Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
Alternativ können Sie versuchen, selbst über Ihren lokalen Bibliothekskatalog auf das gewünschte Dokument zuzugreifen.
Bei Zugriffsproblemen kontaktieren Sie uns gern.
16 Ergebnisse
Sortierung:
In: "Rasse" - eine soziale und politische Konstruktion: Strukturen und Phänomene des Vorurteils Rassismus, S. 149-160
Anti-Rassismus-Arbeit ist ein essenzieller Beitrag zur Herstellung von Chancengleichheit und zur Verbesserung des gesellschaftlichen Zusammenhalts und kann auf verschiedensten Ebenen sowie von unterschiedlichsten Akteuren geleistet werden. Sie beginnt mit engagierten Diskussionen im Familien-, Freundes-, Bekanntenkreis oder am Arbeitsplatz über gängige Vorurteile und Stereotype und mit dem zivilcouragierten Auftreten des oder der Einzelnen, um rassistischen Diskriminierungen entgegenzutreten. Im Anschluss an eine kurze Darstellung des gesamtgesellschaftlichen und alltäglichen Phänomens Rassismus zeigt die Verfasserin auf, welche Maßnahmen in Österreich bereits auf staatlicher Ebene und in der Zivilgesellschaft gesetzt werden bzw. welche darüber hinaus noch notwendig sind, um Rassismus als ein in die Strukturen einer Gesellschaft eingebettetes Phänomen effektiver bekämpfen zu können. (ICB2)
In: Revue française d'administration publique: publication trimestrielle, Heft 86, S. 195-204
ISSN: 0152-7401
In: Revue française d'administration publique, Band 86, Heft 1, S. 195-204
Austria : a Politicised Civil Service Losing its Influence.
The Austrian civil service presents several distinctive features which are rarely found in other countries. Austrian history demonstrates that, for a long time, a close relationship has been maintained between the civil service and politics. Study of this relationship reveals to what extent civil servants' membership of a political party could influence their career. It leads in particular to the question of whether or not political affiliation limits civil servants' freedom of action.
In: SWS-Rundschau, Band 50, Heft 1, S. 127-143
"Die in Wien ansässige Nichtregierungsorganisation (NGO) ZARA - Zivilcourage und Anti-Rassismus-Arbeit wurde 1999 gegründet. Sie hat in den letzten zehn Jahren Anti-Rassismus-Arbeit in Österreich wesentlich mitgestaltet. Dieser Beitrag steckt ausgehend von den von ZARA gesammelten Erfahrungen als Akteur in der Anti-Rassismus-Arbeit dieses Tätigkeitsfeld ab und identifiziert seine wesentlichen zivilgesellschaftlichen und staatlichen AkteurInnen. Es wird gefragt, was Anti-Rassismus-Arbeit in Österreich bedeutet und welche Ziele sie verfolgt, wobei hier ein spezieller Fokus auf ZARA gelegt wird. Abschließend werden Veränderungen in den Schwerpunkten von Anti-Rassismus-Arbeit in den letzten zehn Jahren angesprochen und ihre Entwicklungspotenziale ausgelotet." (Autorenreferat)
In: Intercultural education, Band 20, Heft 6, S. 497-509
ISSN: 1469-8439
In: Transfer: the European review of labour and research ; quarterly review of the European Trade Union Institute, Band 14, Heft 1, S. 77-92
ISSN: 1996-7284
This article deals with the political discourse on corporate social responsibility in Austria and presents two organisations that represent social partner organisations and NGOs promoting CSR, although they focus on different topics and elements of CSR. Standardisation, transparency and credibility are important aspects in a broad range of CSR initiatives. Codes of corporate governance are cited as an example of the problems faced when introducing voluntary instruments in the CSR context. Although many different organisations are participating in the CSR debate and have launched various initiatives, companies have not implemented holistic CSR measures aiming at sustainable development to a significant degree.
In: Bureaucratic Elites in Western European States, S. 90-120
In: SWS-Rundschau, Band 47, Heft 2, S. 164-185
'Der Artikel versucht, Integration als kommunales Politikfeld näher zu beleuchten und dessen mögliche zukünftige Bedeutung zu skizzieren. Ausgehend von einem Verständnis von Integration als zweiseitigem Prozess wird vor allem auf Leistungen der Aufnahmegesellschaft fokussiert, die eine notwendige Voraussetzung für die (aktive) Integration der Zugewanderten sind. Daher wird gefragt, wie Kommunen gestalterisch tätig werden, um den Zielen Chancengleichheit, rechtliche Gleichstellung und kulturelle Vielfalt näher zu kommen. Dazu werden Einschätzungen von politisch-administrativen EntscheidungsträgerInnen zum Thema Integration in niederösterreichischen Gemeinden, deren Problemsicht und Unterstützungsbedürfnisse sowie kommunale Konzepte und Maßnahmen herangezogen, die in kommunalen Integrationsleitbildern erarbeitet wurden. Auch die Wahrnehmung von Zugewanderten ist Gegenstand des Beitrags. Basierend auf diesen Daten und den Erfahrungen aus der Leitbildentwicklung werden ausgewählte Aspekte des Entstehungsprozesses und der Entstehungsbedingungen des kommunalen Politikfelds Integration diskutiert.' (Autorenreferat)
Project managementHuman European Consultancy – Marcel Zwamborn / Kantjil Janssen / Ivette Groenendijk Ludwig Boltzmann Institute of Human Rights (BIM) – Barbara Liegl / Katrin WladaschCentral research team and main authors of this reportAshley Terlouw, Barbara Liegl, Katrin Wladasch and Niall Crowley National research teamsAustria – Barbara Liegl / Katrin WladaschBelgium – Julie Ringelheim / Jogchum VrielinkBulgaria – Margarita Ilieva / Daniela Furtanova / Stoyan NovakovCzech Republic – Pavla Boučková / Miroslav DvořákFinland – Tuomas Ojanen / Milla Aaltonen / Outi LepolaFrance – Daniel Borillo / Vincent-Arnaud ChappeItaly – Mario di Carlo / Marco AlberioUnited Kingdom – Caroline Gooding / Jane Aston ; International audience ; The purpose of the project is to gain insight into the obstacles and incentives for complainants in pursuing their complaints and gaining access to justice through equality bodies or similar entities and thus to assist stakeholders in the field of access to justice in discrimination cases, to enhance the effectiveness and efficiency of their actions. This report aims to:-provide an overview of existing information, research and data regarding the different bodies and organisations tasked with securing access to justice in cases of discrimination in the EU Member States covered in this study;-give an insight into the perspectives and experiences of a particular group of complainants on bringing cases of discrimination and into the perspectives of equality bodies, other similar bodies and intermediary bodies on access to justice in cases of discrimination;-identify issues in relation to access to justice concerned with the procedures used in discrimination cases, the support available to complainants in discrimination cases and aspects of access to justice that go beyond the individual case.
BASE
Project managementHuman European Consultancy – Marcel Zwamborn / Kantjil Janssen / Ivette Groenendijk Ludwig Boltzmann Institute of Human Rights (BIM) – Barbara Liegl / Katrin WladaschCentral research team and main authors of this reportAshley Terlouw, Barbara Liegl, Katrin Wladasch and Niall Crowley National research teamsAustria – Barbara Liegl / Katrin WladaschBelgium – Julie Ringelheim / Jogchum VrielinkBulgaria – Margarita Ilieva / Daniela Furtanova / Stoyan NovakovCzech Republic – Pavla Boučková / Miroslav DvořákFinland – Tuomas Ojanen / Milla Aaltonen / Outi LepolaFrance – Daniel Borillo / Vincent-Arnaud ChappeItaly – Mario di Carlo / Marco AlberioUnited Kingdom – Caroline Gooding / Jane Aston ; International audience ; The purpose of the project is to gain insight into the obstacles and incentives for complainants in pursuing their complaints and gaining access to justice through equality bodies or similar entities and thus to assist stakeholders in the field of access to justice in discrimination cases, to enhance the effectiveness and efficiency of their actions. This report aims to:-provide an overview of existing information, research and data regarding the different bodies and organisations tasked with securing access to justice in cases of discrimination in the EU Member States covered in this study;-give an insight into the perspectives and experiences of a particular group of complainants on bringing cases of discrimination and into the perspectives of equality bodies, other similar bodies and intermediary bodies on access to justice in cases of discrimination;-identify issues in relation to access to justice concerned with the procedures used in discrimination cases, the support available to complainants in discrimination cases and aspects of access to justice that go beyond the individual case.
BASE
Project managementHuman European Consultancy – Marcel Zwamborn / Kantjil Janssen / Ivette Groenendijk Ludwig Boltzmann Institute of Human Rights (BIM) – Barbara Liegl / Katrin WladaschCentral research team and main authors of this reportAshley Terlouw, Barbara Liegl, Katrin Wladasch and Niall Crowley National research teamsAustria – Barbara Liegl / Katrin WladaschBelgium – Julie Ringelheim / Jogchum VrielinkBulgaria – Margarita Ilieva / Daniela Furtanova / Stoyan NovakovCzech Republic – Pavla Boučková / Miroslav DvořákFinland – Tuomas Ojanen / Milla Aaltonen / Outi LepolaFrance – Daniel Borillo / Vincent-Arnaud ChappeItaly – Mario di Carlo / Marco AlberioUnited Kingdom – Caroline Gooding / Jane Aston ; International audience ; The purpose of the project is to gain insight into the obstacles and incentives for complainants in pursuing their complaints and gaining access to justice through equality bodies or similar entities and thus to assist stakeholders in the field of access to justice in discrimination cases, to enhance the effectiveness and efficiency of their actions. This report aims to:-provide an overview of existing information, research and data regarding the different bodies and organisations tasked with securing access to justice in cases of discrimination in the EU Member States covered in this study;-give an insight into the perspectives and experiences of a particular group of complainants on bringing cases of discrimination and into the perspectives of equality bodies, other similar bodies and intermediary bodies on access to justice in cases of discrimination;-identify issues in relation to access to justice concerned with the procedures used in discrimination cases, the support available to complainants in discrimination cases and aspects of access to justice that go beyond the individual case.
BASE
Frontmatter -- Contents -- The contributors -- Acknowledgements -- Introduction: Untangling the domestic implementation of the European Court of Human Rights' judgments -- Part I. Institutional Dynamics Of Domestic Implementation -- 1. The interrelationship between domestic judicial mechanisms and the Strasbourg Court rulings in Germany -- 2. Between political inertia and timid judicial activism: the attempts to overcome the Italian 'implementation failure' -- 3. The reluctant embrace: the impact of the European Court of Human Rights in post-communist Romania -- Part II. Legal Mobilisation and the Political Context of Implementation -- 4. European human rights case law and the rights of homosexuals, foreigners and immigrants in Austria -- 5. Political opposition and judicial resistance to Strasbourg case law regarding minorities in Bulgaria -- 6. Under what conditions do national authorities implement the European Court of Human Rights' rulings? Religious and ethnic minorities in Greece -- 7. A complicated affair: Turkey's Kurds and the European Court of Human Rights -- 8. The European Court of Human Rights and minorities in the United Kingdom: catalyst for change or hollow rhetoric? -- 9. Politics, courts and society in the national implementation and practice of European Court of Human Rights case law -- List of European Court of Human Rights judgments and European Commission on Human Rights cases -- Index