Hoffentlich EZ versichert: die Folgen von Entwicklungspolitik für soziale Sicherheit in Asien
In: Focus Asien 29
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Wie Umfragen und auch eine eigene Studie (siehe: »Nur, wenn man es wirklich, wirklich nötig hat«, südostasien 3/2016, S. 42–47) zu Fragen des öffentlichen Lebens in den Philippinen gezeigt haben, sind unter den meisten Filipin@s a) eine Gemeinschafts- und Familienorientierung weit verbreitet und b) die Erwartungen an die Regierung bescheiden. Während dem Staat soziale Verpflichtungen zugeordnet werden, so gelten diese doch als nachrangig. Die Studien zeigten, dass c) Bürgerplichten mehr betont werden als die Rechte, die man als Bürger hat, d) harte Arbeit und Bildung als die wichtigsten Mittel gelten, um im Leben voranzukommen.
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Rezension von:Chr. Kessler and S. Rother, Democratization through Migration? Political Remittances and Participation of Philippine Return Migrants. Lexington Books, Lanham, 2016.
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In Zentralmindanao der Krieg zwischen philippinischem Militär (AFP) und der Moro Islamic Liberation Front (MILF) seit März wieder in vollem Gange — noch weitgehend unbeachtet von der Weltöffentlichkeit, die ihre Aufmerksamkeit auf das Geiseldrama auf Jolo richtet.
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Die Philippinen haben einen neuen Präsidenten – und zwar mit einem klaren Mandat. Ein politisches Märchen hat seinen ersten Höhepunkt erreicht. Benigno »Noynoy« Aquino III, Sohn des zu Ikonen der Demokratie stilisierten Ehepaars Aquino – der Marcosbezwingerin Cory und dessen großer Widersacher Ninoy wird am 1. Juli 2010 die Geschäfte im Präsidentenpalast übernehmen.
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Kräfte für den gesellschaftlichen Wandel zu sein, das nehmen politisch orientierte Kräfte aus der philippinischen Zivilgesellschaft meist für sich in Anspruch. Das bedeutet allerdings auch, dass sie besonderen Anforderungen und Normen standhalten müssen. Anfang diesen Jahres hat es zwischen den großen politischen Blöcken der NGO-Szene heftig geknallt. Gegenstand des Streits: Die sogenannten PEACE BONDS.
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Die Verfassung der Philippinen will die Trennung von Kirche und Staat — Religion (d.h. vor allem die katholische) ist aber nicht nur im Alltag, sondern auch in der Politik allgegenwärtig. Jesus- und Marienstatuen stehen in zahlreichen Regierungsgebäuden oder Schulen, Ratssitzungen beginnen mit dem Gebet um göttlichen Beistand. In Zeiten großer politischer Krisen oder Ereignisse sind öffentliche Inszenierungen wie Massenandachten oder Dankesmessen an der Tagesordnung — etwa vor dem Irakkrieg oder nach dem Machtwechsel von EDSA 2.
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Verwertungsinteressen spielten und spielen eine bedeutsame Rolle im Krieg gegen die Moros.
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Die Gesellschaften des Westens sind auf manches stolz, doch nichts scheint ihnen so heilig zu sein wie die Menschenrechte. Sie sind das Herzstück der Aufklärung und basieren auf dem einfachen, doch immer wieder revolutionären Grundsatz, daß das Lebensrecht und die Würde jedes Menschen auf gleiche Weise überall und zu jeder Zeit zu schützen sei.
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1992 verkündete Ramos seinen ambitionierten Plan Philippines 2000, mit dem die Philippinen die Schwelle zum Industrieland überspringen sollen. Bis zum Ausbruch der Wirtschaftskrise in Asien wies die philippinische Ökonomie seitdem ein nachhaltiges Wirtschaftswachstum auf, das mit einer Deregulierung des Kapitalmarktes und des Energiesektors und einer kapitalfreundlichen Steuergestaltung einherging. Die unkritische Weltmarktorientierung der philippinischen Wirtschaftspolitik führte zu einer sozialen Marginalisierung und somit zu anhaltender Armut breiter Bevölkerungsschichten.
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This article argues that communitarianism, as the prevalent citizenship paradigm in the Philippines, observable also in modest expectations towards government services among Filipinos and a high emphasis on individual and community action, can be used to explain the lack of political change in the Philippines. In its first part, the article presents data on the sense of citizenship and concepts of social rights and obligations among Filipinos by combining findings from a series of problem-centered interviews with young urban professionals and quantitative data collected within annual surveys by the International Social Survey Programme (ISSP) on government, social inequality, and citizenship. The second part of the article attributes these findings to everyday concepts of citizenship as ideal-typical state responsibility theories and modern citizenship paradigms. By including ethnographic data, it discovers significant traits of communitarianism in Philippine everyday life. This section goes on to present how communitarianism (with its inherent character of exclusivity) impedes a democratic culture and moreover, how it is unable to serve as a guiding social philosophy in unifying a large-scale society mainly consisting of citizens who are strangers (ibang tao) to each other. Nevertheless, in conclusion, the article suggests the possibility of deepening and broadening the sense of citizenship in the Philippine society and its respect for the stranger by drawing on elements of Filipino culture.
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In: Österreichische Zeitschrift für Südostasienwissenschaften: Austrian Journal of South-East Asian Studies : ASEAS, Band 10, Heft 1, S. 83-100
ISSN: 1999-253X
This article argues that communitarianism, as the prevalent citizenship paradigm in the Philippines, observable also in modest expectations towards government services among Filipinos and a high emphasis on individual and community action, can be used to explain the lack of political change in the Philippines. In its first part, the article presents data on the sense of citizenship and concepts of social rights and obligations among Filipinos by combining findings from a series of problem-centered interviews with young urban professionals and quantitative data collected within annual surveys by the International Social Survey Programme (ISSP) on government, social inequality, and citizenship. The second part of the article attributes these findings to everyday concepts of citizenship as ideal-typical state responsibility theories and modern citizenship paradigms. By including ethnographic data, it discovers significant traits of communitarianism in Philippine everyday life. This section goes on to present how communitarianism (with its inherent character of exclusivity) impedes a democratic culture and moreover, how it is unable to serve as a guiding social philosophy in unifying a large-scale society mainly consisting of citizens who are strangers (ibang tao) to each other. Nevertheless, in conclusion, the article suggests the possibility of deepening and broadening the sense of citizenship in the Philippine society and its respect for the stranger by drawing on elements of Filipino culture. (ASEAS/GIGA)
World Affairs Online
In: Asian and Pacific migration journal: APMJ, Band 25, Heft 1, S. 100-102
The aim of this dissertation is to identity the sense of citizenship prevalent in the Philippines. Citizenship here is defined in two respects: an active dimension (exercis-ing voice) and a passive dimension (claiming rights or sense of entitlement). Findings from a series of problem-centered interviews with call center agents are complemented by the outcome of several annual surveys by the International Social Survey Programme (ISSP), especially the ISSP surveys on government (2006), social inequality (2009) and citizenship (2004) and validated by the analysis of media col-umns and societal artefacts over the last 10 years. While the first part of the dissertation analyzes why trade unions and other forms of collective interest representation hardly develop in the call center setting (economic citizenship), the second part identifies readiness to political action and expectations towards the state (political citizenship) in the context of an "informal security re-gime" (Geoff Wood). The main part of the study is followed by a postscript offering an outlook on opportunities and limitations of citizenship in the Philippine social and cultural context. The work contains several theoretical discussions of basic concepts and issues arising when sense of citizenship, especially in a non-European context, is analyzed. These include critiques on the theory of citizenship and on precarity, the middle class(es), citizenship in a non-western context, spaces of the political and post-national citizen-ship. In sum, a sense of citizenship is identified as full of requirements so that the stand-by citizen is rather considered the norm. The work comes to the conclusion that there is no general lack of a sense of citizen-ship among Filipinos. However as they have never experienced a comprehensive public service and consider such "unrealistic," their expectations as citizens are in practice low. The state is considered as enabler, not as provider, so that self-help is given priority. Such rather communitarian sense of citizenship is identified as con-niving with a neoliberal governementality of responsibilization. Only among those with a left political socialization can a sense of citizenship, as assumed in most schol-arly literature, be identified, with substantial expectations towards the state, demand of accountability and an identity as political subject (professional citizenship).
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