Im namen liberaler normen?: gouvernementalität in den EU-AKP-beziehungen
In: Demokratiestudien. Demokratie und Demokratisierung in Theorie und Empirie Band 6
68 Ergebnisse
Sortierung:
In: Demokratiestudien. Demokratie und Demokratisierung in Theorie und Empirie Band 6
In: Peripherie: Politik, Ökonomie, Kultur, Band 40, Heft 1 and 2-2020, S. 147-150
ISSN: 2366-4185
In: Journal of political ecology: JPE ; case studies in history and society, Band 27, Heft 1
ISSN: 1073-0451
REDD+ regimes are accompanied by capacity-building and educational practices, which play an important role in REDD+ governance. These practices address subaltern local and indigenous actors, seek their compliance and thereby contribute to the stabilization of otherwise all-too-fragile global carbon governance systems. In this article I analyze the governing effects of such practices by drawing on Robert Fletcher's concept of "multiple environmentalities" and Tania Murray Li's "analytic of assemblage." Empirically I focus on educational materials that have been designed for REDD+ projects in cooperation with one of the world's largest REDD+ funds, Norway's International Climate and Forest Initiative. I identify several strategies that aim at aligning diverse actors, seek to de- or re-politicize REDD+ concepts, authorize knowledge, and, most significantly, address local actors as responsible ecological stewards, who contribute to stabilizing REDD+ regimes on the ground. In total, these strategies promote programmatic subjectivities among indigenous 'stakeholders' and contribute to a new, 'glocal' understanding of nature-society relations.Keywords: global environmental governance, REDD+, governmentality, environmentality, capacity-building
REDD+ regimes are accompanied by capacity-building and educational practices, which play an important role in REDD+ governance. These practices address subaltern local and indigenous actors, seek their compliance and thereby contribute to the stabilization of otherwise all-too-fragile global carbon governance systems. In this article I analyze the governing effects of such practices by drawing on Robert Fletcher's concept of "multiple environmentalities" and Tania Murray Li's "analytic of assemblage." Empirically I focus on educational materials that have been designed for REDD+ projects in cooperation with one of the world's largest REDD+ funds, Norway's International Climate and Forest Initiative. I identify several strategies that aim at aligning diverse actors, seek to de- or re-politicize REDD+ concepts, authorize knowledge, and, most significantly, address local actors as responsible ecological stewards, who contribute to stabilizing REDD+ regimes on the ground. In total, these strategies promote programmatic subjectivities among indigenous 'stakeholders' and contribute to a new, 'glocal' understanding of nature-society relations.Keywords: global environmental governance, REDD+, governmentality, environmentality, capacity-building
BASE
In: Peripherie: Politik, Ökonomie, Kultur, Band 40, Heft 1-2, S. 147-150
ISSN: 2366-4185
In: Zeitschrift für Politikwissenschaft: ZPol = Journal of political science, Band 29, Heft 2, S. 227-244
ISSN: 2366-2638
In: Politikum: Analysen, Kontroversen, Bildung ; Vierteljahreszeitschrift, Band 3, Heft 4, S. 34-41
ISSN: 2701-1267
In: Innovation: the European journal of social science research, Band 30, Heft 3, S. 306-322
ISSN: 1469-8412
In: Resilience: international policies, practices and discourses, Band 5, Heft 3, S. 182-200
ISSN: 2169-3307
In: Das politische System Südafrikas, S. 317-335
In: Postkoloniale Politikwissenschaft
In: Peripherie: Politik, Ökonomie, Kultur, Band 35, Heft 140, S. 507-510
ISSN: 2366-4185
In: Demokratiestudien Band 6
In: Demokratiestudien. Demokratie und Demokratisierung in Theorie und Empirie 6
Die Studie untersucht den Wandel der EU-AKP-Kooperation und analysiert ihn als Wandel der Regierungsweisen, in dessen Folge sich charakteristische liberale und postliberale Gouvernementalitäten herausbilden. Dies meint den Übergang von einem nachkolonialen protektionistischen Regierungsmodell hin zu einer Governance-Variante, die von der Eigenverantwortlichkeit und Gleichheit der Akteure ausgeht und mit harmonisierenden und (selbst)disziplinierenden Politiken arbeitet. Ein wesentliches Moment für diesen Prozess ist die Ausübung "normativer Macht", die sich gerade in einem postkolonialen Setting als problematisch erweist und mit der Kontestation liberaler Normen verknüpft ist. Untersucht wird dies am Beispiel der Beziehungen zur Southern African Development Community. Die Studie akzentuiert dabei die Debatte um "Normative Power Europe" aus gouvernementalitätstheoretischer Sicht und entwickelt Perspektiven für Kritische Governanceforschung in den Internationalen Beziehungen und in der EU-Forschung
In: Peripherie: Politik, Ökonomie, Kultur, Band 35, Heft 3, S. 507-510
ISSN: 2366-4185
In: Entwicklungstheorien, S. 525-529