»Schauen Sie nach Amerika!« Der Verweis auf die USA hat von jeher rhetorisches Potenzial. Für die politischen Professoren in der Paulskirche zählte aber die wissenschaftliche Fundierung ihrer Argumentation. Während des Vormärz hatten sich viele von ihnen in staatswissenschaftlichen, juristischen und historischen Schriften mit dem amerikanischen System auseinandergesetzt. In der politischen Realität von 1848/49 griffen sie auf diese Studien zurück. Charlotte A. Lerg zeigt in ihrer Studie, dass es den Wissenschaftlern weniger um Nachahmung und Modellfunktion als um Argumentations- und Auslegungs
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Während der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts wurde in vielen Bereichen gerade erst begonnen, die Grenzen von Wissenschaftlichkeit klarer abzustecken und auch das Verhältnis von Wissenschaft und Politik wurde intensiv neu verhandelt. Anhand der deutschen Amerika-Forschung während des Vormärz lassen sich damit zwei wesentliche Prozesse nachvollziehen: Zum einen die Verwissenschaftlichung eines populären Themas; zum anderen die Politisierung, die mit diesem Prozess einherging. Sie greifen ineinander, denn nicht selten wurde sowohl in der Öffentlichkeit als auch von den Aufsichtsorganen der Regierungen die wissenschaftliche Beschäftigung mit Amerika an sich, aufgrund einer latent radikalen Aufladung, bereits als politisches Statement ausgelegt. Andererseits waren es gerade die Arbeiten der so genannten 'politischen Professoren', etwa zum amerikanischen Staatssystem und Verfassungsrecht, die das Themenfeld während des Vormärz zusehend politisierten.
Transatlantic Revolutionary Cultures, 1789-1861' argues that the revolutionary era constituted a coherent chapter in transatlantic history and that individual revolutions were connected to a broader, transatlantic and transnational frame. As a composite, the essays place instances of political upheaval during the long nineteenth century in Europe and the Americas in a common narrative and offer a new interpretation on their seeming asynchrony. In the age of revolutions the formation of political communities and cultural interactions were closely connected over time and space. Reciprocal connections arose from discussions on the nature of history, deliberations about constitutional models, as well as the reception of revolutions in popular culture. These various levels of cultural and intellectual interchange we term ?transatlantic revolutionary cultures.?
Intro -- Contents -- The Diary of Lt. Melvin J. Lasky -- Illustrations -- Abbreviations -- Introduction - Journal of a Conscript -- Chapter 1 - Melvin J. Lasky's Biography and Diary -- Chapter 2 - Not a Beginning but an End: Melvin J. Lasky, Diarist -- Chapter 3 - Between Denazification and Reconstruction: US Occupation Policies and Practice in Germany 1945 -- Chapter 4 - "Clio Continues to Serve": Melvin J. Lasky as Combat Historian -- Chapter 5 - (Military) Masculinity and a Feminized Europe: The Gender Politics of the Lasky Diary -- Chapter 6 - Melvin J. Lasky, Chronicler of Europe's Twentieth Century -- Melvin J. Lasky Diary -- Appendix A - List of Primary Literature in the Diary -- Appendix B - List of Names in the Diary -- Appendix C - Names and Ranks of Lasky's Fellow Soldiers -- Index.
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Campaigning Culture and the Global Cold War -- Preface -- Notes -- Contents -- Abbreviations -- List of Tables -- Introduction: Journals of Freedom? -- The Historiography of the CCF -- The Journals -- Positioning the Journals -- Endings and Beginnings -- Notes -- Part I Science -- Science and Freedom: The Forgotten Bulletin -- A House Organ for the Polanyis -- The Limits of Freedom -- Ambitions Curtailed -- Conclusion -- Notes -- Consensus, Civility, Community: Minerva and the Vision of Edward Shils -- Science and Freedom: The Parentage of Minerva -- Minerva and its Owls -- Minerva Over Three Decades: 1962-1995 -- The Future -- Notes -- Part II Europe -- Der Monat and the Congress for Cultural Freedom: The High Tide of the Intellectual Cold War, 1948-1971 -- Der Monat's Origins -- Der Monat's Political Outlook -- The CCF in Germany -- An Unstable Future -- Conclusion -- Notes -- The Difficult Emergence of an 'Anti-Totalitarian' Journal in Post-War France: Preuves and the Congress for Cultural Freedom -- The Aborted Project for a 'Great European journal' -- Preuves: From a 'Bulletin' to a Full-fledged Journal -- Editorial Policy -- Preuves within the CCF's Overall Strategy -- Conclusion -- Notes -- 'Our greatest Asset': Encounter Magazine and the Congress for Cultural Freedom -- Notes -- Beyond the Cold War: Tempo Presente in Italy -- Silone and Chiaromonte: A Complex Friendship** -- Tempo Presente: Three Phases** -- Tensions with the CCF* -- Conclusion* -- Notes -- 'Vienna is Different': Friedrich Torberg's Journal Forum, the Congress for Cultural Freedom, and Competing Soft-Power Strategies in the Cold War -- The Cultural Context of Forum -- Editing Forum -- Conclusion -- Notes -- Tracking the Bear: Survey -- Into the 1970s -- Conclusion -- Notes -- Part III Latin America
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
The second issue of the yearbook History of Intellectual Culture (HIC) dedicates a thematic section to modes of publication. This volume addresses recent advances in publication studies and stresses the cultural formation of knowledge. By exploring and analyzing layers of presenting, sharing, and circulating knowledge, we invite readers to critically engage with questions of media uses and publishing practices and structures, both historically and in our contemporary digital age. The articles in this volume attest to the great variety of publication modes and perspectives, from the potential and limits of digitizing newspapers such as the New York Times to questions of positionality in building and using Wikipedia, from translation policies and female participation to the genre of university histories. ; The second issue of the yearbook History of Intellectual Culture (HIC) dedicates a thematic section to modes of publication. This volume addresses recent advances in publication studies and stresses the cultural formation of knowledge. By exploring and analyzing layers of presenting, sharing, and circulating knowledge, we invite readers to critically engage with questions of media uses and publishing practices and structures, both historically and in our contemporary digital age. The articles in this volume attest to the great variety of publication modes and perspectives, from the potential and limits of digitizing newspapers such as the New York Times to questions of positionality in building and using Wikipedia, from translation policies and female participation to the genre of university histories.
The theme of the first issue of the yearbook HIC deals with "Participatory Knowledge". It will target the various ways knowledge is rooted in society through the participation of individuals and groups. Topics may include different kinds of knowledge harnessed within or through communities, modes of producing, circulating, and recording knowledge content.
An interview with Bernard Bailyn -- 'Once more the storm is howling' : on the political passions in Europe and America and their implications for transatlantic history / Charles S. Maier -- Atlantic history : the evolution of a subject / Nicholas Canny -- Atlantic studies today / Philip D. Morgan -- The transnational transatlantic : private organizations and governmentality / Giles Scott-Smith -- Contemporary history as critical perspective : transatlantic debates about the Nazi past / Konrad H. Jarausch -- Towards a new diplomatic history of transatlantic relations : America, Europe, and the crises of the 1970s / Ariane Leendertz -- Transatlantic Catholicism and the making of the 'Christian West' / Giuliana Chamedes -- From denationalizing history to decanonizing teaching history : a programme for the teaching of history in the post-national era / Thomas Adam.
Warum bringen sich Universitäten in die Internationale Politik ein? Die kurze Antwort: Prestige. In den deutsch-amerikanischen Beziehungen vor dem ersten Weltkrieg wird dies erstmals deutlich erkennbar. Die Anfänge der deutschen Kulturdiplomatie nahmen Amerika gezielt in den Blick. In den USA, wo der diplomatische Dienst sich erst gerade zu professionalisieren begann, fehlte jedoch eine korrespondierende Struktur. Zeitgleich versuchten die amerikanischen Universitäten nach einem Expansionsschub ihre Rolle in der Gesellschaft neu zu definieren. Internationale Sichtbarkeit und Anerkennung boten ein hohes Legitimationspotential. Seit dem 19. Jahrhundert war das akademische Deutschland ein positiver Referenzpunkt in der Entwicklung der amerikanischen Forschungsuniversitäten, eine Kooperation war also attraktiv. Damit entstand die amerikanische Universitätsdiplomatie.Die Studie untersucht die Verquickung von akademischer Welt und diplomatischem Parkett. Sie zeigt anhand von Ehrendoktorwürde, Campusbesuchen, Austauschprogrammen und Institutionsgründungen, dass Universitäten nicht etwa von der Kulturpolitik instrumentalisiert wurden, sondern sich vielmehr selbst in Position brachten und eine eigene Agenda verfolgten. Mit der Zäsur des ersten Weltkriegs fanden die Deutschlandbeziehungen amerikanischer Akademiker ein jähes Ende. Was blieb waren Erfahrungen mit universitätsdiplomatischen Praktiken, die – inzwischen global ausgerichtet – bis heute Gültigkeit haben. Sie verhalfen den einflussreichen US-Forschungsuniversitäten zu internationalem Prestige weit über ihren wissenschaftlichen Ruf hinaus.
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext: