Search results
Filter
35 results
Sort by:
Universalität der Vernunft und Pluralität der Erkenntnis bei Nicolaus Cusanus
In: Philosophie interdisziplinär 27
World Affairs Online
Goodbye Deutschland
In: Schweizerische Ärztezeitung: SÄZ ; offizielles Organ der FMH und der FMH Services = Bulletin des médecins suisses : BMS = Bollettino dei medici svizzeri
ISSN: 1424-4004
Pour une force de sécurité humaine. Une autre méthode de maintien de la paix
In: Futuribles: revue d'analyse et de prospective, Issue 349, p. 5-16
ISSN: 0003-181X
Pour une force de securite humaine. Une autre methode de maintien e la paix
In: Futuribles: l'anticipation au service de l'action ; revue bimestrielle, Issue 349, p. 5-15
ISSN: 0183-701X, 0337-307X
Die "Human Security Doctrine" als Alternative zum traditionellen "Peacekeeping"
In: Politische Studien: Magazin für Politik und Gesellschaft, Volume 58, Issue 411, p. 64-74
ISSN: 0032-3462
Überprüfung der "westlichen" Sicherheitspolitik: Welche neuen zivilmilitärischen Fähigkeiten werden benötigt?
In: Prekäre Staatlichkeit und internationale Ordnung, p. 327-339
Die Europäische Sicherheitsstrategie vom Dezember 2003 stellt fest, dass kein Land Europas mehr in der Lage ist, die komplexen Probleme der heutigen Sicherheit im Alleingang zu lösen. Sie fasst die drei wesentlichen neuen Bedrohungskulissen zusammen unter den Begriffen Terrorismus, Massenvernichtungswaffen und Staatszerfall in Verbindung mit organisierter Kriminalität. Das Dokument unterstreicht, dass keine dieser neuen Bedrohungen mit militärischen Mitteln allein gelöst werden kann. Der vorliegende Beitrag kommentiert diese zentrale Aussage der neuen europäischen Strategiekonzeption. Die Abwehr des internationalen Terrorismus ist hier nur zum geringen Teil eine militärische Angelegenheit; sie erfordert in noch stärkerem Maß Aufklärung, Kooperation polizeilicher Dienste, Beseitigung der Finanzquellen und geistig-politische Auseinandersetzung mit den Ursachen des Terrorismus in der islamischen Welt. Parallel dazu gilt es, die Staatlichkeit sehwacher bzw. bereits gescheiterter Staaten (Afghanistan) wiederherzustellen, damit sie nicht zu Rückzugsräumen für Terroristen werden, sowie autoritäre Staaten (Pakistan) zu verändern, die für terroristischen Nachwuchs sorgen. Europa hat sich mit der neuen Europäischen Sicherheitsstrategie bereit erklärt, im Bereich der globalen Sicherheit eine größere Rolle zu spielen. Die sog. Human Security Response Force soll das Mittel und die Organisation sein, dem humanitären Aspekt einer solchen Sicherheitspolitik den entsprechenden Nachdruck zu verleihen und die künftigen Friedenseinsätze der EU auf eine erfolgreichere Basis als bisher zu stellen. (ICA2)
Schwerpunktthema: Vom militärischen Sieg zum demokratischen Frieden -- Aufbau und Stabilisierung in Krisenregionen - Die "Human Security Doctrine" als Alternative zum traditionellen "Peacekeeping"
In: Politische Studien: Magazin für Politik und Gesellschaft, Volume 58, Issue 411, p. 64-74
ISSN: 0032-3462
An einem Strang ziehen
In: Entwicklung und Zusammenarbeit: E + Z, Volume 47, Issue 1, p. 32-33
ISSN: 0721-2178
Themes - Ukrainian Officers experience Armed Forces in the Democracy - Interview with the Leader of the "SWP"-Seminar
In: Europäische Sicherheit: Politik, Streitkräfte, Wirtschaft, Technik, Volume 55, Issue 7, p. 61-62
ISSN: 0940-4171
Between Authority and Freedom: the Consensus, Main Idea of the Political Theory of Nicholas of Cues ; Entre autoridad y libertad: el consenso, idea central de la teoría política de Nicolás de Cusa en el De concordantia catholica
In De concordantia catholica, Nicholas of Cusa develops two seemingly contradictory views of government. In book I, he derives all power from an upper source and builds up a monarchic conception of the Church and the State. Differently, in books II and III he stresses the dependence of government on the consent of subjects, which makes of him a pioneer of democratic formulations of government. The author of the article shows that Nicholas of Cusa (1) frames these two seemingly contradictory views within a broader theologic-christologic thesis. This thesis holds that all government must derive from both humane and divine sources, which allows the author to conclude that (2) Nicholas's singular statements on the radical freedom of man (naturally a gift of God) and on the limitations –to be exerted by control commissions– of both ecclesiastical and temporal powers set the ground for the development of a democratic thought founded on human rights. ; En el De concordantia catholica, Nicolás de Cusa desarrolla dos lecturas aparentemente contradictorias del gobierno. En el libro I deriva todo el poder desde una fuente superior y construye una concepción monárquica de la Iglesia y el Estado. Y, de manera diferente, en los libros II y III subraya la dependencia del gobierno frente al consenso de sus súbditos, lo que lo convierte en un pionero de las formulaciones democráticas de gobierno. El autor de este artículo muestra que Nicolás de Cusa (1) enmarca estas dos lecturas aparentemente contradictorias dentro de una tesis más amplio de índole teológico-cristológico. Esta tesis sostiene que todo gobierno debe derivar tanto de fuentes divinas como humanas. Esta le permite concluir al autor que (2) Nicolás presenta singulares planteos respecto a la libertad radical del hombre (naturalmente, siendo esta un regalo de Dios) y respecto a las limitaciones –debe ser ejercida bajo comisiones de control– de los poderes tanto eclesiástico como temporal, que se instituyen como base teórica para el desarrollo de un pensamiento democrático basado en los derechos humanos.
BASE
Entre autoridad y libertad : el consenso, idea central de la teoría política de Nicolás de Cusa en el De Concordantia Catholica
In De Concordantia Catholica Nicholas of Cusa develops two seemingly contradictory views of government. In book I he derives all power from an upper source and builds up a monarchic conception of the Church and the State. Differently, in books II and III he stresses the dependence of government on the consent of subjects, which makes of him a pioneer of democratic formulations of government. The author of the article shows that Nicholas of Cusa 1. frames these two seemingly contradictory views within a broader theologic-christologic thesis. This thesis holds that all government must derive from both humane and divine sources, which allows the author to conclude that 2. Nicholas's singular statements on the radical freedom of man (naturally a gift of God) and on the limitations -to be exerted by control commissions- of both ecclesiastical and temporal powers set the ground for the development of a democratic thought founded on human rights.
BASE
Between Authority and Freedom: the Consensus, Main Idea of the Political Theory of Nicholas of Cues ; Entre autoridad y libertad: el consenso, idea central de la teoría política de Nicolás de Cusa en el De concordantia catholica
In De concordantia catholica, Nicholas of Cusa develops two seemingly contradictory views of government. In book I, he derives all power from an upper source and builds up a monarchic conception of the Church and the State. Differently, in books II and III he stresses the dependence of government on the consent of subjects, which makes of him a pioneer of democratic formulations of government. The author of the article shows that Nicholas of Cusa (1) frames these two seemingly contradictory views within a broader theologic-christologic thesis. This thesis holds that all government must derive from both humane and divine sources, which allows the author to conclude that (2) Nicholas's singular statements on the radical freedom of man (naturally a gift of God) and on the limitations –to be exerted by control commissions– of both ecclesiastical and temporal powers set the ground for the development of a democratic thought founded on human rights. ; En el De concordantia catholica, Nicolás de Cusa desarrolla dos lecturas aparentemente contradictorias del gobierno. En el libro I deriva todo el poder desde una fuente superior y construye una concepción monárquica de la Iglesia y el Estado. Y, de manera diferente, en los libros II y III subraya la dependencia del gobierno frente al consenso de sus súbditos, lo que lo convierte en un pionero de las formulaciones democráticas de gobierno. El autor de este artículo muestra que Nicolás de Cusa (1) enmarca estas dos lecturas aparentemente contradictorias dentro de una tesis más amplio de índole teológico-cristológico. Esta tesis sostiene que todo gobierno debe derivar tanto de fuentes divinas como humanas. Esta le permite concluir al autor que (2) Nicolás presenta singulares planteos respecto a la libertad radical del hombre (naturalmente, siendo esta un regalo de Dios) y respecto a las limitaciones –debe ser ejercida bajo comisiones de control– de los poderes tanto eclesiástico como temporal, que se instituyen como base teórica para el desarrollo de un pensamiento democrático basado en los derechos humanos.
BASE
Ideas para una cooperacion transatlántica eficaz - Las relaciones con EE UU y la cohesion entre la UE y su politica de seguridad exigen que Europa convierta sus fuerzas en unas capacidades militares modernas y de alta tecnologia
In: Política exterior: revista bimestral, p. 123-134
ISSN: 0213-6856