Zweiguniversitäten und die Folgen der institutionellen Verdichtung globaler Hochschulbildung
In: Internationalisierte Welten der Bildung. Bildung und Bildungspolitik im globalen Vergleich., S. 237-256
7 Ergebnisse
Sortierung:
In: Internationalisierte Welten der Bildung. Bildung und Bildungspolitik im globalen Vergleich., S. 237-256
In: Internationalisierte Welten der Bildung, S. 237-256
In: European policy analysis: EPA, Band 4, Heft 2, S. 275-293
ISSN: 2380-6567
Germany's activities in the transnationalization of higher education reveal distinctive patterns of its policy coordination. In contrast to sending countries such as Australia, the United States, and the United Kingdom, German state actors are involved in the implementation of cross‐border projects. In the article, we analyze data in connection to the theoretical debate on the nation state's role in policy coordination. We therefore introduce the policy design to study the coordination practices employed by state actors while mapping changes in the institutional arrangements of German transnational education. As a result, we discuss a new form of policy layering, which we propose to call 'horizontal layering'. Originating in the observation of competing state actors and their strategies to avoid interdepartmental conflicts, this type of policy design leads to a policy field charged with an increasing number of partially contradictory policy objectives, lowering the state's capacity for efficient policy formulation.
World Affairs Online
In: Kultur und Außenpolitik Band 1
In: Nomos eLibrary
In: Politikwissenschaft
Warum und wie beteiligen sich deutsche Bundesministerien und ihre Mittler- und Durchführungsorganisationen an Aufbau und Betrieb deutscher Hochschulprojekte im Ausland? Die Pionierarbeit gibt einen Überblicküber die Entwicklung der deutschen transnationalen Bildung (TNB) zwischen 1990 und 2016. Zur Erklärung des Wandels der deutschen TNB werden Steuerungs- und Koordinationsaktivitäten der relevanten staatlichen und quasi-staatlichen Akteure analysiert und interministerielle Konflikte um Kompetenzen und Ressourcensichtbargemacht. Dabei wird gezeigt, wie die deutsche TNB im Zeitverlauf immer weiter politisiert, also in eine steigende Anzahl an Strategien der deutschen Außen-, Hochschul- und Entwicklungspolitik eingebettet wurde.
In: Internationalisierte Welten der Bildung, S. 289-310
In: Internationalisierte Welten der Bildung, S. 283-288