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Begründung ethischer Normen bei Viktor Cathrein und Wahrheitstheorien der Sprachphilosophie
In: Innsbrucker theologische Studien 36
Theologizing of a Christian: Human Rights and the Roman Catholic Church after the Second Vatican Council Triology I–III
The first part of the Trilogy explicates the bedrock conviction that women, men and queer realize their physical, psychic, social and spiritual integrity with the help of speech acts. I describe speech acts as social choices of speakers and listeners who reciprocally enhance their equal dignity, freedom and rights in a discourse. I make clear that the investigation of the state of the integrity of the individual person is a matter for empirical science; I call the experience to be consciously enjoying my integrity, the mystical experience. In the second part of the Trilogy, I talk about personal mystical experiences, meditations and about basic convictions concerning my Christian faith. As validity condition of the validity of any religious claim, I discuss their correspondence with the principles of the Universal Declaration of Human Rights, notably the recognition and respect of the equal dignity, freedom and rights of all women, men and queer. The third part of the Trilogy completes my systematic investigation of the official teachings of the Roman Catholic Church as promoted in the 16 documents of the Second Vatican Council (1962-1965). A Council serves the Roman Catholic Church to describe the essence and purpose of her being and I analyze this purpose and essence within the historical context of the making of the 16 texts of the Second Vatican Council. My investigation shows that throughout the documents there is an ambivalent parallelism between two contradicting descriptions of the Roman Catholic Church. The texts show that there is the social institution of the Roman Catholic Church as an absolute monarchy with an authoritarian and discriminating hierarchical structure and that there is the faith institution of the Roman Catholic Church as the People of God and the Gospel of the just world of Jesus Christ. I hold that the social institution of the Roman Catholic Church needs to change, because of the essence and purpose of a Church as a community of faithful. I present a social model for the Church that realizes the dignity of the individual faithful as the social choice of the individual woman, man and queer. Dignity includes the social choice to give away some freedom and rights to women, men and queer as possibility condition for the social realization of their dignity. Giving away something of my freedom and rights for the social realization of the dignity of others enhances the dignity of both, my dignity and the dignity of the others. This mutual enhancement of dignity constitutes not only a basic function for operating democracies but constitutes also a basic element of the just world of God.
Theologizing of a Christian : Human Rights and the Roman Catholic Church after the Second Vatican Council - Triology II
Die vorliegende Trilogie ist der Grundüberzeugung verpflichtet, dass die Verwirklichung der Menschenrechte notwendige Voraussetzung für Frieden und Gerechtigkeit in der Welt ist. Die Allgemeine Erklärung der Menschenrechte von 1948 hält diese Überzeugung in ihrer Präambel fest und Papst Johannes XXIII macht sie sich in seiner Enzyklika Pacem in Terris 1963 zu eigen. Das von ihm einberufene Zweite Vatikanische Konzil hingegen nimmt gegenüber den Menschenrechten eine zwiespältige Haltung ein. Die Trilogie untersucht die 16 Dokumente des Zweiten Vatikanischen Konzils auf die Ambivalenz von Verwirklichung und Verweigerung von Menschenrechten innerhalb der Romisch Katholischen Kirche. Die Exegese von Abschnitten des Lukasevangeliums, die Erinnerung an spirituelle Traditionen der Römisch Katholischen Kirche und eine ganzheitliche theologische Argumentation machen klar, dass die Verwirklichung der Menschenrechte innerhalb der Römisch Katholischen Kirche die Gültigkeitsbedingung für ihre religiösen Geltungsansprüche in der Welt darstellt. Will die Römisch Katholische Kirche einen Beitrag zu Frieden und Gerechtigkeit in der Welt leisten, muss sie zuerst innerhalb ihrer eigenen Verfasstheit die Menschenrechte voll anerkennen und als rule of law promulgieren. ; Version of record
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Theologizing of a Christian : Human Rights and the Roman Catholic Church after the Second Vatican Council - Triology I
Die vorliegende Trilogie ist der Grundüberzeugung verpflichtet, dass die Verwirklichung der Menschenrechte notwendige Voraussetzung für Frieden und Gerechtigkeit in der Welt ist. Die Allgemeine Erklärung der Menschenrechte von 1948 hält diese Überzeugung in ihrer Präambel fest und Papst Johannes XXIII macht sie sich in seiner Enzyklika Pacem in Terris 1963 zu eigen. Das von ihm einberufene Zweite Vatikanische Konzil hingegen nimmt gegenüber den Menschenrechten eine zwiespältige Haltung ein. Die Trilogie untersucht die 16 Dokumente des Zweiten Vatikanischen Konzils auf die Ambivalenz von Verwirklichung und Verweigerung von Menschenrechten innerhalb der Romisch Katholischen Kirche. Die Exegese von Abschnitten des Lukasevangeliums, die Erinnerung an spirituelle Traditionen der Römisch Katholischen Kirche und eine ganzheitliche theologische Argumentation machen klar, dass die Verwirklichung der Menschenrechte innerhalb der Römisch Katholischen Kirche die Gültigkeitsbedingung für ihre religiösen Geltungsansprüche in der Welt darstellt. Will die Römisch Katholische Kirche einen Beitrag zu Frieden und Gerechtigkeit in der Welt leisten, muss sie zuerst innerhalb ihrer eigenen Verfasstheit die Menschenrechte voll anerkennen und als rule of law promulgieren. ; Version of record
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Theologizing of a Christian : Human Rights and the Roman Catholic Church after the Second Vatican Council - Triology III
Die vorliegende Trilogie ist der Grundüberzeugung verpflichtet, dass die Verwirklichung der Menschenrechte notwendige Voraussetzung für Frieden und Gerechtigkeit in der Welt ist. Die Allgemeine Erklärung der Menschenrechte von 1948 hält diese Überzeugung in ihrer Präambel fest und Papst Johannes XXIII macht sie sich in seiner Enzyklika Pacem in Terris 1963 zu eigen. Das von ihm einberufene Zweite Vatikanische Konzil hingegen nimmt gegenüber den Menschenrechten eine zwiespältige Haltung ein. Die Trilogie untersucht die 16 Dokumente des Zweiten Vatikanischen Konzils auf die Ambivalenz von Verwirklichung und Verweigerung von Menschenrechten innerhalb der Romisch Katholischen Kirche. Die Exegese von Abschnitten des Lukasevangeliums, die Erinnerung an spirituelle Traditionen der Römisch Katholischen Kirche und eine ganzheitliche theologische Argumentation machen klar, dass die Verwirklichung der Menschenrechte innerhalb der Römisch Katholischen Kirche die Gültigkeitsbedingung für ihre religiösen Geltungsansprüche in der Welt darstellt. Will die Römisch Katholische Kirche einen Beitrag zu Frieden und Gerechtigkeit in der Welt leisten, muss sie zuerst innerhalb ihrer eigenen Verfasstheit die Menschenrechte voll anerkennen und als rule of law promulgieren. ; Version of record
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Dignity and Human Rights: Language Philosophy and Social Realizations
In: Routledge Innovations in Political Theory
Is it impossible to assess dignity, the agency of autonomy and equality of rights under the current rule of law, when we are met by global challenges like climate change, financial crisis, food crisis, natural disasters, inequality, violent conflicts and trade disputes? Drawing onEuropean philosophical enlightenment to rethink dominant theories of contemporary Western Human Rights, Stephan P. Leher explores the philosophical foundation of the concept of 'dignity' and Human Rights. Using specific examples from Africa and Latin America to explain these concepts as social realizations in the world, Leher demonstrates the link between justice and peace and contends that dignity, freedom and Human Rights law rule are social realizations and claims by all people. He argues that sentences and propositions about social choices and realizations of real life expressed in ordinary language constitutes the basic element for the foundation and protection of human dignity and Human Rights. The social choice to claim one's freedom and right can be considered as the dignity agency of the individual. Dignity and Human Rights sheds new light on the academic assessment of dignity, the agency of autonomy and equality of rights under a rule of law in a time of changes and challenges of human rights policies and politics.