Suchergebnisse
Filter
28 Ergebnisse
Sortierung:
Value ``added'': Why consistency in aggregation is essential for global accounting standards, and how to achieve it
In: Journal of economic and social measurement, Band 41, Heft 3, S. 307-327
ISSN: 1875-8932
PPPs for SDRs? Some theoretical observations on how to normalise, capture the dynamics, and extend the application of, global purchasing power parities
In: Journal of economic and social measurement, Band 38, Heft 2, S. 171-185
ISSN: 1875-8932
Ware, Geld und Mehrwert: zur Modernität des Marxschen Wertbegriffs
Ware, Geld und Mehrwert: zur Modernität des Marxschen Wertbegriffs
In: Entfremdung - Ausbeutung - Revolte: Karl Marx neu verhandelt, S. 89-109
Der Verfasser legt einen Beitrag zur Modernität des Marxschen Wertbegriffs vor. Er zeigt, wie viel davon im Handwerkzeug der modernen Volkswirtschaftlichen Gesamtrechnung steckt. Selbst in der jährlichen BIP-Rechnung verbergen sich direkte Bezüge zur kreislauftheoretischen Fundierung der Werttheorie. Deutlich wird diese Verbindung sowohl in der Geschichte der VGR als auch in der Parallelität ihrer Grundprinzipien und einer in Matrixform ausgedrückten Werttheorie. Gegenüber der Mikroökonomie, die im sonst üblichen ökonomischen Denken die Grundlage aller Theorie bildet, kann der auf die Klassik zurückgehende Marxsche Ansatz somit einen höheren empirischen Plausibilitätsgehalt für sich in Anspruch nehmen. (ICE2)
Coherent accounting of industry growth: A case study of Denmark 1970–2005
In: Journal of economic and social measurement, Band 35, Heft 3-4, S. 197-211
ISSN: 1875-8932
Der falsche Glanz am Ökosozialprodukt
In: Zeitschrift für Umweltpolitik & Umweltrecht: ZfU ; Beiträge zur rechts-, wirtschafts- und sozialwissenschaftlichen Umweltforschung = Journal of environmental law and policy = Revue de la politique et du droit d'environnement, Band 17, Heft 1, S. 25-41
ISSN: 0931-0983
"Das Sozialprodukt ist ein Ergebnis der Wirtschaftsstatistik. Es wird aus Erhebungen über Kosten und Erträge von Unternehmen gebildet und beschreibt in Tauschwerten das Ergebnis arbeitsteiliger Produktion. Im Aufsatz wird das Bemühen kritisiert, aus dieser Größe durch Zu- und Absetzungen einen Maßstab für den Umweltverbrauch zu machen. Es wird in Erinnerung gerufen, welche Axiome das System der Sozialproduktsberechnung tragen, und gezeigt, daß diese nicht verlassen werden können, ohne daß die gesamte volkswirtschaftliche Rechnung in Frage gestellt wird. Der Verfasser warnt davor, sich in einem wohlmeinenden Umweltinteresse auf subjektive Schätzungen einzulassen, weil dadurch Schätzungen aus entgegengesetztem Interesse in gleichem Maße und mit ungewissem Ergebnis Raum gegeben würde." (Autorenreferat, IAB-Doku)
World Affairs Online
Conflict of Interest: a Pragmatic Approach
In: Journal of peace research, Band 5, Heft 2, S. 211-215
ISSN: 1460-3578
Konzept und Berechnung einer Marktverflechtungstabelle für die Bundesrepublik Deutschland
In: Schriftenreihe ausgewählte Arbeitsunterlagen zur Bundesstatistik
In: Schriftenreihe ausgewählte Arbeitsunterlagen 8
Die staatliche Defizitquote als Demonstrationsobjekt des Zusammenspiels von Statistik und Politik (3 oder 3,0?)
In: Thünen-Reihe Angewandter Volkswirtschaftstheorie no. 15
Der Beitrag beschäftigt sich mit der Genauigkeit der staatlichen Defizitquote im Sinne der Volkswirtschaftlichen Gesamtrechnungen vor dem Hintergrund des Adäquationsproblems. Einzelne umstrittene Verbuchungsfragen, die mit der zeitlichen und sektoralen Zuordnung von Strömen verbunden sind, werden diskutiert. Abschließend wird die mögliche mißbräuchliche Verwendung des Rechnungssystems erörtert.
Unconditional basic income : who gets it? Who pays for it? A social accounting approach to distribution
This article was prepared for the 35th IARIW General Conference (Copenhagen - Denmark, 20-25/8/2018) and is a version of the Munich Personal RePEc Archive Paper No. 88611 - http://hdl.handle.net/10400.5/15959 ; Unconditional basic income is not a new topic in political economy, and it gains new momentum as more and more research is being devoted to it. The discussion focusses on the adequacy and effects such a policy measure may entail for a person and his socio-economic situation, usually. Object of investigation is the individual, and the corresponding theory is of microeconomic descent. In this paper, in contrast, we develop a method of how to assess feasibility and consequences of an unconditional basic income for a modern, open economy, on the macroeconomic level, using concepts and statistics of a Social Accounting Matrix (SAM) as our main tool. A SAM-based approach can measure, and perhaps model, the impact on the economic activity of a country, and on its economic institutions of new policy measures such as introducing an unconditional basic income. The economic activity of a country is expressed in monetary flows as registered in the National Accounts. So their underlying principles and definitions are adopted. However, the habitual way of putting an economy into a sequence of institutional accounts connecting each institution's income to the cost, - similar to business accounting - reveals only one, namely the inner-institutional half of the economic circuit. The other, outer half, namely, how the costs of one institution generate income for another one is better captured by the format of a Social Accounting Matrix. In the paper, the impact of an unconditional basic income is quantified, for macroeconomic aggregates of institutional sectors and socio economic groups of households, taking the German and the Portuguese economies as examples. Purpose of the paper is not to argue for, or against, an unconditional basic income, but to offer a scientific tool with which to calculate and assess possibilities and consequences of the proposal, for a national economy as a whole. ; info:eu-repo/semantics/publishedVersion
BASE
Unconditional Basic Income: Who Gets It? Who Pays for It? A Social Accounting Approach to Distribution
In: Journal of Applied Economic Sciences, Volume XIV, Winter, 4(66): 931-952, 2019
SSRN
Unconditional Basic Income : Who gets it? Who pays for it? A social Accounting Approach to Distribution
This paper was prepared for the 35th IARIW General Conference [Copenhagen ‐ Denmark, 20‐25/8/2018] ; Unconditional basic income is not a new topic in political economy, and it gains new momentum as more and more research is being devoted to it. The discussion focusses on the adequacy and effects such a policy measure may entail for a person and his socio‐economic situation, usually. Object of investigation is the individual, and the corresponding theory is of microeconomic descent. In this paper, in contrast, we develop a method of how to assess feasibility and consequences of an unconditional basic income for a modern, open economy, on the macroeconomic level, using concepts and statistics of a Social Accounting Matrix (SAM) as our main tool. A SAM‐based approach can measure, and perhaps model, the impact on the economic activity of a country, and on its economic institutions of new policy measures such as introducing an unconditional basic income. The economic activity of a country is expressed in monetary flows as registered in the National Accounts. So their underlying principles and definitions are adopted. However, the habitual way of putting an economy into a sequence of institutional accounts connecting each institution's income to the cost, ‐ similar to business accounting ‐ reveals only one, namely the inner‐institutional half of the economic circuit. The other, outer half, namely, how the costs of one institution generate income for another one is better captured by the format of a Social Accounting Matrix. In the paper, the impact of an unconditional basic income is quantified, for macroeconomic aggregates of institutional sectors and socio‐economic groups of households, taking the German and the Portuguese economies as examples. Purpose of the paper is not to argue for, or against, an unconditional basic income, but to offer a scientific tool with which to calculate and assess possibilities and consequences of the proposal, for a national economy as a whole. ; info:eu-repo/semantics/publishedVersion
BASE