Schulleitung: Rahmenbedingungen, Anforderungen und Qualifikation aus internationaler Perspektive
In: Schulentwicklung 34
7 results
Sort by:
In: Schulentwicklung 34
Competences are intensively discussed in the context of cross-curricular themes, such as Sustainable Development and Education for Sustainable Development (ESD), especially in light of the United Nations Decade for ESD (2004–2015). Recent literature on ESD lists a number of competences for ESD in various fields with the exception of teacher education. A competence model for ESD for educators was generated in the Austrian research project KOM-BiNE (Competences for ESD in Teacher Education) as part of a large-scale EU project. The KOM-BiNE competence model consists of areas of competences within fields of action. The constituent elements of the competence model are described in detail and are illustrated with examples. (DIPF/Orig.)
BASE
In: Naturwissenschaftlicher Unterricht im internationalen Vergleich., p. 583-585
Dieses Buch ist Konrad Krainer gewidmet. Zahlreiche aktuelle Entwicklungen im österreichischen Bildungswesen verdanken seinen Beiträgen entscheidende Anstöße: der Aufbau der Fachdidaktik in Österreich, neue Initiativen im Bereich der Lehrerbildung, die Vernetzung von Schulpraxis, Pädagogischen Hochschulen und Universitäten. Er hat vor bald zwanzig Jahren das IMST-Projekt initiiert, eine der wichtigsten schulischen Innovationen, vor allem im Bereich der Mathematik und der Naturwissenschaften. Er ist bis heute zentraler Impulsgeber und hat früh erkannt, dass für wirksame Reformen ganzheitlich vorgegangen werden muss: Die direkte Ansprache der Schulpraktikerinnen und -praktiker ist ebenso wichtig wie organisatorische Rahmenbedingungen zur Unterstützung innovativen Unterrichts und förderliche Strukturen auf der Systemebene. Dieses Buch spiegelt diese Strategie und beschreibt Lernprozesse auf allen drei Ebenen: der Ebene engagierter Personen in Schulpraxis und Bildungsverwaltung, der organisatorischen Ebene, etwa bei der Gestaltung von Netzwerken, und der Ebene regionaler, nationaler und internationaler Systeme. Mit Beiträgen von Herbert Altrichter, Irina Andreitz, Doris Arztmann, Ruthi Barkai, Ilse Bartosch, Gertraud Benke, Silke Bergmoser, Susanne Böse, Stefan Brauckmann, Michael Bruneforth, José Carillo, Nuria Climent, Mira Dulle, Roland Fischer, Monika Grasser, Barbara Hanfstingl, Gabriele Isak, Christa Koenne, Marlies Krainz-Dürr, Esther Levenson, Katja Maaß, Simone Mair, Florian Mayer, Elgrid Messner, Florian H. Müller, Kurt Nekula, Christine Oschina, Peter Posch, Helga Rainer, Franz Rauch, Erwin Rauscher, Angela Schuster, Heimo Senger, Florian Sobanski, Dina Tirosh, Günter Törner, Pessia Tsamir, Agnes Turner, Burgi Wallner und Stefan Zehetmeier.
In: Schriftenreihe "Ökologie und Erziehungswissenschaft" der Kommission Bildung für nachhaltige Entwicklung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)
Helge Kminek, Anna Geyer and Markus B. Siewert: Engaged Reflections -- Reflected Engagement Introduction to the Topic and the Contributions Jonathan Maskit: Urban Mobility -- Urban Discovery: A Phenomenological Aesthetics for Urban Environments Diana Hummel: Population Dynamics and Sustainable Development in the Anthropocene Christian Stache: Education for Sustainability as a Critical Theory of the Social Relationship to Nature Helge Kminek: A Contribution from the Philosophy of Science for Education for Sustainable Development Beer Albers: Autonomy and Second Nature: A Hegelian Account of Education for Sustainable Development Franz Rauch, Günther Pfaffenwimmer and Renate Hübner: Networking for Sustainability in Education Leon Fuchs, Christina Höfling and Lena Theiler: ESD in the Museum: The Project BioKompass. A Practical View from the Senckenberg Natural History Museum Frankfurt Anna Geyer: Sustainable Development at Institutions of Higher Education -- The Example of Goethe University Georg Ehring: Reports on Climate Change List of Authors Index