Values and Knowledge Education (VaKE) aus Sicht des Fähigkeiten-Ansatzes
In: Der Capability-Approach in sozialwissen - schaftlichen Kontexten, S. 91-116
8 Ergebnisse
Sortierung:
In: Der Capability-Approach in sozialwissen - schaftlichen Kontexten, S. 91-116
Der Aufsatz von Walter Herzog, «Unterwegs zur 08/15-Schule? Wider die Instrumentalisierung der Erziehungswissenschaft durch die Bildungspolitik», wird kritisch diskutiert. Inhaltlich wird Herzog in vielen Fragen Recht gegeben. Allerdings wird kritisiert, dass Herzog insbesondere wegen deren Verwendung bestimmter Begriffe den Politikern unangemessenes Vorgehen unterstellt. Die Botschaften von Herzog sind nicht grundsätzlich falsch, aber die Argumentation ist unangemessen und polemisch. In einzelnen Bereichen werden weitere Argumente angedeutet. Herzogs Polemik ist zu bedauern, da wichtige Botschaften nicht argumentativ gestützt werden und deshalb durch die Adressaten leicht als unwissenschaftlich abgetan werden können. (DIPF/Orig.)
BASE
In: Freiburger sozialanthropologische Studien 10
In: Studia ethnographica Friburgensia 26
In: Moral development and citizenship education volume 18
Values without knowledge are blind, while knowledge without values is irresponsible. This principle underlines the motivation to write this book. It presents V a KE, Values and Knowledge Education, a theoretical model based on constructivist learning theories, and many examples for its practical implementation in diverse educational fields. Thanks to its extensive theoretical foundation, the model opens up almost unlimited possibilities to tailor the course to the needs of the participants and to the dynamics of a process. The justification of ethical values is attributed a general importance for the development of personality as well as for the thriving and flourishing living with each other in a society. School education aims at providing respective knowledge. However, this knowledge is separated from the subject matters, whereas for its application in daily life both - knowledge on facts as well as on values - are necessary and indispensable for evaluation, assessment and decision making
In: Studien zur Bildungsforschung & Bildungspolitik 22