussbericht zu Händen des Stadtrats und des Gemeinderats
In: KPM-Schriftenreihe 18
Zukunft Zulgtal: Grundlagenstudie zu den regionalen Reformperspektiven der Zulgtaler Gemeinden
In: KPM-Schriftenreihe 20
Switzerland's successful green parties in the federal election of 20 October 2019: close to entering government?
In: Environmental politics, Band 29, Heft 3, S. 552-557
ISSN: 1743-8934
Do VAAs Encourage Issue Voting and Promissory Representation? Evidence From the Swiss Smartvote: VAAs, Issue Voting, and Promissory Representation
In: Policy & internet, Band 8, Heft 4, S. 412-430
ISSN: 1944-2866
Administrative Reforms in Swiss Municipalities over the Last Twenty Years – The end of New Public Management?
In: Lex localis: journal of local self-government, Band 14, Heft 2, S. 185-207
There has been much talk about the end the NPM in recent years. Our comprehensive monitoring of Swiss municipalities, however, reveals that a lot of municipalities have continued to reform their political and administrative system along the ideas of NPM. It is the reform discourse that has changed. They stopped referring to them as NPM. Some of the core elements of NPM related to new forms of political steering, however, proved to be less popular. The reforms can therefore be termed as "NPM light". When it comes to explaining the spread of the different reform activities within the country, we find evidence for the historical and sociological neo-institutionalism. There are considerable differences between language areas and between smaller and larger municipalities. Party preferences of local executives and of the citizens do not matter. The results shed new light on the debate about the assumed failure of NPM reforms.
The Impact of the Electoral System on Political Campaigning: Are Candidates for the Council of States More Moderate than their Fellow Candidates for the National Council?
In: Swiss political science review: SPSR = Schweizerische Zeitschrift für Politikwissenschaft : SZPW = Revue suisse de science politique : RSSP, Band 20, Heft 4, S. 678-696
ISSN: 1662-6370
AbstractIt is commonly believed that majority voting enhances parties to cluster around the centre of the political space, whereas proportional systems (PR) foster great ideological divergence. The theoretical arguments for these expectations go back to the work of Downs (1957) and Duverger (1954). More recent studies, however, produced quite contradictory empirical findings. In this paper I will test whether similar arguments hold true for the positioning of candidates campaigning in different electoral systems. The elections for the two chambers of the Swiss Parliament and the data from the Swiss Electoral Studies (SELECTS) and the Swiss Voting Advice Application (VAA) smartvote offer an excellent – almost laboratory like – opportunity to do so empirically. The analyses show clearly, the theoretical claims that majority voting necessarily fosters more moderate positions find no support. The candidates for the Council of States, elected in a majority system, are not more moderate than their fellow party candidates for the National Council which are elected in a PR system.
The Impact of the Electoral System on Political Campaigning: Are Candidates for the Council of States More Moderate than their Fellow Candidates for the National Council?
In: Swiss political science review, Band 20, Heft 4, S. 678-696
Der Schweizer Staat, politisches System und Aufgabenerbringung
In: Handbuch der öffentlichen Verwaltung in der Schweiz, S. 23-46
Die Verwaltungen eines Landes sind nach Meinung des Autors als Produkt gesellschaftlicher Rahmenbedingungen zu verstehen und in Abhängigkeit von strukturellen und kulturellen Charakteristiken zu betrachten. Dabei sind Verwaltungssysteme in der Regel nicht am Schreibtisch entworfen, sondern durch die historische Entwicklung eines Landes und nicht zuletzt auch durch dominierende Wertvorstellungen und Ideen geprägt worden. Der Autor skizziert vor diesem Hintergrund die Herausbildung des Schweizer Bundesstaates Mitte des 19. Jahrhunderts und beschreibt die Auswirkungen der wichtigsten Säulen des dabei entstandenen politischen Systems auf die Verwaltungen in der Schweiz. Er fragt danach, wie groß der Staatssektor ist und welche Grundprinzipien seine Organisation bestimmen. Ebenso thematisiert er die wichtigsten Aufgaben des Staates, die sich über die Zeit hinweg stark gewandelt haben, sowie die Art und Weise, wie diese Aufgaben erbracht werden. Der Autor kommt zum Schluss, dass die Schweiz mit ihrer traditionell dezentralen und in Zusammenarbeit mit dem privaten Sektor organisierten Aufgabenerbringung moderner organisiert ist, als häufig angenommen wird. Entsprechend sollten auch die Desiderate aktueller Reformdebatten auf fruchtbaren Boden fallen, wenn sie nicht überstrapaziert werden. (ICI2)