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Working parents in Sweden: transformation in gender roles and public policies in Sweden
In: Adamantine studies on the individual in society 2
In: Life course studies
Unequal Time: Gender, Class, and Family in Employment Schedules. By Dan Clawson and Naomi Gerstel. New York: Russell Sage, 2014. Pp. xvi+324. $35.00 (paper)
In: The American journal of sociology, Band 121, Heft 3, S. 985-987
ISSN: 1537-5390
Technology, Culture, Family: Influences on Home Life. By Elizabeth B. Silva. New York: Palgrave Macmillan, 2010. Pp. xii+225. $85.00
In: The American journal of sociology, Band 116, Heft 6, S. 2027-2029
ISSN: 1537-5390
Redefining Retirement
In: Contexts / American Sociological Association: understanding people in their social worlds, Band 9, Heft 1, S. 86-86
ISSN: 1537-6052
If married women's movement into the workforce was the labor market story of the 20th century, the aging workforce and growing retired force will be the story of the early 21st. But everything we think we know about retirement is wrong. Indeed, one thing I know is that retirement as we know it is unraveling.
From "work-family" to the "gendered life course" and "fit": Five challenges to the field
This paper introduces the concepts of the gendered life course and life-course fit in order to provide a broader, dynamic, and contextual perspective on the match or mismatch characterizing the social environments confronting workers, their families, and their communities. It summarizes five challenges confronting scholars of community, work, family, and policy: (1) updating outdated concepts and categories; (2) incorporating the gendered life course and family strategies to improve fit; (3) recognizing social change; (4) seeking work-time policy transformation, not simply assimilation or accommodation; and (5) focusing on prevention. In doing so, it provides a very brief history of the workfamily intersection from a US vantage point, along with an overview of organizational response by employers to the work-family conundrum. There is a growing recognition that a sense of fit or misfit in terms of rising temporal demands, limited temporal resources and outdated work-hour constraints on workers and families has become a public health issue. The next step is for employers and policy makers to break open the time clocks around paid work - the tacit, taken-for-granted beliefs, rules and regulations about the time and timing of work days, work weeks, work years, and work lives. ; Dieser Beitrag stellt die Konzepte des geschlechtsspezifischen Lebenslaufs und der Lebenslaufanpassung vor. Hiermit soll ein breiterer, dynamischer und kontextbezogener Blick geworfen werden auf das Zusammenspiel bzw. Ungleichgewicht des jeweiligen sozialen Umfelds der Arbeitnehmer/innen, ihrer Familien und Gemeinschaften. Fünf Herausforderungen, mit denen Sozialwissenschaftler/innen konfrontiert sind, werden in diesem Beitrag zusammengefasst: (1) Aktualisierung überholter Konzepte und Kategorien, (2) bessere Vereinbarkeit des geschlechtsspezifischen Lebenslaufs mit Familienstrategien, (3) Anerkennung des sozialen Wandels, (4) Suche nach Arbeitszeittransformation im Sinne von Weiterentwicklung und (5) Fokus auf Prävention. Hiermit soll - aus US-amerikanischer Perspektive - ein knapper Überblick über die historische Entwicklung der Schnittstellen zwischen Arbeit und Familie gegeben werden. Ebenfalls wird ein Überblick über die Resonanz der Unternehmensseite hinsichtlich der Organisation des Arbeit-Familien-Komplexes geboten. Es gibt ein gestiegenes Bewusstsein dafür, dass das (Nicht-)Passen aufgrund erhöhter Zeitanforderungen bei gleichzeitig begrenzten Zeitressourcen und überholten Arbeitszeitzwängen der Arbeitnehmer/innen und Familien zunehmend auch eine Frage der Gesundheit der Bevölkerung ist. Der nächste Schritt für Unternehmen und Politik wird sein, die rigiden Zeitkorsetts der bezahlten Arbeit aufzubrechen. Dies bedeutet, die stillschweigenden, für selbstverständlich erachteten Haltungen, Regeln und Regulierungen bezüglich Zeit und ihrer Bemessung für Arbeitstage, -wochen, -jahre und das ganze Arbeitsleben auf den Prüfstand zu stellen.
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Bronfenbrenner in context and in motion
Urie Bronfenbrenner's contributions to the understanding of human development span the multilayered contexts he himself identified. He succeeded in reframing the study of development, from an exclusive focus on the decontextualized individual to viewing developing persons in dynamic transaction with the multiple, nested layers of the (changing) environments in which they are embedded. He has been equally influential in moving scholarship in the social sciences beyond the false dichotomy differentiating 'basic' from 'applied' research, as well as the artificial divides between science and social policy. Urie's greatest contribution is this: He transformed the way all of us - scholars, parents, teachers, policy makers - study, conceptualize, write about, and seek to enhance human development. His theories and concepts have been usefully employed by scholars located within and/or working across a wide range of societal, disciplinary, substantive, and age-graded boundaries. (DIPF/Orig.) ; Urie Bronfenbrenners Beitrag die menschliche Entwicklung zu verstehen, umfasst den mehrschichtigen Kontext, der durch ihn selbst gekennzeichnet wurde. Es gelang ihm die Untersuchung der Entwicklung von einem außergewöhnlichen Blickwinkel aus neu zu entwerfen: die Analyse die sich entwickelnder Personen in ihrer dynamischen Beziehung mit den vielfältigen ineinander geschachtelten (und sich verändernden) Umgebungen, in denen sie eingebunden sind. Er hat ebenso maßgeblich dazu beigetragen, die Wissenschaftsgemeinschaft in den Sozialwissenschaften dahingehend zu beeinflussen, die falsche Dichotomie von 'einfacher' und 'angewandter' Forschung zu überwinden, genauso wie die künstliche Trennung zwischen Wissenschaft und Sozialpolitik. Uries größter Beitrag ist, dass er die Denkweise von uns allen - Wissenschaftlern, Eltern, Lehrern und Verantwortlichen in der Politik - veränderte, die Art und Weise wie die menschliche Entwicklung zu untersuchen, begrifflich gedacht, darüber zu schreiben und zu verbessern sei. Seine Theorien und Konzepte wurden von Wissenschaftlern nutzbringend angewendet, die sowohl innerhalb ihrer Grenzen als auch über diese gesellschaftlichen, disziplinären, substanziellen und altersgestuften Grenzen hinaus arbeiten. (DIPF/Orig.)
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Book Review
In: Administrative science quarterly: ASQ, Band 46, Heft 3, S. 566-567
ISSN: 1930-3815
Constructing a Life Course
In: Marriage & family review, Band 30, Heft 4, S. 97-109
ISSN: 1540-9635
Finding Time: How Corporations, Individuals, and Families Can Benefit from New Work Practices
In: Administrative science quarterly: ASQ ; dedicated to advancing the understanding of administration through empirical investigation and theoretical analysis, Band 46, Heft 3, S. 566-567
ISSN: 0001-8392
Child Care and Corporate Productivity: Resolving Family/Work Conflicts
In: Administrative science quarterly: ASQ ; dedicated to advancing the understanding of administration through empirical investigation and theoretical analysis, Band 32, Heft 3, S. 469-471
ISSN: 0001-8392
Hilda Scott, Sweden's 'Right to be Human'. Sex-Role Equality: The Goal and the Reality. Armonk, New York: M.E. Sharp, 1982, 190pp., $17.50
In: Economic and industrial democracy, Band 4, Heft 1, S. 121-124
ISSN: 1461-7099
Sweden's 'Right to be Human' -- Sex-Role Equality: The Goal and the Reality
In: Economic and industrial democracy: EID ; an international journal, Band 4, Heft 1, S. 121-124
ISSN: 0143-831X