Mit Nachdruck verfolgt die Weltgesundheitsorganisation (WHO) das Ziel, weltweit den Tabakkonsum durch Kontrollmaßnahmen zu reduzieren, damit der drohende Anstieg der Mortalität von jährlich 4 Millionen tabakassoziierten Todesfällen im Jahr 2000 auf vermutete 10 Millionen im Jahr 2020 unterbleibt. Die WHO empfiehlt insbesondere wirtschafts- und gesundheitspolitische Maßnahmen, an erster Stelle Steuererhöhungen für Tabakwaren, Maßnahmen gegen Schmuggel, Verbot der direkten und indirekten Werbung, Verkaufsverbot an Kinder und Jugendliche,
Nichtraucherschutz am Arbeitsplatz und in öffentlichen Einrichtungen und Regelungen zu Produktinhalt
und Verpackung. Die Empfehlungen stehen im Kontrast zur deutschen Wirklichkeit.
<span class="fett">Fragestellung:</span> Die wichtigste Maßnahme zur Senkung der tabakbedingten Todesfälle in den nächsten zwei Jahrzehnten ist die Reduktion der aktuellen Raucherprävalenz durch Bereitstellung wirksamer Ausstiegs angebote. Verbindliche Qualitätsstandards für die Entwicklung, das Angebot und die Vermittlung geeigneter Behandlungen existieren bislang nicht. </p><p> <span class="fett">Methodik:</span> Auf der Basis aktueller Leitlinienempfehlungen u. a. der Deutschen Gesellschaft für Suchtforschung und Suchttherapie (DG-Sucht) und der Deutschen Gesellschaft für Psychiatrie, Psychotherapie und Nervenheilkunde (DGPPN) werden Standards für die Konzeption von Raucherbehandlungen entwickelt. </p><p> <span class="fett">Ergebnisse:</span> Ein Bedarf für die Qualitätssicherung ergibt sich für motivierende Kurzinterventionen, medikamentöse Unterstützungen und verhaltenstherapeutisch orientierte Behandlungen. Die Therapie der Tabakabhängigkeit erfordert wissenschaftlich fundierte, effektive, wirtschaftliche und durch qualifizierte Anbieter vermittelte Angebote. </p><p> <span class="fett">Schlussfolgerungen:</span> Die Qualitätsmerkmale sollten eine akzeptierte und verbindliche Grundlage für die Anerkennung von Entwöhnungsprogrammen durch Leistungsträger und Anbieter im Gesundheitswesen sein.
Tabakkonsum tötet: Jedes Jahr sterben in Deutschland etwa 110.000 Menschen an den Folgen des Rauchens. Raucher büßen durchschnittlich über 10 Jahre ihrer Lebenserwartung ein. Der Tabakatlas Deutschland gibt erstmals einen umfassenden Überblick über Tabakprodukte und ihre Eigenschaften, über die regionalen Unterschiede des Tabakkonsums in Deutschland und die daraus resultierenden regional unterschiedlich hohen Zahlen tabakbedingter Todesfälle, über die Belastungen und Folgen des Passivrauchens, die Kosten des Rauchens sowie wirtschaftliche und gesellschaftliche Aspekte von Tabakanbau und Tabakindustrie. Zusätzlich zeigt er wirksame Maßnahmen zur Verringerung des Tabakkonsums auf, wie sie im WHO-Tabakrahmenabkommen vereinbart wurden. Anschauliche Karten und Graphiken sowie kurze, prägnante Texte gewährleisten einen schnellen Einblick. Der Tabakatlas ist ein übersichtliches Handbuch für politische Entscheidungsträger und Verantwortliche in den Institutionen des Bundes und der Länder, Journalisten und Angehörige aller Gesundheitsberufe.
Zugriffsoptionen:
Die folgenden Links führen aus den jeweiligen lokalen Bibliotheken zum Volltext:
In: Mons , U , Nagelhout , G E , Guignard , R , McNeill , A , van den Putte , B , Willemsen , M C , Brenner , H , Pötschke-Langer , M & Breitling , L P 2012 , ' Comprehensive smoke-free policies attract more support from smokers in Europe than partial policies ' European Journal of Public Health , vol 22 , no. Suppl 1 , N/A , pp. 10-16 . DOI:10.1093/eurpub/ckr202
Background: Support for smoke-free policies increases over time and particularly after implementation of the policy. In this study we examined whether the comprehensiveness of such policies moderates the effect on support among smokers. Methods: We analysed two waves (pre- and post-smoke-free legislation) of the International Tobacco Control (ITC) surveys in France, Germany, and the Netherlands, and two pre-legislation waves of the ITC surveys in UK as control. Of 6,903 baseline smokers, 4,945 (71.6%) could be followed up and were included in the analyses. Generalised Estimating Equations (GEE) were used to compare changes in support from pre- to post-legislation to the secular trend in the control country. Multiple logistic regression models were employed to identify predictors of individual change in support. Findings: In France, the comprehensive smoking ban was associated with sharp increases in support for a total smoking ban in drinking establishments and restaurants that were above secular trends. In Germany and the Netherlands, where smoke-free policies and compliance are especially deficient in drinking establishments, only support for a total smoking ban in restaurants increased above the secular trend. Notable prospective predictors of becoming supportive of smoking bans in these countries were higher awareness of cigarette smoke being dangerous to others and weekly visiting of restaurants. Conclusions: Our findings suggest that smoke-free policies have the potential to improve support once the policy is in place. This effect seems to be most pronounced with comprehensive smoking bans, which thus might be the most valid option for policy-makers despite their potential for creating controversy and resistance in the beginning.
<b><i>Introduction:</i></b> In addition to the prevention of tobacco consumption, the establishment and assurance of high-quality treatment for harmful use and dependence on tobacco products remains an important health-related task in Germany. Regular updating of the Association of the Scientific Medical Societies (AWMF) S3 guideline "Smoking and Tobacco Dependence: Screening, Diagnosis, and Treatment" (Tobacco Guideline) offers a sustainable and reputable source of knowledge on smoking cessation. <b><i>Methods:</i></b> Under the auspices of the German Society for Psychiatry, Psychotherapy, Psychosomatics, and Neurology (DGPPN) and the German Society for Addiction Research and Addiction Therapy (DG-Sucht), the Tobacco Guideline was revised in 2019–2020 by 63 experts, who were involved in the development process of the text, in 11 working groups. Undue influence of conflicts of interest on the guideline could be minimized through careful conflict of interest management. Delegates from 50 professional societies discussed the 80 guideline recommendations and voted online. <b><i>Results:</i></b> In addition to recommendations for screening and diagnostics, the Tobacco Guideline takes a positive stance towards the use of low-threshold counseling and support services. If, due to the severity of the tobacco-related disorder, brief counseling, telephone counseling, or internet- or smartphone-based methods are not sufficiently effective, individual or group behavioral therapy, possibly in combination with medication, is indicated. If nicotine replacement therapy is not effective, varenicline or bupropion should be offered. Alternative strategies with a lower level of recommendation are hypnotherapy, mindfulness-based treatments, or medication with cytisine. In adolescents and pregnant women, the use of medication should be limited to well-specified exceptions and nicotine replacement. The mean agreement with the recommendations reached a value of 98%. A general overview of the treatment recommendations of the Tobacco Guideline is provided by three clinical algorithms.
Zusammenfassung. Einleitung: Neben der Prävention des Tabakkonsums bleibt die Herstellung und Sicherung eines hohen Niveaus der Behandlungsqualität bei schädlichem Gebrauch und Abhängigkeit von Tabakprodukten eine wichtige gesundheitsbezogene Aufgabe in Deutschland. Eine regelmäßige Aktualisierung der AWMF-S3-Leitlinie "Rauchen und Tabakabhängigkeit: Screening, Diagnostik und Behandlung" schafft eine nachhaltige und seriöse Quelle für den Wissensstand zur Tabakentwöhnung. Methoden: Unter Federführung der Deutschen Gesellschaft für Psychiatrie, Psychotherapie, Psychosomatik und Nervenheilkunde (DGPPN) und der Deutschen Gesellschaft für Suchtforschung und Suchttherapie e. V. (DG-Sucht) wurde die Tabakleitlinie 2019–2020 von insgesamt 63 am Entstehungsprozess des Textes beteiligten Personen in 11 Arbeitsgruppen überarbeitet. Der Einfluss von Interessenkonflikten (COI) konnte durch ein sorgfältiges COI-Management minimiert werden. Über die 80 Leitlinienempfehlungen diskutierten Delegierte aus 50 Fachgesellschaften und stimmten in einem moderierten Konsensprozess online ab. Ergebnisse: Neben Empfehlungen zum Screening und zur Diagnostik nimmt die Leitlinie positiv Stellung zur Nutzung niederschwelliger Beratungs- und Unterstützungsangebote. Falls aufgrund des Schweregrads der tabakbezogenen Störung Kurzberatung, Telefonberatung oder Internet- bzw. Smartphone-gestützte Verfahren nicht hinreichend wirksam sind, ist eine verhaltenstherapeutisch basierte Einzel- oder Gruppenbehandlung, ggf. in Verbindung mit Medikamenten, indiziert. Wenn eine Nikotinersatztherapie nicht wirksam sein sollte, soll Vareniclin oder Bupropion angeboten werden. Alternative Strategien mit niedrigerem Empfehlungsgrad sind Hypnotherapie, achtsamkeitsbasierte Verfahren, oder auch Cytisin. Bei Jugendlichen und Schwangeren ist das Angebot von Medikamenten auf genau spezifizierte Ausnahmen und Nikotinersatz zu beschränken. Die mittlere Zustimmung für die Empfehlungen der Leitlinie erreichte 98 %. Eine Gesamtübersicht über die Behandlungsempfehlungen der Tabakleitlinie geben drei klinische Algorithmen.
In: Hitchman , S C , Mons , U , Nagelhout , G E , Guignard , R , Mcneill , A , Willemsen , M C , Driezen , P , Wilquin , J-L , Beck , F , Du-Roscöat , E , Pötschke-Langer , M , Hammond , D & Fong , G T 2012 , ' Effectiveness of the European Union text-only cigarette health warnings : findings from four countries ' European Journal of Public Health , vol 22 , no. 5 , N/A , pp. 693-699 . DOI:10.1093/eurpub/ckr099
Background: The European Commission requires tobacco products sold in the European Union to display standardized text health warnings. This article examines the effectiveness of the text health warnings among daily cigarette smokers in four Member States. Methods: Data were drawn from nationally representative samples of smokers from the International Tobacco Control Policy Evaluation Project surveys in France (2007), Germany (2007), the Netherlands (2008) and the UK (2006). We examined: (i) smokers' ratings of the health warnings on warning salience, thoughts of harm and quitting and forgoing of cigarettes; (ii) impact of the warnings using a Labels Impact Index (LII), with higher scores signifying greater impact; and (iii) differences on the LII by demographic characteristics and smoking behaviour. Results: Scores on the LII differed significantly across countries. Scores were highest in France, lower in the UK, and lowest in Germany and the Netherlands. Across all countries, scores were significantly higher among low-income smokers, smokers who had made a quit attempt in the past year and smokers who smoked fewer cigarettes per day. Conclusion: The impact of the health warnings varies greatly across countries. Impact tended to be highest in countries with more comprehensive tobacco control programmes. Because the impact of the warnings was highest among smokers with the lowest socioeconomic status (SES), this research suggests that health warnings could be more effective among smokers from lower SES groups. Differences in warning label impact by SES should be further investigated.