Wachstum und Internationalisierung: Überlebenschancen für touristische Klein- und Mittelbetriebe
In: Management und Unternehmenskultur Bd. 6
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In: Management und Unternehmenskultur Bd. 6
Die New-Skills-Gespräche des AMS werden im Auftrag der Abt. Arbeitsmarktforschung und Berufsinformation des AMS Österreich vom Österreichischen Institut für Berufsbildungsforschung (öibf; www.oeibf.at) gemeinsam mit dem Institut für Bildungsforschung der Wirtschaft (ibw; www.ibw.at) umgesetzt. ExpertInnen aus Wirtschaft, Bildungswesen, Politik und aus den Interessenvertretungen wie auch ExpertInnen aus der Grundlagen- bzw. der angewandten Forschung und Entwicklung geben im Zuge der New-Skills-Gespräche lebendige Einblicke in die vielen Facetten einer sich rasch ändernden und mit Schlagworten wie Industrie 4.0 oder Digitalisierung umrissenen Bildungs- und Arbeitswelt. Initiiert wurden die mit dem Jahr 2017 beginnenden New-Skills-Gespräche vom AMS Standing Committee on New Skills, einer aus ExpertInnen des AMS und der Sozialpartner zusammengesetzten Arbeitsgruppe, die es sich zum Ziel gesetzt hat, die breite Öffentlichkeit wie auch die verschiedenen Fachöffentlichkeiten mit einschlägigen aus der Forschung gewonnenen Informationen und ebenso sehr mit konkreten Empfehlungen für die berufliche Aus- und Weiterbildung - sei diese nun im Rahmen von arbeitsmarktpolitischen Qualifizierungsmaßnahmen oder in den verschiedensten Branchenkontexten der Privatwirtschaft organisiert, im berufsbildenden wie im allgemeinbildenden Schulwesen, in der Bildungs- und Berufsberatung u.v.m. verankert - zu unterstützen.
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Die New-Skills-Gespräche des AMS werden im Auftrag der Abt. Arbeitsmarktforschung und Berufsinformation des AMS Österreich vom Österreichischen Institut für Berufsbildungsforschung (öibf; www.oeibf.at) gemeinsam mit dem Institut für Bildungsforschung der Wirtschaft (ibw; www.ibw.at) umgesetzt. ExpertInnen aus Wirtschaft, Bildungswesen, Politik und aus den Interessenvertretungen wie auch ExpertInnen aus der Grundlagen- bzw. der angewandten Forschung und Entwicklung geben im Zuge der New-Skills-Gespräche lebendige Einblicke in die vielen Facetten einer sich rasch ändernden und mit Schlagworten wie Industrie 4.0 oder Digitalisierung umrissenen Bildungs- und Arbeitswelt. Initiiert wurden die mit dem Jahr 2017 beginnenden New-Skills-Gespräche vom AMS Standing Committee on New Skills, einer aus ExpertInnen des AMS und der Sozialpartner zusammengesetzten Arbeitsgruppe, die es sich zum Ziel gesetzt hat, die breite Öffentlichkeit wie auch die verschiedenen Fachöffentlichkeiten mit einschlägigen aus der Forschung gewonnenen Informationen und ebenso sehr mit konkreten Empfehlungen für die berufliche Aus- und Weiterbildung - sei diese nun im Rahmen von arbeitsmarktpolitischen Qualifizierungsmaßnahmen oder in den verschiedensten Branchenkontexten der Privatwirtschaft organisiert, im berufsbildenden wie im allgemeinbildenden Schulwesen, in der Bildungs- und Berufsberatung u.v.m. verankert - zu unterstützen.
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In: International journal of human resource management, Band 33, Heft 15, S. 3019-3055
ISSN: 1466-4399
In: Child abuse & neglect: the international journal ; official journal of the International Society for the Prevention of Child Abuse and Neglect, Band 98, S. 104165
ISSN: 1873-7757
The hospitality industry is dominated by small- and medium-sized enterprises (SMEs).They are often led by entrepreneurs who face the challenge of simultaneously managing business decisions and their own wellbeing. The competitiveness of tourism destinations often depends on these entrepreneurs and therefore understanding their motivations and work patterns is critical. Research on individual wellbeing increasingly builds on the concept of quality of life (QoL). Hospitality and tourism literature so far predominantly focused on investigating QoL for tourists and residents, rather than for entrepreneurs QoL, even though being key stakeholders in the hospitality industry. Therefore, this study explores the factors influencing hospitality entrepreneurs quality of life ("HE-QoL") and how these relate to business growth. Results of a 380 hospitality entrepreneurs survey identify six distinct factors of HE-QoL. Two groups of HE-QoL are identified with significant differences in fitness level activity, entrepreneurial competencies and business growth. Findings lead to recommendations to reduce stress to improve HE-QoL, and to develop entrepreneurial competencies, which help to cope with entrepreneurial challenges. Tourism destinations and politics can support hospitality entrepreneurs in these actions by creating conditions that foster social exchange in regional communities and trust in political and economic stability. ; (VLID)5205861 ; Version of record
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In: International journal of tourism policy: IJTP, Band 2, Heft 4, S. 274
ISSN: 1750-4104
In: Schriften zu Tourismus und Freizeit 6
In: Journal of Hospitality and Tourism Management, Heft 47, S. 217-227
This study offers a cross-cultural perspective to better understand how time orientation shapes tourism small and medium enterprises' (SMEs) innovation capability. We synthesise the extant literature and determine SME owner - managers' internal and external innovation capability. Distinguishing between short- and long-term cultures and comparing data from Australian and German, Austrian and Swiss (DACH country cluster) SMEs, results confirm that perceptions of innovation capability vary across cultures. Results for SMEs in short term-oriented cultures show stronger appreciation for consumer orientation, creating prospective profit and staff incentives; by contrast, SMEs in long term-oriented cultures place higher value on accessible knowledge, commitment to learning, and adaptation. To effectively manage innovation capability in SMEs, we suggest a balanced approach of considering both short- and long-term factors. Acknowledging the scarcity of SMEs' resources, we propose that owner-managers first focus on strengthening their internal organisational drivers of innovation to enhance their innovation capability. We also discuss implications for tourism policy, offer recommendations for the field of innovation research and note the study's limitations.
In: Journal of hospitality marketing & management, Band 18, Heft 2-3, S. 237-253
ISSN: 1936-8631
In: Bridging tourism theory and practice v. 6
In: Bridging tourism theory and practice volume 6
"Governance is about managing networks". This quote from political scientist Rod A.W. Rhodes pioneered a whole series of governance studies in different disciplines. Accordingly, destination governance describes the collective management of tourism destinations. Promoting collective action in tourism destinations means dealing with a myriad of different actors and applying various instruments. Probably the most basic requirement is to take into account the peculiarities of every single destination. Therefore, this book approaches the issue of contemporary destination governance from a case study point of view focusing on 16 destinations. In contrast to other publications in the field of destination governance, the book concentrates on the discussion of cases and the peculiarities of destinations which influence the destination governance. It demonstrates how different theories from the fields of organizational studies, strategic management, tourism research and sociology can enlighten our understanding of particular real-world situations. Lastly, the bottom-up approach supports practitioners and students by making otherwise complex theories accessible to a broader audience.
In: Employee relations, Band 45, Heft 3, S. 585-602
ISSN: 1758-7069
PurposeUsing the job demands-resources (JD-R) model as a theoretical foundation, this study aims to explore the potential of organizational leisure benefit programs in the interplay of job demands and perceived work-life balance.Design/methodology/approachThis article is based on qualitative data collected from semi-structured interviews with 24 hospitality industry employees in Austria.FindingsThematic analysis revealed that organizational leisure benefits can play different roles in the context of job demands depending on the individual's perceptions of work-life balance. Three major themes were identified, showing that organizational leisure benefits can be a multifaceted organizational resource (1) to facilitate employees' leisure participation, (2) to boost employees' recovery or (3) to meet the employees' need for workplace fun. The results also demonstrated the limitations of organizational leisure benefits, showing that in case employees are constantly experiencing private duties that interfere with recovery during leisure time, leisure benefits do not play any role regarding their perception of work-life balance.Originality/valueThis study contributes to the scare literature on organizational leisure benefits and clarifies their potential, and limitations, as an emerging organizational resource. In particular, findings broaden existing research in the context of the JD-R model by showing that the notion of job resources can stretch beyond workplace resources and can also encompass organizational leisure support.
In: Schriften zu Tourismus und Freizeit v.18
Ob Politik, Kultur, Soziologie, Geschichte oder Geographie - viele Disziplinen beschäftigen sich mit dem Phänomen 'Grenze'. Dabei ist eine Grenze nur selten eine deutliche Trennlinie zwischen zwei Gebieten, sondern zumeist ein Übergangsraum, auch wenn administrative Abgrenzungen eindeutig festgeschrieben sein mögen.Welche besonderen Perspektiven und Herausforderungen in Grenzräumen für die Tourismuswirtschaft bestehen, betrachtet der von Harald Pechlaner und Judith Jochmann herausgegebene Band aus vielseitigen Blickwinkeln. - Chancen grenzüberschreitender Kooperationen für die Entwicklung und