It's not always the campaign – Explaining inter-election switching in Germany, 2009–2013
In: Electoral Studies, Band 44, S. 109-119
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In: Electoral Studies, Band 44, S. 109-119
In: Electoral studies: an international journal, Band 44, S. 109-119
ISSN: 0261-3794
In: Politische Psychologie, S. 444-469
In: Zeitschrift für Parlamentsfragen, Band 49, Heft 1, S. 22-39
In: Zeitschrift für Parlamentsfragen: ZParl, Band 49, Heft 1, S. 22-39
ISSN: 1862-2534
Die niedersächsische Landtagswahl im Oktober 2017 fand im Schatten der vorhergehenden
Bundestagswahl statt. Vor dem Hintergrund der zeitlichen Nähe beider Wahlgänge untersucht
dieser Aufsatz die Entwicklung bundes- und landesbezogener Einstellungen im Wahlkampfverlauf sowie deren Einfluss auf das Wählerverhalten in Niedersachsen. Eine mehrwellige Wiederholungsbefragung von 1.346 niedersächsischen Wahlberechtigten, die im Rahmen der German Longitudinal Election Study (GLES) durchgeführt wurde, dient als Grundlage der Untersuchung.
In quer- und längsschnittlichen Analysen wird gezeigt, dass eine bedeutende Minderheit
der Befragten den Wahlentscheidungen auf der Landesebene ebenenspezifische Erwägungen
zu Grunde legt. Landesbezogene Einstellungen waren einer von der Bundesebene weitgehend
unabhängigen Wahlkampfdynamik unterworfen, die die Wahlabsichten des Elektorats beeinflusst zu haben scheinen. So konnte gerade die niedersächsische SPD die Popularität ihres Spitzenkandidaten in den letzten Wahlkampfwochen steigern und dadurch die CDU in einem Schlussspurt als stärkste Kraft ablösen.
In: Studien zur Wahl- und Einstellungsforschung v.33
Cover -- 1. Introduction -- 1.1 Perspectives on voting behavior in the 2009 and 2013 elections -- 1.2 Theoretical framework, model, and expectations -- 1.3 Data and methodology -- 1.4 Plan of the book -- 2. How voters perceived the campaigns -- 2.1 Introduction -- 2.2 Exposure to campaign communication -- 2.3 Selectivity of campaign exposure -- 2.4 Evaluations of campaign stimuli and their selectivity -- 2.5 Conclusion -- 3. The campaign dynamics of participatory and partisan attitudes -- 3.1 Introduction -- 3.2 Participatory attitudes -- 3.3 Partisan attitudes -- 3.3.1 Introduction -- 3.3.2 Issue attitudes -- 3.3.3 Evaluations of government performance -- 3.3.4 Candidate attitudes -- 3.3.5 Coalition preferences -- 3.4 Conclusion -- 4. The campaign dynamics of turnout and party choice -- 4.1 Introduction -- 4.2 Turnout -- 4.3 Vote choice -- 4.4 Conclusion -- 5. Campaign effects on turnout at the individual level -- 5.1 Introduction -- 5.2 Methodology -- 5.3 Effects of campaign communication and participatory attitudes on turnout -- 5.4 Conclusion -- 6. Campaign effects on party choice at the individual level -- 6.1 Introduction -- 6.2 Model, expectations, and analytical strategy -- 6.2.1 Model and expectations -- 6.2.2 Analytical strategy -- 6.3 Effects of partisan attitudes on vote choice -- 6.4 Effects of campaign stimuli on vote choice -- 6.5 Conclusion -- 7. Conclusion -- References -- Appendix A: Question wording and construction of variables -- Political behavior -- Predispositions -- Participatory and partisan attitudes -- Communication and campaign stimuli -- Variables that capture campaign trajectories of turnout: -- Variables that capture campaign trajectories of party choice: -- Appendix B: Treatment of missing data by design for the fixed effects-models in Chapters 5 and 6 -- Appendix C: Additional tables
In: Election Campaigns and Voter Decision-Making in a Multi-Party System, S. 247-250
In: Election Campaigns and Voter Decision-Making in a Multi-Party System, S. 42-84
In: Election Campaigns and Voter Decision-Making in a Multi-Party System, S. 120-146
In: Election Campaigns and Voter Decision-Making in a Multi-Party System, S. 171-207
In: Election Campaigns and Voter Decision-Making in a Multi-Party System, S. 245-246
In: Election Campaigns and Voter Decision-Making in a Multi-Party System, S. 221-234
In: Election Campaigns and Voter Decision-Making in a Multi-Party System, S. 235-244
In: Election Campaigns and Voter Decision-Making in a Multi-Party System, S. 208-220
In: Election Campaigns and Voter Decision-Making in a Multi-Party System, S. 15-41