In: Peace and conflict: journal of peace psychology ; the journal of the Society for the Study of Peace, Conflict, and Violence, Peace Psychology Division of the American Psychological Association, Band 23, Heft 1, S. 23-30
Drawing on theory and examples from several different conflict settings, this paper evaluates the potential for 'placemaking' as a post-conflict peacebuilding tool. Theorists of 'place-making' distinguish between a space which is a geographical location and a place which is 'space plus meaning' (Donofrio, 2010, 152). Spaces become places through rhetorical acts of attributing symbolic value to a particular terrain. Placemaking records and revises history and creates and mediates conflicts, shaping identities in the process. The fluid and socially-interactive nature of placemaking suggests a potentially close relationship with the slow, evolving process of peacebuilding. But the nature of place as a repository of memories holds particular challenges for 'post-conflict' peacebuilding. Based on an analysis of official documents, news articles, and interviews conducted by the author with Belfast youth and youth workers, the paper closely examines the Northern Ireland case. In Northern Ireland, many official projects including mural re-imaging, conflict museums, and historical, commercial enterprises, such the Titanic Quarter, reflect a policy of transforming 'contested spaces' and creating 'shared space'. These official interventions are affected by at least two dynamics related to youth: young people possess little official placemaking authority, but they nevertheless seek to colonize and create their own spaces and reinterpret places. While placemaking has significant potential as a peacebuilding strategy, some post-conflict spatial interventions may be associated with old 'ghosts' of territoriality and exclusion, under the guise of liberal peacebuilding. Adapted from the source document.
Gerade in vielen Entwicklungsländern und im Umfeld von Gewaltkonflikten, in denen weder der Staat noch zivilgesellschaftliche Organisationen kulturelle, sportliche oder andere Freizeitaktivitäten anbieten, werden Gleichaltrige zur zentralen Referenzgruppe. Sie helfen beim täglichen Überleben, aber auch beim Sammeln von Erfahrungen und der Herausbildung von Meinungen und Ansichten. Oft basieren solche Gruppen auf der gemeinsamen Erfahrung von Ausgrenzung und Gewalt. Interventionen müssen folglich so angelegt sein, dass sie den komplexen Motivationen für die Beteiligung an Gewalt, den vielfältigen Identitäten und vor allem den Fähigkeiten und Wünschen nach positiven sozialen Rollen Rechnung tragen. Bedeutend ist deshalb, wie Jugendliche ihre Erfahrungen in aktuellen Kontexten verstehen und erklären, wie diese ihre Narrative beeinflussen und wie sie ihre Aktionen und Identitäten reflektieren und schließlich, welche Bedeutung dies für die Arbeit mit Jugendlichen hat. (ICE2).