Alain Locke and the visual arts
In: Richard D. Cohen lectures on African & African American art
10 Ergebnisse
Sortierung:
In: Richard D. Cohen lectures on African & African American art
In: Annotating art's histories
In: cross-cultural perspectives in the visual arts
Unmapped trajectories: early sculpture and architecture of a 'Nigerian' modernity / Ikem Stanley Okoye -- The turn of the primitive: modernism, the stranger and the indigenous artist / Ruth B. Phillips -- Aboriginal modernism in central Australia / Ian McLean -- The artifice of modern(ist) art history / Steven Mansbach -- Diaspora aesthetics: exploring the African diaspora in the works of Aaron Douglas, Jacob Lawrence and Jean-Michel Basquiat / Sieglinde Lemke -- Adrian Piper, 1969-1975: exiled on main street / Kobena Mercer -- Proximity and distance: black British art through the lens of exile / Amna Malik -- Diaspora, trauma and the poetics of remembrance / Jean Fisher
In: Small axe: a journal of criticism, Band 19, Heft 1, S. 78-87
ISSN: 1534-6714
In: Nka Journal of Contemporary African Art, Band 2013, Heft 33, S. 80-91
The hybrid combination of human and animal lies at the heart of the figurative vocabulary through which Jane Alexander's sculptural tableaux summon us into the imaginative domain of the "humanimal"—a domain where the boundaries by which religion, philosophy and science have separated men, gods and beasts are torn apart, and where the rules and conventions that ordinarily seek to impose order over our world take a tumble. Alexander's poetic monsters eat away at the rigid polarity of "self" and "other" in colonial discourse by revisiting the ontological boundary between human and animal that during Enlightenment thought was metaphorically converted into an intrahuman distinction of insurmountable differences among diverse "races." If her achievement is remarkable for the quiet way its terrible and horrifying content is put forward without judgment or finger-pointing, it is all the more unique in the optimism it invests in the monstrous and grotesque as "imaginative universals" of the fragile human soul.
In: Small axe: a journal of criticism, Band 16, Heft 2, S. 213-227
ISSN: 1534-6714
In: The international journal of social psychiatry, Band 30, Heft 1-2, S. 22-27
ISSN: 1741-2854
In: suhrkamp taschenbuch wissenschaft 2410
In diesem posthum veröffentlichten Buch über das verhängnisvolle Dreieck von Rasse, Ethnie und Nation zeichnet der große Soziologe Stuart Hall nach, wie unterdrückte Minderheiten neue Repräsentationsformen von kultureller Identität durchzusetzen begannen – und wie sich dagegen immer wieder Widerstand formierte. Ausgehend von den Kämpfen und begrifflichen Neudefinitionen, die im 20. Jahrhundert von der schwarzen Bürgerrechtsbewegung und von Migrantinnen und Migranten in westlichen Gesellschaften durchgesetzt wurden, zeigt Hall, wie Identitäten und Vorurteile im Medium der Sprache transformiert werden können. So entstehen immer wieder neue Anstöße, um den Bedrohungen des Fundamentalismus und des Nationalismus zu begegnen. Ein Grund zur Hoffnung.