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In: Management/business for professionals
In: New media & society: an international and interdisciplinary forum for the examination of the social dynamics of media and information change, Band 19, Heft 12, S. 1983-2002
ISSN: 1461-7315
Since the ruling of the European Court of Justice, the right to be forgotten has provided more informational self-determination to users, whilst raising new questions around Google's role as arbiter of online content and the power to rewrite history. We investigated the debate that unfolded on Twitter around the #righttobeforgotten through social network analysis. The results revealed that latent topics, namely Google's role as authority, alternated in popularity with rising and fading flare topics. The public sphere, or Öffentlichkeit, that we observed resembles the traditional one, with elite players such as news portals, experts and corporations participating, but it also differs significantly in terms of the underlying mechanisms and means of information diffusion. Experts are critical to comment, relay and make sense of information. We discuss the implications for theories of the public sphere and examine why social media do not serve as a democratising tool for ordinary citizens.
In: Schriften zum Mobile Commerce und zur Mobilkommunikation Band 8
In: Privacy and Identity Management for Life, S. 431-452
In: Security and Cryptology 13279
In: Lecture Notes in Computer Science Ser. v.12703
Intro -- Preface -- Organization -- Contents -- I Implementing Personal Data Processing Principles -- The Right to Customization: Conceptualizing the Right to Repair for Informational Privacy -- 1 Introduction -- 2 Limitations of Consent in the Digital Environment -- 3 Privacy by Design as a Stepping Stone for a Right to Customization? -- 3.1 Codifying Privacy by Design -- 3.2 Operationalizing Data Protection by Design and Default -- 3.3 Building Upon Data Protection by Design -- 4 Technology Solutions to Enhance Online Privacy -- 4.1 The Challenges of 'Engineering-Based Regulation' -- 4.2 New Hope for 'Regulation-Based Engineering' -- 5 Right to Customization -- 5.1 Inspired by the Right to Repair: Calling for a Right to Customization -- 5.2 Technological Approaches Enabling the Customization of Consent Variants -- 5.3 Restricting a Right to Customization to 'Reasonable Customizations' -- 6 Discussion and Conclusion -- References -- A Case Study on the Implementation of the Right of Access in Privacy Dashboards -- 1 Introduction -- 2 Related Work -- 2.1 Right of Access -- 2.2 Privacy Dashboards -- 3 Methodology -- 3.1 Selection of Online Services -- 3.2 Sign-Up and Use of Online Services -- 3.3 Examination of the Right of Access -- 4 Results -- 4.1 Information in Privacy Statements -- 4.2 Information in Privacy Dashboards and Exports -- 4.3 Summary of Findings -- 5 Discussion -- 5.1 Information About Purposes, Recipients, and Sources -- 5.2 Information About Categories of Data -- 5.3 Copy of Personal Data -- 6 Ethical Considerations -- 7 Limitations and Outlook -- 8 Conclusion -- References -- Consent Management Platforms Under the GDPR: Processors and/or Controllers? -- 1 Introduction -- 2 When are CMPs Processing Personal Data? -- 2.1 Legal Definitions -- 2.2 Mapping Legal Definitions into Practice -- 3 When are CMPs Data Processors?.
In: Security and Cryptology 12121
In: Springer eBook Collection
Diese Normen sind Voraussetzung dafür, dass Bürger, Unternehmen und Mitarbeiter der Verwaltung auf die Rechtswirksamkeit der elektronischen Prozesse und ihrer Ergebnisse vertrauen können, und so eine Akzeptanz und vollständige Integration der Prozesse in das System erst ermöglicht werden. Die hier aufgeführten detaillierten Informationen zu verschiedenen Rechtsthemen des E-Government sollen als Einführung, als Nachschlagewerk in Fallfragen und als Quelle für weiterführende Literatur dienen. Es werden Themen wie z.B. "Domainrecht für Kommunen und Verwaltung", "Elektronische Kommunikation mit Finanzbehörden", "E-Procurement", "Datenschutz im E-Government", "Arbeitsrechtliche Aspekte der Nutzung von E-Mail und Internet" und "Aufgabenverlagerung beim E-Government mittels Public Private Partnership oder IT-Outsourcing" behandelt. Das Werk richtet sich sowohl an Verwaltungsangestellte und Beamte wie auch an Unternehmen und Organisationen, die mit der Verwaltung zusammenarbeiten sowie an den interessierten Bürger. Zu den Autoren Herausgeber und Autoren beschäftigen sich seit langem intensiv mit Fragen des E-Government, sei es als Wissenschaftler oder als Rechtsanwälte. Es handelt sich um Experten, die auf ihre vielfältige praktische Erfahrung in der Verwaltungsarbeit und in E-Government-Projekten zurückgreifen können. Aus dem Inhalt 1. Teil: Information A. Zugang zu Informationen – Transparenz in der Verwaltung durch E-Government B. Domainrecht für Kommunen und Verwaltung 2. Teil: Kommunikation A. Arbeitsrechtliche Aspekte der Nutzung von E-Mail und Internet B. Empfehlungen zur Regelung elektronischer Kommunikation C. Elektronische Kommunikation mit Finanzbehörden D. Mobile Government: Voraussetzungen und Anwendungen 3. Teil: Transaktion A. Elektronisches Verwaltungsverfahren B. Elektronische Signaturen und Verwaltungsverfahren C. E-Government in der Sozialverwaltung D. E-Procurement in der öffentlichen Verwaltung E. Zahlungsverkehr Fortsetzung hintere Klappe 4. Teil: Organisation A. Verantwortlichkeit und Haftung B. Interkommunale Kooperation im E-Government C. Aufgabenverlagerung beim E-Government mittels Public Private Partnership oder IT-Outsourcing D. Datenschutz im E-Government E. Rechtliche Rahmenbedingungen der elektronischen Aufbewahrung