Abstract Objectives/Background In many countries, the use of emergency medical services (EMS) increases steadily each year. At the same time, the percentage of life-threatening complaints decreases. To redesign the system, an assessment and consideration of the patients' perspectives is helpful.
Methods We conducted a paper-based survey of German EMS patients who had at least one case of prehospital emergency care in 2016. Four health insurance companies sent out the questionnaire to 1312 insured persons. We linked the self-reported data of 254 respondents to corresponding claims data provided by their health insurance companies. The analysis focuses a.) how strongly patients tend to call EMS for themselves and others given different health-related scenarios, b.) self-perceived health complaints in their own index case of prehospital emergency care and c.) subjective emergency status in combination with so-called "objective" characteristics of subsequent EMS and inpatient care. We report principal diagnoses of (1) respondents, (2) 57,240 EMS users who are not part of the survey and (3) all 20,063,689 inpatients in German hospitals. Diagnoses for group 1 and 2 only cover the inpatient stay that started on the day of the last EMS use in 2016.
Results According to the survey, the threshold to call an ambulance is lower for someone else than for oneself. In 89% of all cases during their own EMS use, a third party called the ambulance. The most common, self-reported complaints were pain (38%), problems with heart and circulation (32%), and loss of consciousness (17%). The majority of respondents indicated that their EMS use was due to an emergency (89%). We could detect no or only weak associations between patients' subjective urgency and different items for objective care.
Conclusion Dispatchers can possibly optimize or reduce the disposition of EMS staff and vehicles if they spoke directly to the patients more often. Nonetheless, there is need for further research on how strongly the patients' perceived urgency may affect the disposition, rapidness of the service and transport targets.
Zusammenfassung Hintergrund Das vom Innovationsfonds geförderte Projekt "Integrierte Notfallversorgung: Rettungsdienst im Fokus" (Inno_RD) bringt anhand datenbasierter Analysen Handlungsempfehlungen zur Verbesserung der (Notfall‑)Versorgung in den Diskurs zum Gesetzentwurf zur Reformierung der Notfallversorgung ein.
Methoden Die Handlungsempfehlungen (HE) basieren auf Analysen von drei Fokusgruppen mit Experten der Notfallversorgung, auf Rettungsdienst- und Krankenkassendaten und einer schriftlichen Patientenbefragung. Im Rahmen einer anschließenden Online-Befragung wurden 55 Aussagen (davon 35 HE und 20 vertiefende Statements) zwei getrennten Gruppen, d. h. den Fokusgruppenteilnehmern ("purposive sampling") und weiteren Experten der Notfallversorgung ("convenience sample" mit gesondertem Befragungslink) vorgelegt. Die Teilnehmer wurden gebeten, die Empfehlungen zu bewerten. 442 Fragebögen wurden für die Analyse berücksichtigt.
Ergebnisse Alle 55 Aussagen wurden von beiden Gruppen mehrheitlich positiv bewertet (≥50 % Zustimmung), d. h. 19 Aussagen für den Bereich Leitstelle, 14 für Patientenversorger, 19 zur Dokumentation und Evaluation sowie drei HE, die die Bevölkerung adressieren. Vorschläge für die Leitstellen und die Dokumentation und Evaluation von Einsätzen wurden überwiegend mit starkem Konsens (>95 %) und Empfehlungen für den Bereich bevölkerungsbezogene HE und Patientenversorger mehrheitlich mit Konsens (>75–95 %) bewertet.
Schlussfolgerung Die Aussagen fanden bei den an der Umfrage teilnehmenden Experten große Zustimmung. Die Empfehlungen sollten im Diskurs zur Organisation und Qualitätssicherung der Notfallversorgung berücksichtigt werden.