Menschenrechte in der Islamischen Republik Iran
In: Kultur, Recht und Politik in muslimischen Gesellschaften Band 45
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In: Kultur, Recht und Politik in muslimischen Gesellschaften Band 45
In: Kultur, Recht und Politik in muslimischen Gesellschaften Band 45
Die Islamische Republik Iran ist an den gewohnheitsrechtlichen Inhalt der Allgemeinen Erklärung der Menschenrechte gebunden. In der Verfassung Irans gelten Gleichheitsrechte jedoch nur für Musliminnen und Muslime. Auch wird der Schutz durch das Gesetz in der Verfassung den BürgerInnen der Islamischen Republik ausschließlich im Rahmen der zwölferschiitischen Auslegung des islamischen Rechts gewährt. Demzufolge gibt es unterschiedliche Rechte für unterschiedliche Menschen, je nach Geschlechts- und Religionszugehörigkeit. Wie man in Iran auf dieser Grundlage die universellen Menschenrechte diskutiert und wie man mit diesen umgeht, ist Gegenstand der Beiträge dieses Sammelbandes.
In: Iran studies Volume 10
Preliminary Material -- 1 Einleitung -- 2 Theoretische Vorüberlegungen: Geschichtsschreibung und Sinnstiftung -- 3 Historische Erzählungen von mongolischer Eroberung und Herrschaft in Iran -- 4 Die Erzählungen von mongolischer Eroberung und Herrschaft in Iran als Sinngeschichte – eine Analyse -- Anhang -- Literaturverzeichnis -- English Contents -- English Summary -- Register der Orts- und Personennamen -- Sachindex.
In: Iranian studies, Volume 45, Issue 6, p. 850-852
ISSN: 1475-4819
In: Iranian studies, Volume 40, Issue 5, p. 559-578
ISSN: 1475-4819
As a collectively acting subject, the Pahlavi regime constituted itself through a functional memory by construing a particular past. In this way, the official or political memory served as the regime's key legitimizing factor. Both Pahlavi shahs attempted to appropriate the Iranian past as well as its future; that is, they legitimized their rule in retrospect and sought to immortalize themselves prospectively. In contrast to the official historiography, 'counter-memories' are often established. The motive in producing such a 'counter-memory,' whose founders are usually the conquered and oppressed, is to delegitimize the perceived oppressive balance of power. An outspoken critic of the Pahlavi regime, the Iranian teacher and writer Jalal Al-e Ahmad 'wrote back,' trying his hand at a 'counter memory'.
In: Journal of Kurdish Studies, Volume 4, Issue 1, p. 19-30
ISSN: 1370-7205
In: Iranian studies, Volume 36, Issue 2, p. 300-302
ISSN: 1475-4819
In: Journal of Kurdish Studies, Volume 4, Issue 0, p. 19-30
ISSN: 1370-7205
In: The journal of Kurdish studies, Volume 4, p. 19-30
ISSN: 1370-7205
In: Iranian studies, Volume 32, Issue 3, p. 445-446
ISSN: 1475-4819
In: Iranian studies, Volume 29, Issue 1-2, p. 111-126
ISSN: 1475-4819
"It is true that the Japanese have copied Europe. There is no Such Obstacle there as in our case, for their religion is not so strong." So said the famous Persian statesman Mirza Malkom Khan in an article that was published in an English journal in 1891. The first statement seems obvious enough, but what about the second? Is it true that the Japanese encountered no obstacles in their emulation of Europe? Even more fundamentally, why did Japan play so prominent a role in the eyes of Persian and Ottoman observers to begin with? Reform-minded statesmen and intellectuals in both countries looked to this Far Eastern state because it seemed so easily to take over European technologies and to avail itself of the progress led by the West.
In: Middle East Studies Association bulletin, Volume 29, Issue 2, p. 229-230
In: International journal of Middle East studies: IJMES, Volume 27, Issue 2, p. 247-247
ISSN: 1471-6380
In: Islamkundliche Untersuchungen 158
In: Islamkundliche Untersuchungen 158