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The Kauṭilīya Arthaśāstra – written at the turn of the 4th to the 3rd century BC – is a classical work of political theory and International Relation theory. However, Kauṭilya has so far remained on the sidelines of the international political science discourse in spite of Max Weber's repeated references to the Arthaśāstra and Hans J. Morgenthau's own statement that his theory of political realism is (also) based on ancient Indian philosophy. The Arthaśāstra is a theoretical and normative work which features six pivotal idea clusters: 1) state power, 2) raison d'état, 3) correlation of forces between competing states based on 4) the saptāṅga theory of the seven "state factors" (prakr̥ti). The correlation of forces predetermines which of six alternative foreign policy options – the 5) ṣāḍguṇya theory – will be selected. The background of Kauṭilya's 'realist' statecraft is 6) matsya-nyāya theory – a political anthropology which features anarchy, conflicts of interest and power struggle. Kauṭilya's idea of political realism anticipates much of the modern notion which is associated not only with Machiavelli and Hobbes, but particularly with Hans J. Morgenthau and also with Max Weber, Helmuth Plessner and Friedrich Meinecke. The Kauṭilīya Arthaśāstra is an untapped conceptional resource for theory building with respect to political theory, theorized statecraft and IR theory. The Kauṭilīya Arthaśāstra is also key for understanding the politico-strategic culture of modern India.
BASE
In: Schriftenreihe "Moderne Südasienstudien - Gesellschaft, Politik, Wirtschaft" 1
World Affairs Online
In: Schriftenreihe "Moderne Südasienstudien - Gesellschaft, Politik, Wirtschaft" 1
In: Moderne Südasienstudien. Gesellschaft, Politik, Wirtschaft /Modern South Asian Studies. Social, political and economic issues 1
Ein signifikanter Faktor des (Wieder-)Aufstiegs der Großmächte Asiens sind deren endogene politisch-kulturellen Ressourcen. Das politisch-strategische Denken und Handeln der aufstrebenden Großmacht Indien ist ohne den fortwirkenden Einfluss des Arthashastra – 'Lehrbuch der Politik' – des Kautilya nicht zu verstehen.Das um 320 v. Chr. entstandene Werk ist ein Klassiker der "realistischen" Staatstheorie und Staatskunst – vergleichbar mit den Werken des Sun-Tzu oder Machiavellis. Als erster westlicher Sozialwissenschaftler erkannte Max Weber die Bedeutung Kautilyas. Die Studie gibt einen inhaltlichen Einblick in das Kautilya-Arthashastra und analysiert den latenten und den manifesten Einfluss seiner Ideengehalte in der indischen Strategic Community. Das Arthashastra ist ein integraler Bestandteil der politisch-strategischen Kultur Indiens, in der Tradition und Moderne eine singuläre Symbiose bilden
The Kauṭilīya Arthaśāstra – written at the turn of the 4th to the 3rd century BC – is a classical work of political theory and International Relation theory. However, Kauṭilya has so far remained on the sidelines of the international political science discourse in spite of Max Weber's repeated references to the Arthaśāstra and Hans J. Morgenthau's own statement that his theory of political realism is (also) based on ancient Indian philosophy. The Arthaśāstra is a theoretical and normative work which features six pivotal idea clusters: 1) state power, 2) raison d'état, 3) correlation of forces between competing states based on 4) the saptāṅga theory of the seven "state factors" (prakr̥ti). The correlation of forces predetermines which of six alternative foreign policy options – the 5) ṣāḍguṇya theory – will be selected. The background of Kauṭilya's 'realist' statecraft is 6) matsya-nyāya theory – a political anthropology which features anarchy, conflicts of interest and power struggle. Kauṭilya's idea of political realism anticipates much of the modern notion which is associated not only with Machiavelli and Hobbes, but particularly with Hans J. Morgenthau and also with Max Weber, Helmuth Plessner and Friedrich Meinecke. The Kauṭilīya Arthaśāstra is an untapped conceptional resource for theory building with respect to political theory, theorized statecraft and IR theory. The Kauṭilīya Arthaśāstra is also key for understanding the politico-strategic culture of modern India.
BASE
In: Moderne Südasienstudien - Modern South Asian Studies 1
Ein signifikanter Faktor des (Wieder-)Aufstiegs der Großmächte Asiens sind deren endogene politisch-kulturellen Ressourcen. Das politisch-strategische Denken und Handeln der aufstrebenden Großmacht Indien ist ohne den fortwirkenden Einfluss des Arthashastra – 'Lehrbuch der Politik' – des Kautilya nicht zu verstehen.Das um 320 v. Chr. entstandene Werk ist ein Klassiker der "realistischen" Staatstheorie und Staatskunst – vergleichbar mit den Werken des Sun-Tzu oder Machiavellis. Als erster westlicher Sozialwissenschaftler erkannte Max Weber die Bedeutung Kautilyas. Die Studie gibt einen inhaltlichen Einblick in das Kautilya-Arthashastra und analysiert den latenten und den manifesten Einfluss seiner Ideengehalte in der indischen Strategic Community. Das Arthashastra ist ein integraler Bestandteil der politisch-strategischen Kultur Indiens, in der Tradition und Moderne eine singuläre Symbiose bilden
In: India quarterly: a journal of international affairs, Band 69, Heft 2, S. 99-116
ISSN: 0975-2684
Strange enough, Kautilya's Arthashastra, a classic work of political theory and statecraft, has remained on the sidelines of the political science and strategic discourse not only in the West, but even in India itself. How does modern India relate to Kautilya? We investigate first Nehru's 'special relationship' to Kautilya and then turn to the mainly 'latent presence' of Kautilyan thought among the political, academic and strategic elites of today's India—using Bourdieu's concept of 'habitus'. We also look into the peculiar constellation of social science schools which has tended to inhibit an active, but critical, engagement with Kautilyan thought. Lastly, we show indications pointing an active 're-use' of endogenous politico-cultural resources—including Kautilya—in India. This trend should be seen in the context of India's rise in the multipolar world which also entails the need to articulate a soft power stance based on endogenous politico-cultural resources.
In: India quarterly: a journal of international affairs ; IQ, Band 69, Heft 2, S. 99-116
ISSN: 0019-4220, 0974-9284
In: Berichte / Forschungsinstitut der Internationalen Wissenschaftlichen Vereinigung Weltwirtschaft und Weltpolitik (IWVWW) e.V, Band 11, Heft 105, S. 14-23
ISSN: 1022-3258
World Affairs Online
In: Journal of intelligence history: official publication of the International Intelligence History Association (IIHA), Band 15, Heft 2, S. 119-138
ISSN: 2169-5601
Indien ist eine aufstrebende Macht in der multipolaren Welt. Dieses Buch präsentiert die endogenen politischen Ideen und das strategische Denken, die diesem Aufstieg zugrunde liegen. Eine wesentliche Quelle dieser Ideen ist das Arthashastra des Kautilya – eine vormoderne Abhandlung zur Staatskunst und ein Grundlagenwerk der Politikwissenschaft. Bislang wurde Kautilya – ein Zeitgenosse des Aristoteles – von der Politikwissenschaft und der Theorie der Internationalen Beziehungen weitgehend ignoriert oder, wenn er überhaupt zur Kenntnis genommen wird, als der "indische Machiavelli" tituliert. Diese Charakterisierung Kautilyas verfehlt gänzlich den Reichtum und die Tiefe seines intellektuellen Beitrages, der mit der "Politik" des Aristoteles vergleichbar ist. Einige wenige herausragende Vertreter der westlichen Politischen Theorie wie Max Weber und Hans J. Morgenthau haben die intellektuelle Leistung Kautilyas anerkannt. In Südasien steht Kautilya noch außerhalb des akademischen Mainstreams und genießt nur geringe Aufmerksamkeit in der öffentlichen Meinung. Trotz der akademischen Nichtbeachtung ist die indische Lebenswelt – in ihren institutionellen Praktiken – durchdrungen vom politischen Erbe des vormodernen Indien, das prägnant im Arthashastra des Kautilya zum Ausdruck kommt. Dies wird von den Autoren anhand der Konzepte "Modernität der Tradition" und "Reaktivierung der Vergangenheit" zur Bewältigung aktueller politischer Probleme untersucht. Diese Konzepte sind Schlüsselfaktoren zum Verständnis der Belastbarkeit und Stabilität der hybriden politischen Institutionen und des demokratischen Systems in Indien. "Kautilya's Arthashastra: an Intellectual portrait – Classical Roots of Modern Politics in India" ist ein unverzichtbarer Schlüsseltext zum Verständnis des heutigen Indien und ein wesentlicher Beitrag zur Regionalforschung Südasien, zur Vergleichenden Politikwissenschaft und zur globalen Politischen Theorie.
In: Modern South Asian studies, v. 5