Cities for a small continent. International handbook of city recovery
In: Community development journal, Band 52, Heft 4, S. 730-733
ISSN: 1468-2656
11 Ergebnisse
Sortierung:
In: Community development journal, Band 52, Heft 4, S. 730-733
ISSN: 1468-2656
In: Politische Ökologie, Band 33, Heft 142, S. 46-52
"Politik, Stadtmarketing und Unternehmen propagieren derzeit begeistert das Konzept der 'intelligenten' Stadtentwicklung. Ob die Smart Citys es schaffen, dem Klimawandel oder der Ressourcenknappheit allein durch technologische Aufrüstung die Stirn zu bieten, bleibt allerdings fraglich." (Autorenreferat)
In: Urban affairs review, Band 50, Heft 2, S. 303-305
ISSN: 1552-8332
Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich. ; This publication is with permission of the rights owner freely accessible due to an Alliance licence and a national licence (funded by the DFG, German Research Foundation) respectively. ; Urban cultural policy is one of those elusive terms for which there seems to be no definitive definition. An understanding of what urban cultural policy is and does is not only made ambiguous by the complex character of the notion of culture itself but also by the fact that it is often difficult to demarcate cultural policy as a distinct policy domain. Cultural policy's boundaries cannot simply be set as the actions implemented by a particular agency or department, and approaches to – and understandings of – cultural policy vary markedly in different countries and contexts.
BASE
In: Zeithistorische Forschungen: Studies in contemporary history : ZF, Band 4, Heft 3, S. 456-460
ISSN: 1612-6041
Als die im April 2006 mit 89 Jahren verstorbene Stadtforscherin Jane Jacobs im Oktober 2004 für einen letzten Vortrag in ihre ehemalige Heimatstadt New York zurückkehrte, bereitete ihr das Publikum einen großen Empfang. Fast die gesamte Urbanisten- und Planungsprominenz der Stadt war erschienen und feierte die 1968 nach Kanada ausgewanderte "Grande Dame" der nordamerikanischen Stadtforschung mit stehenden Ovationen. Einer Einladung des New Yorker City Colleges folgend, war sie gekommen, um die Auftaktrede für eine neue Vorlesungsreihe zu Ehren Lewis Mumfords zu halten, der an dem besagten College im Norden Manhattans studiert hatte. Es war, als schlösse sich ein Kreis: Jacobs' Karriere hatte 1961 mit der Publikation ihres Erstlingswerks "Death and Life of Great American Cities" in New York ihren Anfang genommen; der Inhalt dieses Buchs verwickelte sie dann in einen Jahre andauernden Streit mit Mumford. Am Ende ihres Schaffens angelangt, entschied sie sich als erste Referentin der zu Mumfords Ehren eingerichteten Vorlesungsreihe, in New York ihren alten Gegenspieler zu würdigen. Bedeutungsschwer war Jacobs' Auftritt aber auch deshalb, weil er zum Ausdruck brachte, wie sehr sich das Verhältnis zwischen der Planungskritikerin Jacobs und der planenden Zunft in den USA über die Jahrzehnte geändert hatte. Zu Beginn ihrer Karriere wegen ihrer mangelnden akademischen Ausbildung in der von Männern dominierten Profession noch als "Hausfrau" belächelt, stieg Jacobs innerhalb weniger Jahre zu einer der meistbeachteten Persönlichkeiten der amerikanischen Stadtforschung auf. Jacobs' Bedeutung als Kritikerin modernistischer Planungsexzesse und Mitbegründerin eines neuen Verständnisses städtischer Entwicklung und Planung ist Grund genug, sich ihres ersten und wohl wichtigsten Werks erneut zu widmen - dem Essay "Death and Life of Great American Cities", der in einem deutschen Nachruf auf Jacobs als "urbanistische Bibel des späten 20. Jahrhunderts" bezeichnet wurde.
In: The Berlin Reader
In: Contemporary geographies of leisure, tourism and mobility
In: Journal of urban affairs, S. 1-24
ISSN: 1467-9906
In: International journal of urban and regional research, Band 37, Heft 5, S. 1816-1838
ISSN: 1468-2427
In: International journal of urban and regional research: IJURR, Band 37, Heft 5, S. 1816-1838
ISSN: 0309-1317
In: International journal of urban and regional research, Band 37, Heft 5, S. 1816-1838
ISSN: 1468-2427
AbstractIn cities across the globe there is mounting evidence of growing mobilization by members of the so‐called 'creative class' in urban social movements, defending particular urban spaces and influencing urban development. This essay discusses the meaning of such developments with reference to the hypothesis made by David Harvey inSpaces of Capitalabout the increasing mobilization of cultural producers in oppositional movements in an era of wholesale instrumentalization of culture and 'creativity' in contemporary processes of capitalist urbanization. After briefly reviewing recent scholarly contributions on the transformations of urban social movements, as well as Harvey's hypothesis about the potential role of cultural producers in mobilizations for the construction of 'spaces of hope', the essay describes two specific urban protests that have occurred in Berlin and Hamburg in recent years: the fight for Berlin's waterfront in the Media Spree area, and the conflict centred on the Gängeviertel in Hamburg. In both protests artists, cultural producers and creative milieux have played a prominent role. The essay analyses the composition, agenda, contribution and contradictions of the coalitions behind the protests, discussing whether such movements represent the seeds of new types of coalitions with a wide‐ranging agenda for urban change. The essay finally proposes a future research agenda on the role of artists, cultural producers and the 'creative class' in urban social movements across the globe.RésuméDans les villes à travers le monde, on constate une mobilisation croissante des membres de la classe dite 'créative' dans des mouvements sociaux urbains afin de défendre certains espaces de la ville ou d'influencer l'urbanisme. La signification de ces évolutions est analysée en référence à l'hypothèse qu'a formulée David Harvey dansSpaces of Capitalsur la mobilisation accrue des producteurs culturels dans des mouvements contestataire à l'ère de l'instrumentalisation massive de la culture et de la 'créativité' dans les processus contemporains d'urbanisation capitaliste. Après une courte étude des récentes contributions sur les transformations des mouvements sociaux urbains et de l'hypothèse d'Harvey sur le rôle potentiel des producteurs culturels dans les mobilisations en vue d'élaborer des 'espaces d'espoir', deux contestations urbaines qui ont eu lieu ces dernières années à Berlin et Hambourg sont présentées: le combat pour les quais de Berlin dans le projet Media Spree et le conflit centré sur le Gängeviertel hambourgeois. Dans les deux cas, artistes, producteurs culturels et milieux créatifs ont joué un rôle déterminant. Cet essai analyse la composition, le programme, la contribution et les contradictions des coalitions qui soutiennent les contestations, tout en cherchant à savoir si ces mouvements sont les germes de nouveaux types de coalitions dont l'agenda se diversifie en faveur du changement urbain. Pour finir, un programme de recherches est proposé sur le rôle des artistes, des producteurs culturels et de la 'classe créative' dans les mouvements sociaux urbains à travers le monde.