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God's Brigands: People, Party, and Sect in Flavius Josephus'sBellum Judaicum
In: The review of politics, Band 85, Heft 2, S. 225-240
ISSN: 1748-6858
AbstractRenowned as a historian, Flavius Josephus enjoys little reputation as a political thinker. As heir to the classical historical tradition of Thucydides, however, considerations of the regime remained primary for him. All the more so given his most important task not inherited from them: the defense of the Jewish law and people against their pagan detractors. Josephus defended the law as having specified the best political regime (which he called "theocracy" but by which he meant a rigorous natural aristocracy). He defended the people as faithful to that law and as innocent of the terrible excesses of the great uprising of 66 CE. In so doing he was compelled to confront a phenomenon unknown to his classical predecessors: a politics not of class divisions but of sectarian ones. His response to it uncannily anticipated features of the modern (post-Machiavellian) reinterpretation of politics in terms of "peoples" and "elites."
Thucydides on Politics: Back to the Present, written by Geoffrey Hawthorn
In: Polis: the journal for ancient greek political thought, Band 33, Heft 1, S. 173-178
ISSN: 2051-2996
Thucydides on Politics: Back to the Present, written by Geoffrey Hawthorn
In: Polis: the journal of ancient Greek political thought, Band 33, Heft 1, S. 173-178
ISSN: 0142-257X
Arms and the Humanitarian
In: Journal of democracy, Band 20, Heft 3, S. 168-171
ISSN: 1086-3214
Mitleid: wie ein Gefühl zu einer Tugend wurde
In: Merkur: deutsche Zeitschrift für europäisches Denken, Band 63, Heft 1, S. 1-9
ISSN: 2510-4179
Der Autor diskutiert zunächst die Rolle des Mitleids bei den antiken Denkern und im Christentum und zeigt, dass die Entstehung des Mitleids im 18. Jahrhundert ein wesentlicher Aspekt des frühneuzeitlichen Naturalismus war. Hinsichtlich der Frage, wie aus diesem menschlichen Mitgefühl eine Tugend wurde und in welcher Weise der moralische Realismus die Bedeutung des Mitleids förderte, stellt er die These auf, dass das Mitleid nicht einfach als Resultat eines spontanen Zusammenspiels sozialer Kräfte entstand. Es stellte vielmehr ein intellektuelles Projekt im 18. Jahrhundert dar, das zahlreiche bedeutende Denker jener Zeit in Angriff genommen hatten. Was das Mitgefühl für die Antike war (natürlich und diesseitig-irdisch, aber keine Tugend) und Nächstenliebe für die Christen (eine Tugend, aber übernatürlich und jenseitig), wurde in ihren Händen zu Mitleid (natürlich, diesseitig-irdisch). Der Autor reflektiert die Bedeutung des Mitleids vor allem bei den Philosophen Montesquieu, Rousseau, Tocqueville, Kant, Spinoza und Nietzsche. (ICI)
Freedom's Battle: The Origins of Humanitarian Intervention
In: Journal of democracy, Band 20, Heft 3, S. 168-171
ISSN: 1045-5736
Arms and the Humanitarian
In: Journal of democracy, Band 20, Heft 3, S. 168-170
ISSN: 1045-5736
Democracy contra Politics
In: Journal of democracy, Band 18, Heft 3, S. 171-175
ISSN: 1086-3214
Democracy contra Politics
In: Journal of democracy, Band 18, Heft 3, S. 171-174
ISSN: 1045-5736
A World Beyond Politics? A Defense of the Nation-State (Marc LePain's Tr)
In: Journal of democracy, Band 18, Heft 3, S. 171-175
ISSN: 1045-5736
Which Rights Should Be Universal?
In: Perspectives on politics, Band 4, Heft 1
ISSN: 1541-0986
HUMANITARIAN MILITARY INTERVENTION: WARS FOR THE END OF HISTORY?
In: Social philosophy & policy, Band 23, Heft 1, S. 196
ISSN: 1471-6437
BOOK REVIEWS: POLITICAL THEORY: William J. Talbott, Which Rights Should Be Universal?
In: Perspectives on politics: a political science public sphere, Band 4, Heft 1, S. 173
ISSN: 1537-5927
Which Rights Should Be Universal?
In: Perspectives on politics: a political science public sphere, Band 4, Heft 1, S. 173-174
ISSN: 1537-5927