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Max Weber: modernisation as passive revolution ; a Gramscian analysis
In: Historical materialism book series 78
Max Weber: Modernisierung als passive Revolution: Kontextstudien zu Politik, Philosophie und Religion im Übergang zum Fordismus
In: Das Argument
In: Sonderband N.F., 253
In: Berliner Beiträge zur kritischen Theorie 8
What Kind of "Life Affirmation"? Disentangling the Conflation of Spinoza and Nietzsche
In: Rethinking marxism: RM ; a journal of economics, culture, and society, Band 28, Heft 3-4, S. 397-417
ISSN: 0893-5696
Hypercarceration: A Neoliberal Response to "Surplus Population"
In: Rethinking marxism: RM ; a journal of economics, culture, and society, Band 27, Heft 2, S. 303-311
ISSN: 0893-5696
Verbindende Partei oder zurück zum»Bewegungskrieg«?
In: Luxemburg: Gesellschaftsanalyse und linke Praxis, Band -, Heft 1, S. 140-144
ISSN: 1869-0424
Can Marx's Critique of Religion Be Freed from Its Fetters?
In: Rethinking marxism: RM ; a journal of economics, culture, and society, Band 23, Heft 1, S. 144-154
ISSN: 0893-5696
DOSSIER: IL NIETZSCHEANESIMO DI SINISTRA: Il nietzscheanesimo postmodernista
In: Marxismo oggi: rivista quadrimestrale di cultura e politica ; rivista dell'Associazione Culturale Marxista, Band 21, Heft 2, S. 108-133
The Historical-Critical Dictionary of Marxism: A Noah's Ark of Critical Thinking
In: Socialism and democracy: the bulletin of the Research Group on Socialism and Democracy, Band 14, Heft 2, S. 75-85
ISSN: 0885-4300
The Historical-Critical Dictionary of Marxism, published by the Berlin Instit for Critical Theory, consists so far of four volumes, with the fifth slated to be published in 2001. The main focus of the dictionary, which is organized conceptually, is on intellectual material. When the dictionary is finished, it will contain 15 volumes, with 1,500 entries written by over 800 authors. When complete, the dictionary will be the largest & most comprehensive dictionary of Marxism ever compiled. One of the main purposes of the dictionary is to acknowledge the fundamental arenas where Marxist theories connect with relevant social movements. New terms, not original to Marxism, have been included in an effort to further define the relationship between contemporary social movements & Marxist ideologies. New categories, termed "border-crossings," are also outlined. In short, the vastness & importance of this new dictionary illustrate the fact that socialism did not fall as a result of communism's demise. K. A. Larsen
Abolition" of Civil Society?: Remarks on a Widespread Misunderstanding in the Interpretation of "Civil Society
In: Socialism and democracy: the bulletin of the Research Group on Socialism and Democracy, Band 13, S. 1-18
ISSN: 0885-4300
Discusses misunderstandings of the expression burgerliche Gesellschaft in John Ehrenberg's "Civil Society and Marxist Politics" (1998). Although the German expression is commonly translated as "civil society," it is argued that the two terms are not synonymous, & differences in their meanings have political & theoretical implications. The insights of Antonio Gramsci are drawn on to assess meanings expressed by Friedrich Engels & Karl Marx, noting that Marx aligned a differentiated civil society with political alienation & never suggested reconstituting, democratizing, or preserving civil society. G. W. F. Hegel uses burgerliche Gesellschaft to designate a domain distinct from the state, while conceiving civil society as bourgeois society. Marx & Engels see burgerliche Gesellschaft as a social sphere not completely absorbed by bourgeois society & focus instead on capitalist relations of production in bourgeois society. Gramsci blamed the failure of post-WWI socialist revolutions in Western European countries on Marx's neglect of civil society, emphasizing the need for ethical leadership in centers of capitalist development. Implications are discussed in relation to mainstream liberal political discourse in the US. J. Lindroth
Marx und Max Weber: geheime Ursache einer "Verdauungswissenschaft"
In: Sozialwissenschaftliche Informationen: Sowi, Band 28, Heft 3, S. 221-227
ISSN: 0932-3244
Die "historische Schule" um Weber u.a. wurde 1899 von Rosa Luxemburg als "Verdauungswissenschaft" bezeichnet. Sie ginge insofern auf Marx zurück, als sie Marx überwinden wolle. Dieser Auffassung wird die vorherrschende positive Weber-Rezeption gegenübergestellt. Das Verfahren, mit dem in der wissenschaftlichen Debatte Webers Überlegenheit über Marx nachgewiesen wird, wird kritisch analysiert. Dabei wird die These aufgestellt, daß Webers Gesellschaftstheorie durch Einarbeitung marxistischer Versatzstücke das "Projekt einer modernisierten bürgerlichen Hegemonie im Übergang zum Fordismus" darstellt. Diese These wird zum einen an Webers politischen Interventionen belegt, zum anderen an seinem Umgang mit Marx in der "Protestantischen Ethik". Dabei kommt auch die Bedeutung von Simmels Philosophie des Geldes für Webers Arbeitsethos zur Sprache. Als eigentlicher Gegensatz zwischen Weber und Marx erweist sich nicht die religiöse Ethik, sondern Webers Mißachtung der anti-herrschaftlichen und anti-kapitalistischen Aspekte im Religiösen. (prf)
"Eine epochale Leistung im Marxismus". Workshop zur Marxismusrezeption des Historisch-Kritischen Wörterbuches
In: Utopie kreativ: Diskussion sozialistischer Alternativen, Heft 172, S. 172-177
ISSN: 0863-4890
Angriff der Leistungsträger?: das Buch zur Sloterdijk-Debatte
In: Argument
In: Sonderband N.F., 307
Spiritualität des Gemeinwesens. Über Orte, wo sich Religion und Marxismus treffen
In: Neue Wege: der Geist des digitalen Kapitalismus ; Religion, Sozialismus, Kritik, Band 107, Heft 4, S. 105-112