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What do users associate with 'interactivity'?: A qualitative study on user schemata
In: New media & society: an international and interdisciplinary forum for the examination of the social dynamics of media and information change, Band 11, Heft 6, S. 899-920
ISSN: 1461-7315
'Interactivity' was one of the major buzzwords of the 1990s. Although the academic discourse has produced a large number of different concepts of 'interactivity', in everyday life it still remains a label put on all kinds of aspects of online communication and digital media. Drawing on schema theory this article explores the concepts of 'ordinary' users (i.e. people who are not professional experts). The results indicate that users associate the foremost social and individual issues with the term 'interactivity', i.e. what they can accomplish by using media in terms of self-development, social influence and social relationships.
Kommunikationsproblem interaktives Fernsehen?; Interactive television as a communication problem? Information-oriented explanations for familiarity with, use of, and attitudes to iTV: Informationsorientierte Erklärungen für Bekanntheit und Nutzung von sowie Einstellungen zu iTV
In: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung, Band 52, Heft 3, S. 375-399
ISSN: 1862-2569
Television coverage of unemployment and its influence on crucial public conceptions: A time-series analysis, 1994–1998; Die Fernsehberichterstattung über die Arbeitslosigkeit und ihr Einfluss auf wahlrelevante Vorstellungen der Bevölkerung — eine Zeitreihenanalyse 1994–1998
In: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung, Band 48, Heft 1
ISSN: 1862-2569
Fernsehnachrichten über die Arbeitslosigkeit und die Wahlpräferenzen der Bevölkerung: eine Zeitreihenanalyse 1994-1998
In: Chancen und Gefahren der Mediendemokratie, S. 367-385
Der Beitrag untersucht in einer Zeitreihenanalyse (1994 bis 1998) Zusammenhänge zwischen der Berichterstattung zur Arbeitslosigkeit in den Fernsehnachrichten und den Wahlpräferenzen der Bevölkerung in der Bundesrepublik Deutschland. Es werden Studien aus den USA, Großbritannien und Deutschland vorgestellt, die sich mit diesem Thema in den jeweiligen Ländern befassen. Zusammenfassend fällt diesbezüglich die große Heterogenität der Befunde auf, die sich mit Unterschieden in den politischen und medialen Systemen erklären lässt. In einem weiteren Schritt werden zwei Modelle der Medieneinflüsse auf das Wahlverhalten ausgewählt, die sich einerseits dazu eignen, die Systematik der vorgestellten Befunde zu verdeutlichen und die andererseits den Eigenheiten des deutschen politischen Systems einigermaßen gerecht werden. Die Daten der empirischen Sekundäranalyse zur Fernsehberichterstattung stammen aus einer kontinuierlichen Analyse der Tagesthemen (ARD), des Heute-Journals (ZDF), von RTL-Aktuell und der SAT1-Nachrichten des Instituts Medientenor. Untersucht wurde die Problemsicht der Bevölkerung, die Erwartung an die allgemeine Wirtschaftslage, die Kandidatenpräferenzen und die wahrgenommene Kompetenz der Parteien. Fazit: Die Berichterstattung über die Arbeitslosigkeit hatte weit reichende politische Folgen: die Union verlor zunehmend an Boden und radikale Kräfte konnten hingegen profitieren. Die Fernsehnachrichten ließen die offiziellen Zahlen noch negativer erscheinen als die offiziellen Zahlen selbst. Hier zeigt sich, dass die Bevölkerung ihre Einschätzung ausschließlich aus den Medien bezog. Direkte Einflüsse der Berichterstattung auf die Wahlpräferenzen selbst konnten nicht gefunden werden. (RG)
The Limits of Social Media Mobilization: How Protest Movements Adapt to Social Media Logic
In: Media and Communication, Band 11, Heft 3, S. 203-213
The emergence of social networking sites offers protest movements new ways to mobilize for action and draw attention to their issues. However, relying on social media also creates challenges, as social media follow their own principles. If protest movements want to be visible in news feeds, they have to adapt to so-called social media logic, as originally postulated in mediatization research. The principles of social media have been conceptualized. However, there is a lack of empirical research on how political actors perceive and orient to this logic, how they learn about it, and the consequences for mobilization (i.e., communicating protest issues as well as taking protest action). As protest movements are an integral part of modern democracies, use social media somewhat intensively, and usually build on a fluid network structure that allows us to examine adaptation processes in greater detail, they are particularly suitable for addressing these questions. Semi-structured interviews with activists organizing protest actions or managing social media accounts from 29 movement organizations in Germany (N = 33) revealed that protest movements have internalized social media logic and paid attention to not only the design but also the timing of posts to suit algorithms. The protest organizations generally built on their experience with social media. The degree to which they followed these principles was based on available resources. Limits of this adaptation arose, for example, if sensitive or negative content rarely produced likes or, increasingly, personalization evoked a presumed hierarchy within the movements.
Is there evidence for an "Enke effect"? Press coverage of the suicide of the German football-international Robert Enke and the development of suicide rates in Germany; Gibt es Hinweise auf einen "Enke-Effekt"? Die Presseberichterstattung über den Suizid von Robert Enke und die Entwicklung der Suizid...
In: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung, Band 58, Heft 2, S. 141-160
ISSN: 1862-2569
Klickaktivismus?: über die Wirkung von politischen Online-Kampagnen
In: Forschungsjournal Soziale Bewegungen: Analysen zu Demokratie und Zivilgesellschaft, Band 25, Heft 2, S. 101-105
ISSN: 2192-4848
Between Usefulness and Legitimacy: Media Coverage of Governmental Intervention during the Financial Crisis and Selected Effects
In: The international journal of press, politics, Band 17, Heft 3, S. 294-315
ISSN: 1940-1620
We argue that during the financial crisis, economic news served as a dominant source of information for the public and as an influential factor in legitimating economic policy. We analyze (1) how German news broadcasts treated governmental intervention during the crisis and (2) selected effects on public opinion. Drawing on results from a content analysis of television news broadcasts ( n = 980), we show that governmental intervention was covered substantially, focusing on fiscal measures. To investigate possible effects of the news coverage, we conducted an online experiment with subjects differing in their degree of involvement with the consequences of the crisis ( n = 293). A news article treating governmental debt guarantees within a supportive frame induced subjects to approve of governmental intervention, as contrasted with an adverse version of the article. However, the effects of the media coverage were partially moderated by subjects' involvement.
Klickaktivismus? Uber die Wirkung von politischen Onlin-Kampagnen
In: Forschungsjournal Soziale Bewegungen: Analysen zu Demokratie und Zivilgesellschaft, Band 25, Heft 2, S. 101-105
ISSN: 2192-4848
Interaktives Fernsehen als Problem in der Diffusionsforschung: Wie sich Schlüsselereignisse und die Kommunikation über neue Medien auf die Verbreitung neuer TV-Angebote auswirken
In: Publizistik: Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung, Band 53, Heft 3, S. 386-413
ISSN: 1862-2569
Interactivity: A review of the concept and a framework for analysis
In: Communications: the European journal of communication research, Band 33, Heft 2, S. 147-167
ISSN: 1613-4087
AbstractThe terms 'interactivity' and 'interactive media' became significant buzzwords during the late 1980s and early 1990s when the multi-media euphoria fascinated politicians, economists, and researchers alike. However, right from the beginning of the scientific debate, the inconsistent usage of the term 'interactivity' massively complicated the comparability of numerous empirical studies. This is where this article joins the discussion. First, the article sheds light on the terminological origins of 'interactivity' and distinguishes the term from cognate expressions. Further, it restructures and extends existing findings on the basis of a new analysis framework which considers three levels of interactive communication (action level, level of subjective situation evaluation, and level of meaning exchange). Finally, it delivers a systematic overview of specific criteria of interactive communication.
Von der Gutenberg-Galaxis zur Google-Galaxis: alte und neue Grenzvermessungen nach 50 Jahren DGPuK
In: Schriftenreihe der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft Band 41
Die Erfindung des Internets wird oft als Analogie zur Erfindung des Buchdrucks betrachtet: Beide lösten Medienrevolutionen aus und erhöhten nicht nur die Geschwindigkeit der Verbreitung von Inhalten, sondern wurden zum Ausgangspunkt weitreichender gesellschaftlicher und kultureller Veränderungen. Obwohl dieser Vergleich umstritten ist, verdeutlicht er die Wirkungskraft des aktuellen Medienwandels. Der vorliegende Band diskutiert gegenwärtige Wandlungsprozesse sowie Formen und Folgen in den einzelnen Teildisziplinen der Publizistik- und Kommunikationswissenschaft. Dazu werden die Entgrenzungen und die Grenzverschiebungen sowohl in den Gegenständen als auch in den Fragestellungen und Konzepten des Fachs in den Blick genommen.
Trendscouts und Trendsetter im digitalen Zeitalter: IT-Journalisten: Wer sie sind, wie sie arbeiten, was sie denken
In: Media Convergence
In: Medienkonvergenz
1 Einführung; 2 Hintergrund; 2.1 Informationstechnologie und Gesellschaft; 2.1.1 Fakten und Trends im IT-Markt; 2.1.2 Entwicklungsdynamik der Informationstechnologie; 2.1.3 Exkurs: IT-Kultur und Populärkultur; 2.2 Hintergründe zum Fachjournalismus; 2.2.1 Fachjournalismus und Fachpresse; 2.2.2 Technikjournalismus; 2.2.3 IT-Journalismus; 2.3 Relevante Bezüge zur empirischen Journalismusforschung; 2.4 Forschungsleitende Fragestellungen dieser Studie; 3 Methode; 3.1 Erhebungsmodus; 3.2 Identifikation der IT-Journalisten; 3.3 Erstellung des Fragebogens; 3.4 Ablauf der Online-Befragung.