Anschlusskommunikation in der Netzwerköffentlichkeit: ein inhalts- und netzwerkanalytischer Vergleich der Kommunikation im "Social Web" zum G8-Gipfel von Heiligendamm
In: Schriftenreihe Aktuell. Studien zum Journalismus 4
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In: Schriftenreihe Aktuell. Studien zum Journalismus 4
In: Zeitschrift für Politikwissenschaft: ZPol = Journal of political science, Band 30, Heft 2, S. 241-259
ISSN: 2366-2638
ZusammenfassungAuf Twitter sind viele Journalisten mit persönlichen Accounts präsent und damit ein potenzieller Interaktionspartner für das Publikum. Untersuchungen aktiver Twitterer zeigen, dass auf der Netzwerkplattform politisch interessierte, persönlichkeitsstarke Nutzer interagieren, die sich vom Durchschnitt typischer Internetnutzer unterscheiden. Nachrichtenjournalisten berichten über negative Erfahrungen im direkten Publikumskontakt auf Twitter. Anders als bei Nutzerkommentaren auf Nachrichtenseiten sind öffentliche Anschriebe und Kontakte zu Journalisten auch unabhängig von einem Beitrag möglich. Zu diesem Phänomen existieren bislang jedoch kaum Studien. Über ein Tracking der Anschriebe wird daher erstens untersucht, wie häufig Politikjournalisten 2017 überhaupt in Tweets erwähnt wurden. Zweitens wurden die Nutzer befragt, die die Journalisten angeschrieben haben. Eine Nutzergruppe aus mehreren zehntausend Accounts nimmt Adressierungen vor. Die Erwähnungen verteilen sich unter den Journalisten ungleich. Die Nutzung von Blogs als alternative Informationsquelle und starke politische Orientierungen erklären das Vorkommen häufiger Interaktionen. Als Hauptmotivationen für Interaktionen zeigen sich das Bedürfnis nach eigener Meinungsäußerung und Kritik sowie das Weitergeben von neuen Informationen und Feedback an Journalisten. Sind diese Motivationen ausgeprägt, tendieren die Nutzer eher zu häufigen Interaktionen.
In: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung, Band 62, Heft 3, S. 353-355
ISSN: 1862-2569
In: Schriftenreihe Aktuell. Studien zum Journalismus 4
Der Band zeichnet den durch das Internet ausgelösten Medien- und Öffentlichkeitswandel theoretisch nach. Das Herzstück der interdisziplinär angelegten Analyse bilden die sich herausbildenden Vermittlungsstrukturen in der Netzwerköffentlichkeit. Dabei wird das Verhältnis zwischen partizipativen und professionell-journalistischen Medienangeboten auch empirisch untersucht. "Anschlusskommunikation" ist in dieser Beziehung mehr als nur eine vernetzte Form von Konversation: Sie bildet die zentrale Voraussetzung für die Sichtbarkeit und das soziale Filtern von Informationen im Social Web. Doch welche Dynamik und Offenheit weisen die über sie erzeugten Netzwerke auf? Wie vielfältig sind die Vermittlungsleistungen im Rahmen der Selektion von Medieninhalten? Wie lassen sich die Nutzer beschreiben, die Inhalte auswählen, kommentieren und verlinken? Diesen Fragen geht der Autor mit einer innovativen Methodenkombination aus Inhalts- und Netzwerkanalyse nach
In: Aktuell. Studien zum Journalismus 4
Abstract AbstractDer Band zeichnet den durch das Internet ausgelösten Medien- und Öffentlichkeitswandel theoretisch nach. Das Herzstück der interdisziplinär angelegten Analyse bilden die sich herausbildenden Vermittlungsstrukturen in der Netzwerköffentlichkeit. Dabei wird das Verhältnis zwischen partizipativen und professionell-journalistischen Medienangeboten auch empirisch untersucht. "Anschlusskommunikation" ist in dieser Beziehung mehr als nur eine vernetzte Form von Konversation: Sie bildet die zentrale Voraussetzung für die Sichtbarkeit und das soziale Filtern von Informationen im Social Web. Doch welche Dynamik und Offenheit weisen die über sie erzeugten Netzwerke auf? Wie vielfältig sind die Vermittlungsleistungen im Rahmen der Selektion von Medieninhalten? Wie lassen sich die Nutzer beschreiben, die Inhalte auswählen, kommentieren und verlinken? Diesen Fragen geht der Autor mit einer innovativen Methodenkombination aus Inhalts- und Netzwerkanalyse nach
In: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung, Band 53, Heft 1, S. 146-147
ISSN: 1862-2569
In: Media and Communication, Band 10, Heft 3, S. 1-4
The emergence of the Hybrid Media System (Chadwick, 2017) has changed the actor constellations between political journalism, active members of the audience, and sources. How journalism responds to activism, pressure from politics, and emerging forms of connective action around news events is an important theme in journalism research. This thematic issue brings together seven articles that look at these developments from different angles in a rapidly changing communication ecosystem. The focus is on journalistic authority and legitimacy, journalism and interpretive communities, and changes concerning journalistic roles and practices.
Social media use is now commonplace across journalism, in spite of lingering unease about the impact the networked, real-time logic of leading social media platforms may have on the quality of journalistic coverage. As a result, distinct journalistic voices are forced to compete more directly with experts, commentators, sources, and other stakeholders within the same space. Such shifting power relations may be observed also in the interactions between political journalists and their audiences on major social media platforms. This article therefore pursues a cross-national comparison of interactions between political journalists and their audiences on Twitter in Germany and Australia, documenting how the differences in the status of Twitter in each country's media environment manifest in activities and network interactions. In each country, we observed Twitter interactions around the national parliamentary press corps (the Bundespressekonferenz and the Federal Press Gallery), gathering all public tweets by and directed at the journalists' accounts during 2017. We examine overall activity and engagement patterns and highlight significant differences between the two national groups; and we conduct further network analysis to examine the prevalent connections and engagement between press corps journalists themselves, and between journalists, their audiences, and other interlocutors on Twitter. New structures of information flows, of influence, and thus ultimately of power relations become evident in this analysis.
BASE
In: Media and Communication, Band 7, Heft 1, S. 198-212
Social media use is now commonplace across journalism, in spite of lingering unease about the impact the networked, real-time logic of leading social media platforms may have on the quality of journalistic coverage. As a result, distinct journalistic voices are forced to compete more directly with experts, commentators, sources, and other stakeholders within the same space. Such shifting power relations may be observed also in the interactions between political journalists and their audiences on major social media platforms. This article therefore pursues a cross-national comparison of interactions between political journalists and their audiences on Twitter in Germany and Australia, documenting how the differences in the status of Twitter in each country's media environment manifest in activities and network interactions. In each country, we observed Twitter interactions around the national parliamentary press corps (the Bundespressekonferenz and the Federal Press Gallery), gathering all public tweets by and directed at the journalists' accounts during 2017. We examine overall activity and engagement patterns and highlight significant differences between the two national groups; and we conduct further network analysis to examine the prevalent connections and engagement between press corps journalists themselves, and between journalists, their audiences, and other interlocutors on Twitter. New structures of information flows, of influence, and thus ultimately of power relations become evident in this analysis.
In: Social media + society, Band 2, Heft 1, S. 205630511662888
ISSN: 2056-3051
This article examines how Members of the German Bundestag (MdBs) used Twitter in the context of the country's 2013 federal elections. In particular, we explore the dynamics in the MdBs' use of Twitter during different periods of the electoral term: How do the tweeting habits of MdBs differ by party before and during the election campaign in (a) public versus personal communication and (b) campaign versus policy messages? How are the selection of interaction partners, centralization on leading actors, and reciprocity of the MdBs' Twitter networks affected by election campaigning? We address these questions by conducting a content analysis combined with a network analysis of interaction patterns. The comparative application of both methods explains the differences of MdBs' networks. The comparison clearly exhibits election campaign-driven changes related to the amount of activity and the character of tweeted messages. During the campaign period, MdBs' tweets clearly discussed specific policies less than before. Tweeting about one's personal life occurred also less frequently in the final campaign stage. Instead, the MdBs mainly complement other forms of election campaigning through a vivid metacommunication on campaign developments. Network relations reflect these variations and were less often reciprocated in proximity to the election and showed a higher degree of group homophily. We also found a substantial representation of print and broadcast media actors in the examined @reply networks. It is likely that these interactions and conversations with journalists are part of an MdB's individual performance of "news management."
In: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung, Band 65, Heft 1, S. 41-61
ISSN: 1862-2569
In: The international journal of press, politics, Band 28, Heft 1, S. 257-277
ISSN: 1940-1620
Research has provided few findings on the patterns of communication and interaction between political and media actors in social media and how these interactions have evolved. The present study analyzes how journalists registered in the German Federal Press Conference interact with members of the German Bundestag (member of parliament) on Twitter and what type of content they exchange with each other. Based on two time periods (2016, 2020), the communicative practices and the patterns of interactions are examined. New insights into the conversational structure are generated through a combination of content and network analysis. The results indicate a trend in the use of Twitter among the actors as a political opinion medium. While the dissemination of opinions among politicians remains stable, journalists use Twitter interactions more to express a subjective and critical view and less for news coverage over time. Furthermore, the analysis notes that journalists generally comment in negative terms on the parties, except for the Greens. To some extent, the results indicate that the usual journalistic norms of objectivity and balance do not apply for interactions in the Twittersphere. To evaluate whether this pattern also applies to other countries, more comparative investigations in the domain of media–politics interactions on Twitter are needed.