Kommunalrecht Baden-Württemberg
In: JURIQ Erfolgstraining
In: Öffentliches Recht
In: Jura auf den [Punkt] gebracht
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In: Jura auf den [Punkt] gebracht
Foreword -- Acknowledgements -- Table of Contents -- List of Figures -- List of Tables -- List of Equations -- List of Symbols -- 1 Introduction -- 1.1 The Invention of the Wheel -- 1.2 Methodological and Modelling Framework -- 1.3 Research Question and Outline -- 2 The Role of Consumers in Innovation Economics -- 2.1 The Neglected Demand Side -- 2.1.1 The Linear Innovation Model -- 2.1.2 The Demand-Pull Modell of Innovation -- 2.1.3 A Multidimensional Perspective on Innovation Processes -- 2.2 An Evolutionary Perspective -- 2.3 The Role of the Demand Side Today -- 3 The New Agent-Based Paradigm in Economics -- 3.1 Three Pillars of ABM -- 3.1.1 Modelling from an Agent-Based Perspective -- 3.1.2 A Definition of Agents -- 3.1.3 Simulation as In-Silicio Laboratories -- 3.2 Using ABM as a Scientific Tool -- 3.2.1 Why Do We Need Agent-Based Modelling? -- 3.2.2 Managing the Complexity -- 3.2.3 Two Ways of Using Agent-Based Models -- 3.2.4 The Need for Verification, Validation and Calibration -- 3.3 Implications for the Following Analysis -- 4 An ABM of Heterogeneous Consumers and Demand -- 4.1 Introducing Remarks -- 4.2 The Baseline Simulation Model -- 4.2.1 Modelling Multi-Dimensional Product Characteristics -- 4.2.2 Basic Procedure of the Simulation Model -- 4.3 Simulation Experiments -- 4.3.1 Innovations in a Multidimensional Characteristic Space -- 4.3.2 Markets in-between Homogeneous and Heterogeneous Demand -- 4.3.3 Implications for Innovation Policies -- 4.4 Discussion -- 5 Networks of Heterogeneous Agents -- 5.1 Informal Knowledge Exchange in Firm Networks -- 5.1.1 Introducing Remarks -- 5.1.2 Knowledge Exchange and Network Formation Mechanisms -- 5.1.3 Model Analysis -- 5.2 The Importance of Consumer Networks -- 5.2.1 Introducing Remarks -- 5.2.2 Bounded Rationality of Consumers -- 5.2.3 The Effects of Consumer Networks -- 5.3 Discussion
In: VS research
Matthias Müller makes a case for the particular role of the demand side in research on innovation. Based on a complex agent-based simulation model, he analyzes the versatile mutual relationships between consumers and producers within the innovation process. Instead of oversimplifying the demand side, the book aims to apply important aspects which too often are only applied to the supply side, e.g., the heterogeneity and bounded rationality of economic actors embedded in networks. The results offer a new perspective on the innovation process, proving that the demand side and consumers are important drivers of innovation, which must be included in future research for a full picture. Contents The Role of Consumers in Innovation Economics Evolutionary Economics The New Agent-Based Paradigm in Economics An ABM of Heterogeneous Consumers and Demand Consumer Networks Bounded Morality of Consumers Target Groups Researchers and students in the fields of innovation economics, evolutionary economics, complexity science, and computer simulation Policy making, public administration, and innovation management The Author Matthias Müller conducted his doctoral research at the University of Hohenheim, Germany. He currently works as a postdoctoral researcher in the field of innovation economics.
In: Beiträge zum transnationalen Wirtschaftsrecht 113
In: Religions- und Kulturwissenschaft
In: Soziale Arbeit
In: Europäische Hochschulschriften
In: Reihe 5, Volks- und Betriebswirtschaft 127
In: Freiburger rechtswissenschaftliche Abhandlungen Band.24
In: ProQuest Ebook Central
Cover -- Titel -- Vorwort und Danksagung -- Inhaltsübersicht -- Inhaltsverzeichnis -- Einleitung -- I. Gang der Untersuchung -- II. Methodische Vorüberlegungen -- Teil 1: Der Begriff der Vergeltungsstrafe -- I. Der Begriff der Strafe -- 1. Strafe als freiheitsbeschränkender Zwangsakt: Die Zufügung eines Übels -- 2. Rechtsstrafe und formalisiertes Verfahren -- 3. Der reaktive Charakter der Strafe -- 4. Fazit -- II. Der Begriff der Vergeltung -- 1. Zeitgenössische Verwendung des Vergeltungsbegriffs -- 2. Etymologie des Vergeltungsbegriffs -- 3. Der Vergeltungsbegriff in Abgrenzung zum Begriff der Rache -- III. Die Vergeltungsstrafe als tatproportionale Strafe -- Teil 2: Modelle zur Legitimation der tatproportionalen Strafe -- I. Die Lehre von der Tatproportionalität -- 1. Das zweidimensionale Legitimationsmodell von Andrew von Hirsch -- a) Der empirische Befund - Tadel als konstitutionelle Eigenschaft der Kriminalstrafe -- b) Der Tadel als Sollensgebot - die moralische Funktion des Tadels -- aa) Tadel als Kommunikation mit dem Täter - der Täter als moral agent -- bb) Tadel als Kommunikation mit dem Opfer - die Anerkennung der Verletzung des Opfers -- cc) Tadel als Kommunikation mit Dritten - normativer Grund für rechtstreues Verhalten -- dd) Die moralischen Funktionen des Tadels - Zusammenfassung -- c) Die Legitimation des Proportionalitätsprinzips -- d) Die Legitimation der Übelszufügung - die präventive Dimension der Strafe -- e) Die genauere Beziehung von tadelnder und präventiver Dimension -- f) Das zweidimensionale Legitimationsmodell von Andrew von Hirsch - Zusammenfassung und kritische Würdigung -- aa) Das Verhältnis von Sein und Sollen in von Hirschs Strafbegründung -- bb) Das Verhältnis von ethischen und zweckrationalen Begründungselementen -- cc) Die beschränkte Legitimationskraft des prudential reason.
In: Veröffentlichungen der Historischen Kommission für Pommern Band 051, Teil