Ensayos de crítica feminista en nuestra América
In: Feminismos latinoamericanos de otro modo
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In: Feminismos latinoamericanos de otro modo
In: Tabula rasa: revista de humanidades, Heft 38, S. 49-59
ISSN: 2011-2742
Este breve artículo aborda en cuatro temas la forma en como tres imperios (chino, español, y británico) y los distintos procesos de colonización ibéricos y británicos se entrelazaron históricamente. Tomando el método de análisis comparativo en relación de Shu-mei Shih, se analiza brevemente lo siguiente: 1) la historia revisionista antieurocéntrica que suele incluir a Asia, pero excluye a Abya Yala de la historia universal; 2) la exclusión de los imperios ibéricos de las versiones convencionales sobre los imperios y la historia contemporánea universal, incluidas las teorías literarias poscoloniales; 3) la separación artificial de los imperios ibérico y británico y sus colonias en el llamado Nuevo Mundo; y 4) la colonialidad de la democracia o la expulsión de los colonizados del sistema de gobierno.
In: Tapuya: Latin American science, technology and society, Band 1, Heft 1, S. 109-122
ISSN: 2572-9861
In: Feminist studies: FS, Band 43, Heft 3, S. 637-645
ISSN: 2153-3873
In: Gender and politics: the state of the discipline, S. 33-57
In: Gender and politics. The state of the discipline., S. 33-57
Die Autorin betrachtet die Politikwissenschaft und die Gender Studies in Lateinamerika als zwei nicht zusammenhängende Wissenschaftsdisziplinen, die nur durch einen "Schattendialog" und ihre Beziehung zur Kolonialität des Wissens verbunden sind. Sie zeichnet die Entwicklungspfade nach, die beide Disziplinen im Kontext der lateinamerikanischen Hochschulen durchlaufen haben, und diskutiert feministische Forschungsperspektiven an der Schnittstelle von Universität und politischem Aktivismus der Frauenbewegung. Eine Reflexion über die historische Rolle der Hochschule bei der Unterwerfung lokaler Wissensbestände hilft aufzuzeigen, wie diese Institution als privilegierter Ort der Kolonialität von Macht/Wissen die Entwicklung einer kritischen Politikwissenschaft und der Gender Studies behindert hat. Eine dekoloniale Wissensproduktion stellt sich hingegen der Herausforderung, die theoretischen Konzepte in konkreten Zusammenhängen anzuwenden, um einen Beitrag zur Überwindung der Kolonialität zu leisten. Die dekoloniale Option ist in diesem Sinne eine explizit politische, in welcher es nicht ausreicht, nur die theoretischen Inhalte in der akademischen Produktion herauszufordern, sondern auch Form und Ort ihrer Produktion kritisch zu hinterfragen sowie einen geopolitischen Zusammenhang herzustellen. (ICI).
In: Signs: journal of women in culture and society, Band 31, Heft 4, S. 932-939
ISSN: 1545-6943
In: Feminist theory: an international interdisciplinary journal, Band 3, Heft 3, S. 295-314
ISSN: 1741-2773
The article interrogates transnational feminisms as a concept and as a practice. It frames its analysis using contemporary theories of globalization and the older concept of global sisterhood as a backdrop to the concept of transnational feminism. To assess the practical dimension of transnational feminisms, the analysis focuses on women's rights as a human rights movement and the transnationalization of Latin American feminisms. The article suggests that, although transnational feminisms (particularly feminist postcolonial theories) envision themselves in a new frame and see themselves as committed to intersectional analysis and transversal politics, there are important gaps between the intentions (theory, tactics) and outcomes of their theory and practice.
In: Tapuya: Latin American science, technology and society, Band 5, Heft 1
ISSN: 2572-9861
In: The European journal of development research, Band 7, Heft 1, S. 53-76
ISSN: 1743-9728
In: The European journal of development research: journal of the European Association of Development Research and Training Institutes (EADI), Band 7, Heft 1, S. 53-76
ISSN: 0957-8811
Die neoliberalen Strukturanpassungsprogramme der 80er Jahre haben in Lateinamerika eine Klasse der "neuen Armen" zusätzlich zur vorhandenen strukturellen Armut geschaffen. Soziale Nothilfefonds nach dem Vorbild Boliviens (1986) sollten die politische Stabilität auch in Mexiko und in zentralamerikanischen Staaten sichern helfen. (DSE/DÜI)
World Affairs Online
In: Hypatia: a journal of feminist philosophy, Band 37, Heft 3, S. 510-522
ISSN: 1527-2001
AbstractThis article provides a Latin American feminist critique of early decolonial theories focusing on the work of Aníbal Quijano and Enrique Dussel. Although decolonial theorists refer to Chicana feminist scholarship in their work, the work of Latin American feminists is ignored. However, the author argues that Chicana feminist theory cannot stand in for Latin American feminist theory because "lo latinoamericano" gets lost in translation. Latin American feminists must do their own theoretical work. Central to the critique of the use of gender in decolonial theory is an analysis of the social pacts among white capitalists and white working-class men that not only exclude white women but make citizenship and democracy impossible for men and women of color in the metropolis as well as in the colony. By revealing the nexus between gender, race, and democracy, not only is the coloniality of gender apparent, but also the coloniality of democracy.
In: Tabula rasa: revista de humanidades, Heft 38, S. 11-23
ISSN: 2011-2742
El propósito principal de este número especial de Tabula Rasa es expandir el canon descolonial a través de la inclusión de una diversidad de voces en el mundo que apuntan a un descentramiento de Occidente en el terreno ontológico, epistemológico y capitalocénico. La expansión del canon descolonial conlleva no solo pensar en experiencias coloniales que se dan dentro y fuera, antes y después, del colonialismo europeo, sino que requiere de nuestra parte tomar nota de cómo aquellos que piensan fuera del canon descolonial perciben y conciben los discursos de la colonialidad y la descolonialidad que surgen del ámbito latinoamericano. El texto de Shu-mei Shih que abre la discusión es interesante en este sentido porque no solo ofrece una crítica profunda de cómo se ha estudiado el mundo colonial hasta ahora, sobre todo en los intentos de romper con el excepcionalismo europeo desde el punto de vista de la literatura e historia universal, sino que nos demuestra cómo hemos de emprender un estudio del mundo que no caiga en la trampa de sustituir un centro de poder por otro.
In: Politische Vierteljahresschrift: PVS : German political science quarterly, Band 63, Heft 4, S. 703-728
ISSN: 1862-2860
In: Dialektik der Be-Hinderung