How Vulnerable are the Self-Employed? Evidence from Ugandan Small-Scale Entrepreneurs
In: The journal of development studies, Band 59, Heft 9, S. 1391-1408
ISSN: 1743-9140
13 Ergebnisse
Sortierung:
In: The journal of development studies, Band 59, Heft 9, S. 1391-1408
ISSN: 1743-9140
In: The journal of development studies
ISSN: 1743-9140
World Affairs Online
These do-files were used to conduct the analyses in the associated journal article. The dataset is not currently available for public use for confidentiality reasons.
GESIS
In: Africa Spectrum, Band 53, Heft 2, S. 139-141
ISSN: 1868-6869
In: Africa Spectrum, Band 53, Heft 2, S. 139-141
ISSN: 1868-6869
In: DIW Berlin Discussion Paper No. 1919
SSRN
Working paper
In: Asian Development Review 33:1, 2016
SSRN
Während die Förderung ausländischer Direktinvestitionen (ADI) zur Schaffung von Arbeitsplätzen und zur Unterstützung der Industrialisierung in Afrika eine herausragende Rolle in entwicklungspolitischen Agenden spielt, ist überraschend wenig über die Beschäftigungseffekte solcher Investitionen bekannt. Auch im Compact with Africa (CwA) der G20 sowie der Sonderinitiative "Gute Beschäftigung für sozial gerechten Wandel" standen und stehen die Schaffung von guten Arbeits- und Ausbildungsplätzen durch Privatinvestitionen und die Förderung von ADI durch außenwirtschaftliche und entwicklungspolitische Programme im Fokus. Diesen politischen Initiativen liegen zwei Annahmen zugrunde: Zum einen, dass durch Investitionsprojekte ausländischer Firmen Arbeitsplätze geschaffen werden, und zum anderen, dass entsprechende öffentliche Förderprogramme Investitionen und deren Beschäftigungswirkung hebeln. Arbeitsplätze können direkt in sogenannten Greenfield-Projekten, also neu geschaffenen Unternehmensstrukturen, entstehen. Darüber hinaus können durch Wettbewerb und/oder Verflechtungen mit der heimischen Wirtschaft auch Arbeitsplätze im selben Sektor oder in vor- und nachgelagerten Sektoren abgebaut oder aufgebaut werden. Diese Übertragungseffekte sind von zentraler Bedeutung für die Beschäftigungswirkung von ADI. Indirekte Beschäftigungseffekte in heimischen Unternehmen sind nur schwer zu quantifizieren, allerdings sind in Einzelfällen erhebliche Multiplikatoreneffekte nachgewiesen worden. Die Anzahl der direkt durch ausländische Direktinvestitionen geschaffenen Arbeitsplätze in Afrika ist eher moderat und variiert stark zwischen Ländern und Sektoren. Allerdings können ausländische Firmen eine wirtschaftlich bedeutende Zahl von (formellen) Arbeitsplätzen im verarbeitenden Gewerbe schaffen, d.h. in einem Sektor, dessen Wachstum immer noch als entscheidend für wirtschaftliche Entwicklung gilt. Außerdem geht man davon aus, dass ausländische Unternehmen im Vergleich zu inländischen Unternehmen im Durchschnitt höhere Löhne zahlen, produktivere und stabilere Arbeitsplätze bieten und mit größerer Wahrscheinlichkeit zusätzliche Leistungen wie Krankenversicherungen anbieten. Tatsächlich wurden, insbesondere in afrikanischen Ländern, deutliche Unterschiede zwischen Unternehmen in ausländischem und inländischem Besitz in Bezug auf viele dieser beschäftigungsbezogenen Merkmale dokumentiert. Um Anreize für mehr ADI in Afrika zu schaffen sowie ihre Beschäftigungswirkung bestmöglich auszuschöpfen, wird die Privatwirtschaft mit Fördermaßnahmen unterstützt. Entsprechende Maßnahmen reichen von Finanzierungsangeboten wie Krediten und Zuschüssen, über Garantien, bis hin zur Beratung hinsichtlich technischer Aspekte oder zur Vernetzung mit inländischen Geschäftspartnerinnen und -partnern für Unternehmen. Es fehlt bisher nicht nur systematisches Wissen hinsichtlich der Wahrnehmung und Inanspruchnahme von Fördermaßnahmen durch die Privatwirtschaft, sondern auch empirische Evidenz insbesondere zur Wirkung der Förderprogramme. Zentrales Kriterium für die Bewertung einer Maßnahme, insbesondere für finanzielle Unterstützung, ist die sogenannte Additionalität, also die Frage, ob die staatliche Unterstützung ausschlaggebend für die Durchführung und/oder Ausgestaltung eines Projekts war oder ob das Projekt nicht auch ohne Unterstützung in derselben Form verwirklicht worden wäre (Stichwort "Mitnahmeeffekte"). Die Ergebnisse dieses Berichts basieren auf zwei neuen Datengrundlagen. Zum einen werden Daten zu Greenfield-Projekten aus einer konsolidierten Datenbank genutzt, die unser Forschungsteam durch die Zusammenführung verschiedener Datenbanken generiert hat. Diese Datenbank ermöglicht Einblicke in Trends in Greenfield-Investitionen in Afrika und ihre direkten Beschäftigungseffekte. Zum anderen haben wir deutsche Unternehmen zu ihren unternehmerischen Tätigkeiten und Investitionsprojekten auf dem afrikanischen Kontinent befragt, um das Beschäftigungspotenzial deutscher Investitionen und der Hebelwirkung öffentlicher Förderprogramme hinsichtlich dieser Investitionen und ihrer Beschäftigungswirkung besser zu verstehen. Dieser Bericht ist wie folgt aufgebaut: Wir präsentieren zunächst Trends in ausländischen Direktinvestitionen in Afrika und direkten Beschäftigungswirkungen, wobei wir relevante Daten- und Wissenslücken identifizieren. Dann beschäftigen wir uns mit deutschen Investitionen in Afrika und stellen die Stichprobe der Unternehmensbefragung vor. Anschließend werden die Beschäftigungswirkungen deutscher Investitionen genauer beleuchtet und Einblicke in die Rolle öffentlicher Fördermaßnahmen in der deutscher Entwicklungszusammenarbeit mit Afrika gegeben. Hier gehen wir insbesondere auf die Inanspruchnahme und Wirksamkeit der Fördermaßnahmen ein.
Socio-economic and political developments in sub-Saharan Africa remain a mixed bag. While crises and structural problems occupy our attention, other developments justify a more optimistic outlook: relations between countries on the continent as well as with Europe and other world regions show signs of hope and improvement. We present a selective list and analysis of "ten things to watch" in Africa in 2020.
Elections and democratisation: The year ahead will be one of high-risk elections in many African countries, of which five arguably stand out: Burkina Faso, Burundi, Côte d'Ivoire, Ethiopia, and Guinea. "Explosive" elections are often connected to contested term limits for presidents.
Peace and security: As in previous years, challenges emerge from ever-present power struggles as well as from contested elections, weak states, conflicts between identity groups, and - particularly in West and East Africa - jihadism. The latter poses the biggest challenge in the Sahel, where international support has simultaneously become both more important and more difficult.
Socio-economic development: While many structural problems persist, there are signs for winds of change. Regional economic integration projects such as the African Continental Free Trade Area and the common currency, eco, in West Africa advance, and legal obstacles to more equal gender relations are increasingly being called into question. In times of global confrontations between the United States, China, and other countries, "trade wars" provide threats but also opportunities for Africa.
As a member of the United Nations Security Council and assuming the EU presidency, Germany's involvement in African affairs will be greater than usual in 2020. African and external actors, such as the European Union, should act early to mitigate conflict risks, especially with regard to high-stakes elections in several countries and to contain the spread of jihadist violence. Reform efforts require strong but prudent international support, so they can survive domestic political pushback.
The "Uberisation" of work - the increasing use of digital platforms by self-employed service providers – is often seen as a pathway into precarious employment in rich countries. In Africa, quite the opposite may be true: the rise of digital platforms offers new opportunities for informal entrepreneurs to become more productive, and eventually formalise.
Digitalisation in Africa is happening on a scale and at a pace that many would not have anticipated. Digital platforms - such as Uber, Airbnb, and local varieties - are spreading. At the same time, most African economies are characterised by the pervasive informality of firms and employment.
Informality is high because formalisation does not pay for firms. Digitalisation is likely to affect both the costs and benefits of formalising. Digital platforms can increase firm and worker productivity, for example through better market access, and they also provide an entry point for formalising firms.
The Uberisation - and formalisation - of employment could be beneficial to the many African self-employed. Anecdotal evidence suggests that self-employed drivers registered on a digital platform, for example, have higher earnings than "conventional" taxi ones. Customers can benefit from better services and lower prices, and governments can raise their capacity to generate tax revenue using information from online platforms and digital transactions.
Overall, the positive effects of digital platforms seem to outweigh the negative ones. At the same time, adjustment costs - as evident in the protests by established taxi drivers witnessed in many countries - need to be addressed and mitigated.
There is very limited empirical evidence on the effects of digitalisation in general, and of digital platforms in particular, in Africa. Such research is urgently needed to harness the potential of new technologies for inclusive economic development. Digital platforms can contribute to formalising economies and improving tax collection in Africa. Smart policies and regulation need to achieve these ends without inhibiting innovation and technology adoption.
In: GIGA Focus Afrika, Band 6
In die deutsche Afrikapolitik ist Bewegung gekommen. Es zeichnet sich eine zunehmend wichtigere Rolle der wirtschaftlichen Zusammenarbeit ab. Auch wenn die Richtung stimmt, ist der Fokus auf Direktinvestitionen unzureichend. Anstelle von "Entwicklungshilfe" muss eine vernetzte Afrikapolitik her, die Handels- und Migrationspolitik umfasst und auf einem ehrlichen Dialog mit Afrika beruht.
Es gibt gute Gründe für eine Ausrichtung der Zusammenarbeit mit dem Kontinent auf wirtschaftliche Entwicklung: Das Einkommensgefälle zwischen Afrika und dem Rest der Welt, der schleppende Strukturwandel, fehlende produktive Beschäftigung, und ein ungedeckter Bedarf an privaten und öffentlichen Investitionen. Diese Probleme sind jedoch nicht allein durch eine Kombination deutscher Direktinvestitionen in Reformpartnerländern mit zielgerichteter Entwicklungszusammenarbeit zu lösen.
Dem Ansatz "wir entwickeln Afrika" gilt es, eine Zusammenarbeit mit afrikanischen Partnern gegenüberzustellen, die die deutschen Möglichkeiten nutzt und sich nicht überschätzt. Diese Afrikapolitik muss vernetzt sein: Sie muss multilateral gedacht werden und ihre Handlungsfelder müssen deutlich über die Entwicklungspolitik hinausgehen.
Mehr Politikkohärenz für die wirtschaftliche Entwicklung in Afrika gibt es nicht kostenlos. Entsprechende Zielkonflikte, beispielsweise in der Landwirtschaftspolitik, sollten in einem ehrlichen Dialog transparent gemacht werden. Dieser darf nicht auf fokussierte Reformpartnerschaften begrenzt sein, sondern muss auch Angebote insbesondere für ärmere Länder machen.
Für die Umsetzung einer vernetzten Politik, die die wirtschaftliche Entwicklung in Afrika in den Mittelpunkt stellt, und für einen ehrlichen und intensiveren Dialog mit Afrika ist eine bessere Kenntnis der gesellschaftlichen, wirtschaftlichen und politischen Entwicklungen auf dem Kontinent eine wichtige Voraussetzung. Solche Kompetenzen gilt es zu stärken. Außerdem bedarf es einer besseren Zusammenarbeit der unterschiedlichen Ministerien, die sich an einer übergeordneten afrikapolitischen Strategie orientiert.
In: GIGA Focus Afrika, Band 1
While socio-economic development slowly progresses and democratic processes do seem to be taking root in some African countries, on balance many challenges still remain in 2019. Relations on the continent as well as with Europe and other world regions also give a mixed impression. We present a selective analysis of "10 things to watch" in Africa in 2019.
Democratisation: This is a year of crucial elections in many countries, including in important ones like Nigeria (February) and South Africa (April). Democratisation will gain momentum in some countries, but the democratic aspirations of Africans will be confronted with shrinking space for civil society and other such tactics by authoritarian leaders. Ethiopia and Togo may represent two differing trajectories in this regard.
Peace and security: Challenges for peace and security connect to elite power struggles, conflicts between identity groups, and jihadism. Outcomes of elections may increase risks in the Democratic Republic of Congo. Identity and elite conflicts mix in Cameroon and South Sudan; in the latter case, prospects for the most recent peace deal are uncertain. Nigeria and other hotspots of jihadism in the Sahel and the Horn of Africa will require multilateral action, which will depend on reforming the African Union and subregional organisations as well as boosting peacekeeping.
Socio-economic development: Some signs point to momentum in developing an African free trade zone; a stronger voice in the post-Cotonou process will also help. A simmering threat for African economies is new debt crises, especially for those that struck deals with China.
Our selective 10 things to watch in 2019 suggest a cautiously optimistic but still mixed picture regarding Africa's trajectories. Africans and external actors such as the European Union and Germany should ensure clean elections. Where reform-oriented actors are identifiable, they need firm support. In cases like Cameroon, pre-emptive action seems necessary. Reform of the African Union and of other regional organisations are, alongside peacekeeping, causes worth supporting. Free trade zones and more equal trade with Africa is an important additional measure, supplemented by donor-based initiatives. Germany's membership in the United Nations Security Council will matter, but with limited effect.
Because of the Covid-19 lockdowns, South Africa's gross domestic product (GDP) fell by 51 per cent from the first to the second quarter of 2020. A recent World Bank report suggests that an additional 26 to 40 million sub-Saharan Africans could fall into poverty due to the pandemic. At the same time, some African economies are reporting initial signs of economic recovery.
Most African governments responded to the pandemic with strict lockdowns, resulting in severe economic consequences. The impacts have been diverse and differ between countries, the informal and formal sectors, industries, and traded products.
The sharp decline in South Africa coincides with initial signs of recovery in both West and East Africa. Informal workers across the continent suffered drastic short-term income losses during the lockdowns, as very few were shielded by social protection or other policies.
Trade has declined dramatically, but there are important differences between export products. FDI is likely to drop substantially in 2020, including in sectors considered key for an acceleration of Africa's economic development.
Economic support by African governments has been far more moderate than elsewhere, although the international community has provided additional means to African economies.
A quick recovery could minimise setbacks to economic progress and poverty reduction in Africa. This requires a quick response that differentiates across countries, industries, and affected workers. The "new normal" should put more weight on the economic costs of pandemic-related restrictions. In the medium term, African governments need to increase their economies' and citizens' resilience to (economic) shocks.