Für produzierende Unternehmen wird es zunehmend wichtig, als umfassende Problemlöser für ihre Kunden aufzutreten. Zentrales Element einer solchen Strategie ist die Erweiterung des Leistungsangebots um produktbegleitende Dienstleistungen. Dabei stellt sich für die Industriebetriebe die Frage, welche technischen, organisatorischen und personellen Maßnahmen die Erbringung von Dienstleistungen besonders fördern. Die Autoren stellen Lösungsansätze vor und belegen die Durchführbarkeit dieser Ansätze durch Realisierungsbeispiele aus der industriellen Praxis. Dadurch ist das Buch eine wichtige Informa
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Die verstärkte Nutzung regionaler Potenziale soll gerade im Zeitalter der Globalisierung insbesondere kleine und mittlerer Unternehmen in die Lage versetzen, im Wettbewerb zu bestehen. Doch obwohl viele politische Initiativen darauf abzielen, regionale zu initiieren, kooperiert momentan lediglich ein Drittel aller Unternehmen in der Investitionsgüterindustrie mit regionalen Partnerfirmen. In den neunen Bundesländern ist die Kooperationsneigung deutlich ausgeprägter als im Westen. In den alten und neuen Ländern sind regionale Kooperationen bislang eher Ausdruck der Schwäche, als dass auch in guten Ertragssituationen gezielt als Instrument genutzt würden.
Die Modernisierungsdebatte wird gegenwärtig vor allem unter zwei Imperativen geführt: der Fähigkeit, technologische Entwicklungen rasch und umfassend aufzugreifen, sowie der Schnelligkeit, sich zur "Wissensgesellschaft" weiterzuentwickeln. Dieser Beitrag zeigt auf der Grundlage empirischer Untersuchungen, daß dabei Dienstleistungen paradoxerweise gleichzeitig über- und unterbewertet werden. Die Fokussierung auf Tertiarisierung und die Forderung, schneller als bisher den Dienstleistungssektor auszubauen, unterschätzt die Notwendigkeit, den sekundären Sektor als Basis für die Leistungen des tertiären Sektors kontinuierlich weiterzuentwickeln. Ohne kundenorientierte Wandlungsprozesse hat die Wissensgesellschaft keine Basis für ihre Leistungen. So sind knowledge-intensive business services kein Substitut für Forschung und Entwicklung in produzierenden Unternehmen. Parallel dazu muß sich die technologiegetriebene Modernisierung stärker dem Dienstleistungsgedanken öffnen, sonst droht eine Falle: Overengineering. (WSI-Mitteilungen / FUB)
PurposeThe purpose of this paper is to present an empirical investigation of firm level productivity effects of outsourcing against the background of a review of recent theoretical considerations about the topic.Design/methodology/approachThe empirical research is based on a large representative data set from the German manufacturing industries containing detailed data about almost 500 establishments. It investigates productivity effects of outsourcing under control of other relevant factors influencing firm level productivity by means of a multivariate regression analysis.FindingsIn sharp contrast to common belief and prevailing management practices, outsourcing, i.e. the extent to which the vertical range of manufacturing is reduced, has a strong negative impact on a firm's labour productivity. Against the background of the theoretical considerations reviewed from the literature, this result can be explained such that mere cost‐efficiency comparisons are insufficient for appropriate decisions on vertical manufacturing range as the effects of opportunism, of disturbed competence formation, and of limited innovative value creation processes may be overcompensating cost benefits.Research limitations/implicationsThe investigation focuses on productivity effects of outsourcing as a relevant long‐term performance measure not regarding other firm level performance indicators. Although covering a significant range of industrial sectors in Germany, more empirical evidence is needed from other sectors and regions. Moreover, performance effects of different types of outsourcing implementations (e.g. simple part supply versus outsourcing of whole business processes including design, production, and marketing) should be investigated as they might have different impacts.Practical implicationsThe findings strongly recommend a revision of established decision‐making schemes for vertical manufacturing range based on cost‐efficiency considerations. Decision making should instead integrate cost efficiency and transaction cost analysis with the competence and innovation capability formation perspectives. Procedural schemes for this integrated view are still to be developed, however.Originality/valueThe research described in this paper considerably widens the empirical knowledge about productivity effects of outsourcing and has strong impact on management practice.
PurposeThe purpose of this paper is to propose a process‐modelling method that is based on methods from both operations management (OM) and service operations management (SOM), which complies with the special requirements of servitised manufacturers.Design/methodology/approachAfter a comprehensive literature review of organisational change in servitised manufacturers, the requirements for modelling industrial services are established. In addition, existing business process‐modelling methods from OM and SOM are classified and related to these requirements. A modelling method that is adapted to the needs of servitised manufacturers is proposed, and the practical advantages of this methodology are explored in an exemplary case study of a machine tool manufacturer.FindingsThis paper suggests that existing instruments that have been developed within OM and SOM need considerable adjustment to comply with the needs of servitised manufacturers.Originality/valueThis paper contributes towards mastering the transition from the production of capital goods to the offering of entire solutions by outlining the special requirements of the process structure in a manufacturing company as it turns into a solution‐provider.