In: International review of sport sociology: irss ; a quarterly edited on behalf of the International Sociology of Sport Association (ISSA), Band 17, Heft 2, S. 5-13
The results presented in this paper are excerpts and a synthesis of three studies (1973, 1976, 1980) concerning adults and seniors' physical activity in Slo venia, one of the Yugoslav republics. A notable increase in the number of physi cally active adults and seniors was noticed in this period. In all three studies a universal physical program has emerged encompassing: swimming, mountain eering, skiing and cycling. This program was practicaly independent of age. These activities seem to be most favoured, probably require least organization and are applicable to any age group. All three studies showed two marked drops in physical activity - by 40 and 50 year-old people. The 1976 study had also a third drop at the age of 25, which vanished in the 1980 study. A big improvement is evident in female physical activity. A small group of activities has emergad, which women seem to prefer, especially since the whole family can participate. These results have both, a theoretical and a practical value. They call for a more suitable physical culture policy for adults and seniors. Camparisons can also be made with similar studies in other countries and par allels drawn.
The issue about working with the young in sport is current from the aspect of some recent international charts, initiated mostly in the European Council and in researches and considerations which could be traced in a number of scientific and expert reviews. Humanization of the work with the young is one of the permanent social topics, irrespective of the momentary characteristics of the existent society order itself. Working with the young in sport is, for example as in the case of human rights, more often defined in words than realized in practice. That is why humanity will have to put humanism as a civilization movement continuously on the civilization daily agenda not only in theory but also in practice. The highest axiological principle of sport should be: human popularity of its essence. This is also considered to be the highest value, because only when being in possession of this value we can practice the processes of true humanization without the fear of slipping into sports ethical utopia or vulgar market pragmatism which leads to the dehumanization of a sportsman's results and consequently to the dehumanization of his or her personality. We see the mentioned processes as the only effective means of overcoming the various -isms: biologisms, kinesiologisms, biomechanicisms, methodologisms. and others, which are scientifically correctly determined as "one- sidedness". Within the field of sport it is obviously the holistic approach that is offered to us as the only correct possibility. ; Das Problem - Umgang mit Jugendlichen im Sport - wird aktualisiert, besonders wenn man es im Hinblick neuer internationalen Sportabkommen betrachtet, die von der Mehrheit im Europäischen Parlament veranlasst wurden, wie auch durch Untersuchungen und Einnahmestellungen, die in einer Anzahl von wissenschaftlichen und Fachtexten zu lesen sind. Die Humanisierung der Arbeit mit Jugendlichen ist eins der ständigen gesellschaftlichen Themen, ohne Rücksicht auf die Merkmale der entsprechenden gemeinschaftlichen Beziehungen. Die Arbeit mit Jugendlichen auf dem Sportgebiet - ähnlich wie mit Menschenrechten - ist öfters durch Worte ausgedrückt als in den Tat umgesetzt. So hat sich die Menschheit auf die Dauer nach der Humanismus als einer gesellschaftlichen Bewegung zu richten und sie auf "Zivilisationsprogramm" zu setzen - nicht nur in der Theorie, sondern auch in der Praxis. Der höchste axiologische Sportprinzip sollte heißen: humane Popularisation des Sportwesens. Das sollte gleichzeitig als höchster Wert verstanden werden, weil nur wenn man diesen Wert in sich hat, kann man die Prozesse einer wahren Humanisierung in den Tat umsetzen, ohne über die Angst hinweg blicken zu missen, dass man dadurch im den sportlich-äthischen Utopismus oder gemeinen Marketingpragmatismus hineinfallt, der zur Dehumanisierung der Sportleistungen eines Leistungssportlers und dem entsprechend zur Dehumanisierung seiner Persönlichkeit führt. Der erwähnte Humanisierungsprozess verstehen wir als einziges Erfolgsmittel zur Überwindung von verschiedenen "ismen": Biologismus, Kinetikismus, Biomechanizismus, Methodologismus, u.ä., die wissenschaftlich als "Einseitigkeit" zu definieren sind. In den Sportrahmen scheint der holistische Zugang als einzig richtiger zu sein.