In former studies cluster firms have hardly proven to be more resilient to shocks than non-cluster firms. Yet, there is a lack of research on how cluster firms can achieve resilience. Based on a qualitative study of firms in the Eastern German Lusatian energy cluster we found that after a shock - a sudden decision on energy policy changes of the German federal government - cluster firms have replaced pre- by postshock institutional logics. Studied firms put more emphasis on further utilising core competences and demonstrate more openness to communicate inside and outside of the cluster. In essence, cluster firms change institutional logics for strengthened T-shaped cluster competences, which subsequently lead to higher resilience of cluster firms and clusters. By linking institutional logics to cluster resilience via cluster competences we provide a new perspective on how cluster firms can be resilient in the face of a shock. ; In früheren Studien haben sich Cluster-Firmen kaum als widerstandsfähiger gegenüber Schocks erwiesen als Nicht-Cluster-Firmen. Dennoch gibt es einen Mangel an Forschung darüber, wie Clusterfirmen Resilienz erreichen können. Basierend auf einer qualitativen Studie von Firmen im ostdeutschen Lausitzer Energiecluster haben wir herausgefunden, dass nach einem Schock - einer plötzlichen Entscheidung über energiepolitische Änderungen der Bundesregierung - Clusterfirmen die institutionellen Logiken vor dem Schock durch die nach dem Schock ersetzen. Die untersuchten Firmen legen mehr Wert darauf, ihre Kernkompetenzen weiter zu nutzen und zeigen mehr Offenheit, innerhalb und außerhalb des Clusters zu kommunizieren. Im Wesentlichen verändern Cluster-Firmen institutionelle Logiken für gestärkte T-förmige Cluster-Kompetenzen, die in der Folge zu einer höheren Resilienz von Cluster-Firmen und Clustern führen. Indem wir institutionelle Logiken über Clusterkompetenzen mit der Resilienz von Clustern verknüpfen, bieten wir eine neue Perspektive darauf, wie Clusterfirmen angesichts eines Schocks resilient sein können.
In the pursuit of strict climate policy targets the German government has decided that several lignite power plants have to be closed down by the year of 2019. One of the most affected regions is the Lusatia mining area in Eastern Germany. Here the question is raised how economic restructuring induced by climate policy can be achieved without bringing havoc on an entire region. We aim to give a first answer by developing a multi-level perspective (MLP) model for supporting regions towards more entrepreneurial activities. Based on different literature streams we suggest a model for strategic niche management towards an entrepreneurial socio-technical regime, which consists of the mid-level in the MLP as the dependent variable and resulting thrusts of strategic niche management as independent variables. The findings are illustrated by the case of Lusatia but are of general nature and can also be applied to other regions. ; Zur Verfolgung klimapolitischer Ziele hat die deutsche Bundesregierung beschlossen, bis zum Jahr 2019 mehrere Braunkohlekraftwerke stillzulegen. Davon betroffen ist auch die Bergbauregion Lausitz im Osten Deutschlands. Unsere Studie zielt darauf ab, ein mehrschichtiges Perspektiven-Modell für die Forcierung unternehmerischer Aktivitäten auf regionaler Ebene zu entwickeln. Auf Basis von einschlägiger Literatur zu unternehmerischen Wachstumsfaktoren und Ökosystemen sowie zu strukturationstheoretisch begründeten Mehrebenen-Modellen der regionalen Entwicklung schlagen wir ein Modell für strategisches Nischenmanagement für ein unternehmerisch geprägtes sozio-technisches Regime vor. Das sozio-technische Regime ist in diesem Modell die abhängige Variable, während die verschiedenen Schwerpunkte des strategischen Nischenmanagements unabhängige Variablen darstellen. Die Ergebnisse, die anhand der Fallstudie der Lausitz illustriert werden, sollen generell auf Regionen anwendbar sein.