Nicht nur im Silicon Valley oder in Startups, sondern auch in den sozialen Medien und in den populistischen Bewegungen der Gegenwart hat sich eine neue Regierungstechnik etabliert: Menschen werden durch gezielte Stimulierung von Emotionen und Affekten beeinflusst. Dieses Buch entwickelt eine philosophische Theorie zum Zusammenhang von Affektivität, Macht und Subjektivierung. Zugleich nimmt es die sozialen und ökonomischen Verhältnisse westlicher Gesellschaften in den Blick. Es leistet einen Beitrag zur kritischen Sozialphilosophie und zu einer Theorie der Gouvernementalität.
In: New media & society: an international and interdisciplinary forum for the examination of the social dynamics of media and information change, Band 22, Heft 10, S. 1868-1884
Today, artificial intelligence (AI), especially machine learning, is structurally dependent on human participation. Technologies such as deep learning (DL) leverage networked media infrastructures and human-machine interaction designs to harness users to provide training and verification data. The emergence of DL is therefore based on a fundamental socio-technological transformation of the relationship between humans and machines. Rather than simulating human intelligence, DL-based AIs capture human cognitive abilities, so they are hybrid human-machine apparatuses. From a perspective of media philosophy and social-theoretical critique, I differentiate five types of "media technologies of capture" in AI apparatuses and analyze them as forms of power relations between humans and machines. Finally, I argue that the current hype about AI implies a relational and distributed understanding of (human/artificial) intelligence, which I categorize under the term "cybernetic AI." This form of AI manifests in socio-technological apparatuses that involve new modes of subjectivation, social control, and digital labor.
Based on a theory of affectivity and subjectivity, this article analyzes differ- ent affective sensitivities behind authoritarian styles of politics. Following the late work of Michel Foucault, I formulate a concept of political subjec- tivity that describes the emergence of (new) forms of political articulation as a result of an interplay of individual affective sensitivities and media- technical structures of public communication. To illustrate the theoretical points, the article starts from a brief outline of affective subjectivation in the context of the discourse ethics of (German) Enlightenment. Then I will discuss the emergence of political subjectivities in the context of the elec- tion of Donald Trump as the 45th US President in 2016. As I will argue, the current rise of right-wing populism and the Alt-Right movement shows a political impulse aimed at disturbing and destroying the established politi- cal apparatus. This can be theorized as a form of authoritarian mobilization based on the activation of a cynical and destructive authoritarian sensitiv- ity. While this sensitivity must be distinguished from a civic and indignant form of authoritarian sensitivity, both forms resonated in a symbiotic af- fective interplay that emerged out of a complex strategy of media guerilla around the election of Donald Trump.
Im Internet generieren wir täglich Daten, die wir oft für harmlos halten - unsere Likes, unseren Standort oder unseren Browser-Verlauf. Doch Firmen, die diese Daten besitzen, können mittels KI-Algorithmen intime Informationen daraus ableiten: Leiden wir an psychischen Krankheiten? Missbrauchen wir Substanzen? Sind wir reich oder arm? Solche Algorithmen werden dazu verwendet, Menschen automatisiert unterschiedlich zu behandeln: wenn es um den Preis für eine Versicherung geht, die Auswahl von Bewerber:innen bei Einstellungsverfahren, Entscheidungen über Kreditvergabe oder Einreisemöglichkeiten. Die Kombination von Big Data und KI bringt derzeit eine neue Technologie der Bevölkerungsverwaltung hervor. Sie führt zu einer neuen Form der Macht in unseren Gesellschaften, zu der wir alle durch unsere Daten beitragen und die wir deshalb kritisch und ethisch diskutieren müssen. On the Internet, we generate data every day that we often think is harmless - our Likes, our location or our browser history. But companies that own this data can use AI algorithms to derive intimate information from it. Do we suffer from mental illness? Do we abuse substances? Are we rich or poor? Such algorithms are used to treat people differently in an automated way - when it comes to the price of insurance, the selection of applicants in hiring processes, decisions about credit or immigration. The combination of Big Data and AI is currently producing a new technology of population management. This development leads to a new form of power in our societies, to which we all contribute through our data and which we therefore need to discuss critically and ethically
Frontmatter -- Inhalt -- Was ist Sozialtheorie der Digitalen Gesellschaft? / Breljak, Anja / Mühlhoff, Rainer -- I. Infrastrukturen der Kontrolle -- Die Zeit der Datenmaschinen / Breljak, Anja -- Netzwerkaffekte / Maschewski, Felix / Nosthoff, Anna-Verena -- Big Data Is Watching You / Mühlhoff, Rainer -- Tasten / Weigelt, Shirin -- II. Affekt, Netz und Subjektivität -- Klicklust und Verfügbarkeitszwang / Schulz, Jorinde -- Die umkämpfte Grenze zwischen Liebe und Stalking / Dornenzweig, Katharina -- More Substance Than a Selfie? / Govrin, Jule -- Tears in Heaven / Kohpeiß, Henrike -- Die neue Lust am Ressentiment / Weißgerber, Christian Ernst -- III. Öffentlichkeit, Protest und Politik -- The Internet is Dead - Long Live the Internet / Wüschner, Philipp -- Affektive Netze / Wuth, Marie -- Öffentlichkeit trotz alledem / Beuerbach, Jan -- »Die Mächte verstehen, die am Werk sind« / Breljak, Anja / Schulz, Jorinde -- Negri und Wir : Affekt, Subjektivität und Kritik in der Gegenwart / Slaby, Jan -- Verzeichnis der Autorinnen und Autoren
Shitstorms, Hate Speech oder virale Videos, die zum Klicken, Liken, Teilen bewegen: Die vernetzte Gesellschaft ist von Affekten getrieben und bringt selbst ganz neue Affekte hervor. Die Beiträge des Bandes nehmen die medientechnologischen Entwicklungen unserer Zeit in den Blick und untersuchen sie aus der Perspektive einer kritischen Affekt- und Sozialphilosophie. Sie zeigen: Soziale Medien und digitale Plattformen sind nicht nur Räume des Austauschs, sie erschaffen Affektökonomien - und darin liegt auch ihre Macht. Indem sie neue Formen des sozialen Umgangs stiften und bestimmen, wie wir kommunizieren, verschieben sie auch die politische Topographie. Mit einem Beitrag von Antonio Negri.
Nicht nur im Silicon Valley oder in Startups, sondern auch in den sozialen Medien und in den populistischen Bewegungen der Gegenwart hat sich eine neue Regierungstechnik etabliert: Menschen werden durch gezielte Stimulierung von Emotionen und Affekten beeinflusst. Dieses Buch entwickelt eine philosophische Theorie zum Zusammenhang von Affektivität, Macht und Subjektivierung. Zugleich nimmt es die sozialen und ökonomischen Verhältnisse westlicher Gesellschaften in den Blick. Es leistet einen Beitrag zur kritischen Sozialphilosophie und zu einer Theorie der Gouvernementalität.
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