Beyond the Resource Curse: Rents and Development
In: The Middle East Economies in Times of Transition, S. 245-258
17 Ergebnisse
Sortierung:
In: The Middle East Economies in Times of Transition, S. 245-258
In: Journal of international affairs, Band 68, Heft 1, S. 95-115
ISSN: 0022-197X
World Affairs Online
In: Combining Economic and Political Development, S. 41-57
Aufgrund der starken Verbindung zwischen schlechten Sanitäranlagen und mehreren Entwicklungsresultaten wie Gesundheit, Armut, ökonomischer Produktivität, Sicherheit und anderem, waren Sanitäranlagen die letzten Jahrzehnte im Fokus von vielen Entwicklungsprojekten und -strategien in der internationalen Entwicklungshilfegemeinschaft. In Bezug auf die Nachhaltigen Entwicklungsziele ist die aktuelle Situation jedoch nicht befriedigend. Es existiert eine große Hürde zur Etablierung solcher Technologien, da neben diversen technologischen Ansätzen zur Lösung des Problems zusätzlich eine komplexe soziale Situation vorliegt. Typischerweise haben die beteiligten Interessensgruppen ihre eigenen Pläne, Ideen, Präferenzen und interne Regelungen, die möglicherweise nicht zu den lokalen Erwartungen und Wirklichkeiten passen. Deshalb ist es wichtig zu verstehen wie die Auswahl der Technologien erfolgt, wie die Organisation zwischen den verschiedenen Akteuren stattfindet, wie die Einrichtung in der jeweiligen Umgebung umgesetzt wird und welchen Herausforderungen die verschiedenen Akteure im Verlauf begegnen. Durch die wahrgenommene Wichtigkeit von Sanitärprojekten in der Entwicklungshilfe haben Nicht-Regierungsorganistationen (NGOs) mehr und mehr die Verantwortung zum Betrieb solcher Anlagen übernommen, wo die Regierungen von Entwicklungsländern zurückgeblieben sind. NGOs sind die bevorzugten Organisationen für aus dem Ausland finanzierte Projekte in diesem Sektor geworden und spielen eine entscheidende Rolle in deren Entwicklung und Realisierung. Durch ausländische Spender finanziert realisieren internationale NGOs (INGOs) Wasser- und Sanitärprojekte mit Hilfe lokaler NGOs, wodurch im Kontext lokaler Regelungen und Gesetze eine facettenreiche Verwaltungsstruktur entsteht. Social Construction of Technology als Leittheorie ermöglicht das Verständnis der Rollen der verschiedenen sozialen Gruppen, ihre Politik und die verschiedenen Bedeutungen, die die Technologie für die Beteiligten hat. Dies liefert einen Einblick in die Art und ...
BASE
In: Journal of historical political economy: JHPE, Band 1, Heft 3, S. 411-446
ISSN: 2693-9304
In: Review of international political economy, Band 27, Heft 3, S. 732-762
ISSN: 1466-4526
In: EAI endorsed transactions on security and safety, S. 172997
ISSN: 2032-9393
In: Modern Asian studies, Band 51, Heft 6, S. 1818-1861
ISSN: 1469-8099
AbstractThis article provides a first systematic mapping of politically influential shrines across Pakistani Punjab by identifying shrine-related families that have directly participated in elections since 1937. One of the earliest entrants in the politics of pre-partition Punjab, shrine elites (pīrs) have shown remarkable persistence in electoral politics post independence. We find striking long-run continuities in the initial configuration of religion, land, and politics fostered during colonial rule and embodied in political shrines. Exploring possible mechanisms of this persistence, we emphasize the role of shifting political alliances, repeated military interventions, marital ties among shrine elites, and preservation of political brokerage. Defined by their privileged 'origins and associations' and organized as a group with a strong sense of solidarity around protecting common interests, the pīrs are a key component of Punjab's power elite, the study of which is central to understanding the genesis and persistence of elites and institutions.
In: World development: the multi-disciplinary international journal devoted to the study and promotion of world development, Band 45, S. 296-313
In: Journal of development economics, Band 90, Heft 2, S. 163-178
ISSN: 0304-3878
World Affairs Online
In: Economic Policy Options for a Prosperous Nigeria, S. 247-274
In: Materials and design, Band 192, S. 108748
ISSN: 1873-4197
This paper offers a novel illustration of the political economy of religion by examining the impact of religious elites on development. We compile a unique database on holy Muslim shrines across Pakistani Punjab and construct a historical panel of literacy spanning over a century (1901–2011). Using the 1977 military takeover as a universal shock that gave control over public goods to politicians, our difference-in-differences analysis shows that areas with a greater concentration of shrines experienced a substantially retarded growth in literacy after the coup. Our results suggest that the increase in average literacy rate would have been higher by 13% in the post-coup period in the absence of shrine influence. We directly address the selection concern that shrines might be situated in areas predisposed to lower literacy expansion. Finally, we argue that the coup devolved control over public goods to local politicians, and shrine elites, being more averse to education since it undermines their power, suppressed its expansion in shrine-dense areas.
BASE
This paper empirically examines the impact of religious shrines on development. Compiling a unique database covering the universe of shrines across Pakistani Punjab, we explore whether the presence of holy Muslim shrines helps to explain regional variation in literacy rates. Our results demonstrate that the presence of shrines adversely affects literacy only in regions where shrine-related families have a direct political influence. Shrines in these regions represent the confluence of three resources—religion, land and politics—that together constitute a powerful structural inequality with potentially adverse consequences for development. We also probe the determinants of political selection, and find that shrines considered important in the British colonial assessment were more likely to select into politics in post-partition Punjab. ; Non-PR ; IFPRI1; CRP2; PSSP ; DSGD; PIM ; CGIAR Research Program on Policies, Institutions, and Markets (PIM)
BASE
In: Journal of development economics, Band 90, Heft 2, S. 163-178
ISSN: 0304-3878